Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Logget spenningen på 12V batteri (for de teknisk interesserte)

Startet av Hårek, søndag 23. februar 2020, klokken 18:35

« forrige - neste »

KjellG

Er dette et vanlig 12V blybatteri?
I så fall, så anbefalte NAF i sin tid en ladespenning på 14,4V på startbatteri. Vanligvis var bilene med ca 13,8, noe en mente var for lavt i Norge.

Orbit

e-tron har 66 68 Ah AGM-batteri for 12 V, som skal ha ørlite høyere ladespenning enn vanlige startbatterier. Men samtidig viser Hårek sine grafer at det ligger nært 13 V uten belastning (før testen starter). Alt over 12,8 V ubelastet regnes som 100% oppladet på AGM. Så startbatteriet blir nok helt ladet opp, om enn ikke på disse vedlikeholdssyklusene når bilen er parkert.

Edit: Rettet batterikapasiteten, ref inlegg fra Pippus nedenfor.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pippus

Sitat fra: Orbit på søndag 19. april 2020, klokken 17:09
e-tron har 66Ah AGM-batteri for 12 V, som skal ha ørlite høyere ladespenning enn vanlige startbatterier. Men samtidig viser Hårek sine grafer at det ligger nært 13 V uten belastning (før testen starter). Alt over 12,8 V ubelastet regnes som 100% oppladet på AGM. Så startbatteriet blir nok helt ladet opp, om enn ikke på disse vedlikeholdssyklusene når bilen er parkert.
e-tron har et 68Ah AGM batteri. Det er riktig som du sier at ved 12,7-12,8V hvilespenning så regnes batteriet for å være 100% oppladet. Hvilespenningen er imidlertid litt vanskelig å måle montert inn i en elbil, da batteriet da skal hvile i noen timer( meningene varierer mlm 6-24 timer) helt ubelastet. Dashcam og annet elektronisk trekk forstyrrer en slik måling....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA