Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avbestilling

Startet av Nangen, søndag 23. februar 2020, klokken 19:00

« forrige - neste »

Nangen

Er i tvil - bestiling er lagt inn. Noen som kjenner til hvilke regler som gjelder hvis man ønsker å trekke seg før levering - altså nå?

mroek

Du sender dem bare en mail og sier fra at du vil avbestille, så får du igjen pengene etter noen dager. Er i hvert fall slik jeg har forstått det.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

telcontar

Hvis det er gått mer enn 14 dager siden du bestilte, så mister du 10000kr depositum. Du mister dem derimot ikke hvis du avbestiller etter prøvekjøring. Slik jeg har forstått, men meget mulig jeg tar feil. Min anbefaling, spør dem om depositum vil bli tilbakebetalt hvis det har gått mer enn 14 dager.

mroek

Sitat fra: telcontar på mandag 24. februar 2020, klokken 09:21
Hvis det er gått mer enn 14 dager siden du bestilte, så mister du 10000kr depositum. Du mister dem derimot ikke hvis du avbestiller etter prøvekjøring. Slik jeg har forstått, men meget mulig jeg tar feil. Min anbefaling, spør dem om depositum vil bli tilbakebetalt hvis det har gått mer enn 14 dager.

I ordrebekreftelsen står dette:

6.2 Du kan annullere din Ordre innen fjorten (14) dager fra den datoen du mottar Ordrebekreftelsen, og i så tilfelle vil du motta full refusjon av Bestillingsgebyret. Om annullering av din Ordre skjer etter perioden på 14 dager forbeholder Polestar seg retten til å dekke kostnadene som selskapet har pådratt seg i forbindelse med din Ordre og avbestilling. Med tanke på at disse kostnadene er vanskelige å spesifisere og fastsette, bekrefter du at Bestillingsgebyret er et rettferdig og rimelig beløp for å dekke kostnadene som Polestar kan pådra seg.

Det betyr altså at ved annulering etter 14 dager eller mer, så kan Polestar hevde at du må dekke deres påløpte kostnader i forbindelse med din bestilling, oppad begrenset til depositumsbeløpet.

Hvis Polestar skulle hevde fratrekk i refusjon av depositumet (helt eller delvis), så bør man be om en spesifikasjon på hva denne kostnaden faktisk innebærer. Jeg er temmelig sikker på at hvis man annulerer før man har signert salgskontrakt, så skal Polestar ha problemer med å argumentere for fratrekk i depositum for påløpte kostnader.

Jeg tror ikke det vil være i deres interesse å gjøre seg vanskelige her, så i praksis tror jeg man vil få tilbakebetalt hele depositumet uten spørsmål. Til OP: Hva med å bare kontakte dem og høre? Da får du fasit, her inne kan vi jo egentlig bare spekulere (som jeg nå har gjort).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Nangen

Jeg har sent mail til kundeservice, men ikke fått svar ennå. Har fått tilbakebetalt depositumet, så den saken er grei. Det spennende er om de kan hevde at det er påløpt kostnader som skal dekkes.

mroek

Sitat fra: Nangen på mandag 24. februar 2020, klokken 14:42
Jeg har sent mail til kundeservice, men ikke fått svar ennå. Har fått tilbakebetalt depositumet, så den saken er grei. Det spennende er om de kan hevde at det er påløpt kostnader som skal dekkes.

Hvis det var det, så hadde de nok trukket det fra på depositumet, så det tipper jeg du kan slappe helt av for.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Roy Aasen

Jepp..da røyk den bilen.  Tusen takk til korona.

mroek

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 19. mai 2020, klokken 14:22
Jepp..da røyk den bilen.  Tusen takk til korona.
Har du avbestilt? Korona har jo (tilsynelatende) endret lite rundt levering eller pris for bilen, så da antar jeg du har blitt påvirket negativt på andre måter. Synd, det.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

telcontar

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 19. mai 2020, klokken 14:22
Jepp..da røyk den bilen.  Tusen takk til korona.

Avbestilling her også, samme årsak

itre

Har avbestilt for å bestille igjen når bilen kommer med Varmepumpe. Fikk tilbake depositumet.

Stikkkontakt

Fryktelig usikker på om jeg skal bekrefte eller ikke.
Prisen er så lav at den er nesten for god til å være sann. Derfor kan en prisøkning være sannsynlig og dermed ingen fare for noe tap.
Samtidig er det typisk at produksjonen ikke går så kjapt som ventet, og i kombinasjon med den lave prisen kan det gi lengre leveringstid.
Mye står og faller på mottagelsen pressen gir de ferdige bilene og hva som blir reell rekkevidde.

mroek

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:14
Fryktelig usikker på om jeg skal bekrefte eller ikke.
Prisen er så lav at den er nesten for god til å være sann. Derfor kan en prisøkning være sannsynlig og dermed ingen fare for noe tap.
Samtidig er det typisk at produksjonen ikke går så kjapt som ventet, og i kombinasjon med den lave prisen kan det gi lengre leveringstid.
Mye står og faller på mottagelsen pressen gir de ferdige bilene og hva som blir reell rekkevidde.

Du har jo uansett angremuligheter, så det å vente til det kommer mer konkrete erfaringer fra både presse og egen prøvekjøring er vel nesten en no-brainer. Om man ikke har funnet et annet alternativ å gå for, da.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Killa

Et annet spørsmål er hvor lang tid det vil ta før Polestar oppdager de særs negative effektene for deres del av en meget svak kronekurs. Reelt sett får de adskillig mindre betalt for bilene sine som leveres til Norge med forhåndssatt pris i NOK enn de opprinnelig hadde tenkt... Når de etterhvert tar dette innover seg vil nok prisen på nye biler øke en del ser jeg for meg...! Så kanskje det ikke er så dumt å bestille bil nå likevel?

gekko300

Hvis du kan avse 10000 kr så er det ingen bakdeler å bestille nå. Alt kan avbestilles med full refusjon, selv etter at du har mottatt bilen. Bestillingsbekreftelsen inneholder ingen klausuler om prisjustering for valutasvingninger (kun for endrede offentlige avgifter), så prisen synes låst når du har bestilt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA