Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade e-up på TWC

Startet av Milzit, lørdag 22. februar 2020, klokken 17:43

« forrige - neste »

Milzit

Har en 32A kurs på 230 IT nett med blå industri stikk og Schuko. (Vet det ikke er lov nå, men det var i hensikt til forskrifter når dette var satt opp) Nå skal vi bytte ut vår Zero (type 1) med en ny E-up som har type 2 kontakt. Har en TWC liggende som verve premie. Hvis jeg setter opp denne så kan både e-up og Tesla lade her?


Sent from my iPhone using Tapatalk

E_S

Sitat fra: Milzit på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:43
Har en 32A kurs på 230 IT nett med blå industri stikk og Schuko. (Vet det ikke er lov nå, men det var i hensikt til forskrifter når dette var satt opp) Nå skal vi bytte ut vår Zero (type 1) med en ny E-up som har type 2 kontakt. Har en TWC liggende som verve premie. Hvis jeg setter opp denne så kan både e-up og Tesla lade her?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det er ikke noe problem. TWC må sannsynligvis settes til "legacy mode" for at e-Up skal lade på den, det bestemmes av en dip-switch inni der.
:)

Handyman

Sitat fra: Milzit på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:43
Har en 32A kurs på 230 IT nett med blå industri stikk og Schuko. (Vet det ikke er lov nå, men det var i hensikt til forskrifter når dette var satt opp)......
Hæææ! Når var det tillatt å sikre Schuko med 32A??? De må ha vært før strømmen ble "oppfunnet" ;)
Husk at du også må sikre kursen med Jordfeilvern type B.
TWC kan med fordel settes opp som kvasi-trefas på IT-nett. Det gir bedre balanse i nettet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

E_S

Sitat fra: Handyman på lørdag 22. februar 2020, klokken 19:21
Sitat fra: Milzit på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:43
Har en 32A kurs på 230 IT nett med blå industri stikk og Schuko. (Vet det ikke er lov nå, men det var i hensikt til forskrifter når dette var satt opp)......
Hæææ! Når var det tillatt å sikre Schuko med 32A??? De må ha vært før strømmen ble "oppfunnet" ;)
Husk at du også må sikre kursen med Jordfeilvern type B.
TWC kan med fordel settes opp som kvasi-trefas på IT-nett. Det gir bedre balanse i nettet.

Det finnes kombistikk hvor Schuko er sikret med 16A glassikring. Ikke sett blå sånne, men veldig vanlig med røde 400V.
:)

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Milzit

Sitat fra: Handyman på lørdag 22. februar 2020, klokken 19:21
Sitat fra: Milzit på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:43
Har en 32A kurs på 230 IT nett med blå industri stikk og Schuko. (Vet det ikke er lov nå, men det var i hensikt til forskrifter når dette var satt opp)......
Hæææ! Når var det tillatt å sikre Schuko med 32A??? De må ha vært før strømmen ble "oppfunnet" ;)
Husk at du også må sikre kursen med Jordfeilvern type B.
TWC kan med fordel settes opp som kvasi-trefas på IT-nett. Det gir bedre balanse i nettet.

Det er en 32A kurs. På veggen er det en industrikontakt (32A) og 16A sikring for Schuko. Men det er vel ikke lov å dele kurs lenger etter hva jeg har forstått. Så  skal jeg sette opp TWC mister jeg vel Schuko hvis jeg ikke strekker egen kurs for denne.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jlan

Det kan være lov å beholde din eksisterende kontakt på samme kurs, hvis du etablerer en tilfredstillende løsning for DC vern:
https://elbilforum.no/index.php?topic=39766.0
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Milzit

Sitat fra: jlan på søndag 23. februar 2020, klokken 12:10
Det kan være lov å beholde din eksisterende kontakt på samme kurs, hvis du etablerer en tilfredstillende løsning for DC vern:
https://elbilforum.no/index.php?topic=39766.0
Takk, skal be elektriker komme på befaring snart. Slik ser det ut i dag. Lader Zero på 10A på Schuko og Tesla på blå stikk.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: Milzit på søndag 23. februar 2020, klokken 11:24
Sitat fra: Handyman på lørdag 22. februar 2020, klokken 19:21
Sitat fra: Milzit på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:43
Har en 32A kurs på 230 IT nett med blå industri stikk og Schuko. (Vet det ikke er lov nå, men det var i hensikt til forskrifter når dette var satt opp)......
Hæææ! Når var det tillatt å sikre Schuko med 32A??? De må ha vært før strømmen ble "oppfunnet" ;)
Husk at du også må sikre kursen med Jordfeilvern type B.
TWC kan med fordel settes opp som kvasi-trefas på IT-nett. Det gir bedre balanse i nettet.
Det er en 32A kurs. På veggen er det en industrikontakt (32A) og 16A sikring for Schuko. Men det er vel ikke lov å dele kurs lenger etter hva jeg har forstått. Så  skal jeg sette opp TWC mister jeg vel Schuko hvis jeg ikke strekker egen kurs for denne.
Godt jeg misforstod hva du mente ikke var lovlig ;) Du finner nok en elektriker som løser dette greit for deg, jeg mener det skal være mulig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Snesopp

Sitat fra: E_S på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Milzit på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:43
Har en 32A kurs på 230 IT nett med blå industri stikk og Schuko. (Vet det ikke er lov nå, men det var i hensikt til forskrifter når dette var satt opp) Nå skal vi bytte ut vår Zero (type 1) med en ny E-up som har type 2 kontakt. Har en TWC liggende som verve premie. Hvis jeg setter opp denne så kan både e-up og Tesla lade her?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det er ikke noe problem. TWC må sannsynligvis settes til "legacy mode" for at e-Up skal lade på den, det bestemmes av en dip-switch inni der.

Er det negative følger for teslaladingen at den settes i legacy mode? Hvis ikke. Hvorfor finnes det valget.

E_S

Sitat fra: Snesopp på mandag 24. februar 2020, klokken 00:39
Sitat fra: E_S på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Milzit på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:43
Har en 32A kurs på 230 IT nett med blå industri stikk og Schuko. (Vet det ikke er lov nå, men det var i hensikt til forskrifter når dette var satt opp) Nå skal vi bytte ut vår Zero (type 1) med en ny E-up som har type 2 kontakt. Har en TWC liggende som verve premie. Hvis jeg setter opp denne så kan både e-up og Tesla lade her?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det er ikke noe problem. TWC må sannsynligvis settes til "legacy mode" for at e-Up skal lade på den, det bestemmes av en dip-switch inni der.

Er det negative følger for teslaladingen at den settes i legacy mode? Hvis ikke. Hvorfor finnes det valget.

Nei, det er såvidt meg bekjent kun for å kunne sperre stasjonen fra at andre enn Tesla kan bruke den - slik en del destination chargers er satt opp.
:)

alda

Har en E-208 på ingång, skal ladda den på TWC som redan är installerad. Kan någon förklara i detalj hur denna dipswitchen ska ställas in, gärna med bilder?
Är det något man kan göra själv enkelt?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

alda

Sitat fra: alda på onsdag 26. februar 2020, klokken 09:51
Har en E-208 på ingång, skal ladda den på TWC som redan är installerad. Kan någon förklara i detalj hur denna dipswitchen ska ställas in, gärna med bilder?
Är det något man kan göra själv enkelt?
Verkar som default-inställningen är att den kan ladda alla bilar? Var i alla fall bara att plugga i Signature Wall Connectorn så började den ladda Peugeot'en  :+1: :+1: :+1:
Hade bara Tesla när den installerades, och hadde inte bett om "multi car charging".
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

sjokomelk

Sitat fra: alda på mandag 30. mars 2020, klokken 13:52
Sitat fra: alda på onsdag 26. februar 2020, klokken 09:51
Har en E-208 på ingång, skal ladda den på TWC som redan är installerad. Kan någon förklara i detalj hur denna dipswitchen ska ställas in, gärna med bilder?
Är det något man kan göra själv enkelt?
Verkar som default-inställningen är att den kan ladda alla bilar? Var i alla fall bara att plugga i Signature Wall Connectorn så började den ladda Peugeot'en  :+1: :+1: :+1:
Hade bara Tesla när den installerades, och hadde inte bett om "multi car charging".
TWC forsøker normalt å kommunisere via CAN-bus med bilen først. Får den ikke kontakt med dette, går den over til J1772. Noen biler melder derfor om feil på ladestasjonen i noen sekunder før kommunikasjonen er opprettet. Hos de aller fleste er ikke dette noe problem.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øggen

Sitat fra: alda på onsdag 26. februar 2020, klokken 09:51
Har en E-208 på ingång, skal ladda den på TWC som redan är installerad. Kan någon förklara i detalj hur denna dipswitchen ska ställas in, gärna med bilder?
Är det något man kan göra själv enkelt?

Hei.

Hadde en e-208 på prøve, og den lada på min TWC kobla som 3-fas. Men, det tok lang tid før den starta å lade, dreiv å klikka i rele fleire ganga.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA