Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

total kostnad models etter 6 1/2 år

Startet av kjølholdt, torsdag 06. februar 2020, klokken 10:32

« forrige - neste »

Kvalvag

Sitat fra: Martina på torsdag 06. februar 2020, klokken 21:17
Har en P85D hvor alt stort sett har gått på garantien - bilen er 5 år nå.
Kjøpt for 901600,- og fikk bilen har nå kjørt 82000. Fikk innbyttepris for 3 mnd siden på 356400 og antar man 301600 idag er verditapet 600000 på 5 år, dvs 120000 i året.

På Finn så ligger tilsvarende på godt over 400 K så tap på 400-450K er nok mer realistisk - men tett på 100K i året er friskt - Passaten er ikke så ille da......- men gitt lave andre kostnader - så blir det ikke helt galt - men toppmodeller er dyrt og får stort verditap.

JorgenM

P85 2013, gått 130.000 km
(prisene kommer fra teflon-hjernen min)

2 stk dørhåndtak byttet selv: ca 3000,-
1 stk Xenon hovedlys byttet selv: ca 500,-
Defekt sikring i AC fikset av Tesla: ca 5000,-
Det var null feil på 1. EU-kontroll etter utløp.

Jeg har brukt bilen svært lite etter garantibortfall. På vinteren er det snakk om maks 1 kjøretur hver 14. dag.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

kjølholdt

En liten oppdatering, tesla ringte og sa det var en internfeil på batteriet. Det ble da bestilt nytt batteri.Litt usikker på hva nytt betyr. ? Er det et refurbished batteri.De lager vel ikke 85kwh batteri lenger. Videre er det da kun garanti i ett og et halv år til på dette batteriet, eller ender man opp med 2 eller 5 år garanti i hht forbrukerkjøpsloven?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Jo, de lager et nytt 85-batteri med høyere kapasitet enn det gamle 90-batteriet. Men sjansene for at du får det er små siden det bare er rapportert om 1 tilfelle i USA enda. Sjansen er vel nytt 90 eller refurbished 90/85. Forhåpentligvis får du ikke et cappet 85...

Det nye 85 har kapasitet på 87ish, og kan lades opptil 140kW.  Godsak.

kjølholdt

Det er jo lov å håpe på et godt batteri. Har forøvrig tatt godt vare på dette igjennom 6 1/2 år
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

arnkl

Har no køyrt 211.000 km med min feb. 2014 S85.

Det eg har betalt i vedlikehald er bytte av diverse understellstag for å få den EU-godkjent i 2018 (ca. 10.000 kr), eit dørhandtak ca. 5000 og ein 12V batteri (ca. 2500). I tilleg kom 8 år/160.000 km serviceavtale som eg kjøpte då bilen var ny. Hadde siste service på den ved 180.000 km, så eg må nok snart bestille første service utanom denne.

Eg må seie det har vore ein svært billig bil i drift.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Muffinman

Man får ikke mye understellsdeler for 10k på Model S. Tipper du har byttet nedre, bakre arm foran på begge sider som koster rundt 10k og normalt må byttes relativt tidlig. Det er fremdeles stag/armer for ca 25k bare i forstillingen som ikke er byttet i så fall. Titusener renner formelig ut når mye blir utslitt samtidig, men på den andre siden renner de jo inn når man kan kjøre forbi bensinstasjonen også. Fikk ca. 40k på en gang på ene bilen, og rundt 30k på den andre. De er nå gått hhv 170 og 180k.

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. februar 2020, klokken 12:01
Man får ikke mye understellsdeler for 10k på Model S. Tipper du har byttet nedre, bakre arm foran på begge sider som koster rundt 10k og normalt må byttes relativt tidlig. Det er fremdeles stag/armer for ca 25k bare i forstillingen som ikke er byttet i så fall. Titusener renner formelig ut når mye blir utslitt samtidig, men på den andre siden renner de jo inn når man kan kjøre forbi bensinstasjonen også. Fikk ca. 40k på en gang på ene bilen, og rundt 30k på den andre. De er nå gått hhv 170 og 180k.
På en 2014 S85 som har gått 200k+ ville jeg brukt alternative verksteder enn Tesla og uoriginale deler. Da blir det ofte hyggeligere priser ;)

Å ha kommet seg til 200000km med de utgiftene som ha skisserer er MEGET bra :)

Kvalvag

Billigste S en jeg har sett - 85P taxikjørt - kostet 725T selges for 209T kjørt 351.000 det blir 1,47 pr. km i rent verditap. Godt kjøp? Står ikke så mye hva som er byttet etc - så man måtte jo vurdere - men ser ikke veldig sliten ut?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170696200

kamuflars86

Sitat fra: Kvalvag på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:12
Billigste S en jeg har sett - 85P taxikjørt - kostet 725T selges for 209T kjørt 351.000 det blir 1,47 pr. km i rent verditap. Godt kjøp? Står ikke så mye hva som er byttet etc - så man måtte jo vurdere - men ser ikke veldig sliten ut?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170696200

Vil påstå å kjøpe Model Ser i den prisklassen med høy km er best direkte via Tesla, ser de har vært nede i så lavt som 240T med 200K på telleren.. Da har en med 2års garanti

Eksempelvis (litt dyr da..) :

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H19EFP34990?token=$2y$10$wC4Iyq1AjX9OqGtkfxdO0O8ybEawDrKdQvXXBst02g2VlWbDf4AjS&redirect=no&redirect=no

Zanka

P85+ 2013 mod gått 137000km
Hadde servicepakke frem til 100 000km, etter dette har jeg tilsammen brukt 1600,- hos tesla. Tenker å ta en service på 140 000.
Har vært nylig på EU kontroll, fikk mangel på dørhåndtak, dette fikset jeg selv med deler fra USA ( nytt drev å micro bryter).
Skjeldent billig bil i drift (kan jo fort endre seg, men har trua på at dette fortsetter en stund til)
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA