Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Helt grei lakk på Model 3

Startet av Lynkjapp, søndag 23. februar 2020, klokken 18:26

« forrige - neste »

Lynkjapp

Tenkte bare at jeg skulle vise hvordan vår bil ser ut foran bakhjulene etter 18000 km og snart et år uten skvettlapper. Bilen fikk keramisk lakkforsegling i sommer, men har ingen folie.

Kan legge til at frunken åpner seg som den skal, ingenting sitter løst og bilen ble levert uten riper, stygge panel gaps eller andre ubehageligheter. Dette skriver jeg ikke for å rakke ned på folk som legger ut bilder og fortellinger om reelle problemer, men for å vise de som lurer på om de skal bestille seg en Model 3 at problemene ikke er så generelle som man kan få inntrykk av når man leser på nett. Fin bil, løp og kjøp!

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ganton

Sjekk bak forhjulene ;-)
Satte på lappene og så at lakken i kanten inn mot hjulbuen (ikke synlig fra siden) var gått av flere steder pga steinsprut, vet ikke om det er så farlig, grunningen var hel. Ellers er vel lakken grei. Litt "slitasje" rundt dørhåndtakene men det gjelder de fleste biler jeg har hatt.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Lynkjapp

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. februar 2020, klokken 08:57
Foran bakhjulene.... :)

Har du ikke fulgt med på bildene folk legger ut av slitt lakk? ;) De største problemene ser ut til å være steinsprut fra forhjulene som slår inn rett foran bakhjulene.

Lynkjapp

Googlet meg f eks raskt frem til dette bildet:


Handyman

Det ser ikke ut som steinsprut, det ser ut som skitt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 24. februar 2020, klokken 22:10
Googlet meg f eks raskt frem til dette bildet:


Og du vet at dette ikke bare er en bløff?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Lynkjapp

Eh, nei, det kan sikkert være en bløff. Og alle som har klaget over steinsprut foran bakhjulene har sikkert bare glemt å vaske bilen eller shorter Tesla. ;)

Jeg prøvde bare å svare på hvorfor jeg tok bilde av lakken min foran bakhjulet og ikke bak forhjulet. Det var tydeligvis noen som syntes at det var litt rart, men det er det altså ikke. Og igjen, jeg er veldig fornøyd med lakken min.

patron

lol til det siste bildet... ser ikke en eneste steinsprutskade, men masse støv og shit

Handyman

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 24. februar 2020, klokken 23:23
Eh, nei, det kan sikkert være en bløff. Og alle som har klaget over steinsprut foran bakhjulene har sikkert bare glemt å vaske bilen eller shorter Tesla. ;)

Jeg prøvde bare å svare på hvorfor jeg tok bilde av lakken min foran bakhjulet og ikke bak forhjulet. Det var tydeligvis noen som syntes at det var litt rart, men det er det altså ikke. Og igjen, jeg er veldig fornøyd med lakken min.
Ah da skjønner jeg bruken av bildet, ja mange av skadene oppstår nettopp foran bakhjulene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

knegg

Sitat fra: patron på tirsdag 25. februar 2020, klokken 09:09
lol til det siste bildet... ser ikke en eneste steinsprutskade, men masse støv og shit

Jeg tror poenget med bilde er å vise hvor "støv og shit" samler seg. Om det er der dritten samler seg må det nødvendigvis være der småstein også treffer.  ::)
2020 Model 3

Klykken

Sitat fra: knegg på tirsdag 25. februar 2020, klokken 10:34
Jeg tror poenget med bilde er å vise hvor "støv og shit" samler seg. Om det er der dritten samler seg må det nødvendigvis være der småstein også treffer.  ::)
Støv og skitt samler seg på hele bilen etter en tid.
Men går det ikke an å godta at ikke alle har trøbbel med sandblåst lakk på utsatte steder? TS er jo en av mange eksempler på at bilen er god som ny lakkmessig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

knegg

Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. februar 2020, klokken 11:09
Sitat fra: knegg på tirsdag 25. februar 2020, klokken 10:34
Jeg tror poenget med bilde er å vise hvor "støv og shit" samler seg. Om det er der dritten samler seg må det nødvendigvis være der småstein også treffer.  ::)
Støv og skitt samler seg på hele bilen etter en tid.
Men går det ikke an å godta at ikke alle har trøbbel med sandblåst lakk på utsatte steder? TS er jo en av mange eksempler på at bilen er god som ny lakkmessig.

Det kommer jo helt an på hvor i landet man kjører. Høyfjellet, nordpå og mange andre steder blir det strødd og ikke saltet. Her jeg bor blir det for det meste saltet og jeg ser ikke helt hvordan jeg kunne fått sandblåst lakk her om kring.

Det at TS ikke har problem betyr jo heller ikke andre andre ikke har problem. TS skriver heller ikke hvor han kjører. Han skriver også at han kjører uten skvettlapper.
Nå selger Tesla biler med skvettlapper ferdig montert, og det følger med ekstra lange som man kan montere ved behov. Altså har jo Tesla selv erkjent at måten bilen er designet (plassering av hjul, hjulbuer osv.) at det er risiko for en del steinsprut i alle fall i front.

Dersom bilde til TS er fra nyvasket bil så er det jo mange "hvite" prikker som kan ligne på skader fra stein. Bilde fra TS er ganske blast og lav oppløsning så vanskelig å se nøye. Jeg justerte kontrastene litt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2020 Model 3

Klykken

Ja hvorfor ikke gjøre sitt ytterste for å motbevise at lakken til TS holder mål. Neste blir vel å kontakte CSI?

Og at Tesla nå leverer skvettlapper er jo en god ting og viser at de hører på sine kunder.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

knegg

Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. februar 2020, klokken 15:56
Ja hvorfor ikke gjøre sitt ytterste for å motbevise at lakken til TS holder mål. Neste blir vel å kontakte CSI?

Og at Tesla nå leverer skvettlapper er jo en god ting og viser at de hører på sine kunder.

Jeg forstår ikke hva du prøver å oppnå her?
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA