Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Akselerasjon LR AWD

Startet av Gstavdal, fredag 21. februar 2020, klokken 12:10

« forrige - neste »

Gstavdal

Av kuriositet, hva er riktig 0-100 km/t på LR AWD nå? Originalt så var den på 4,6 sekunder. Er det riktig at det har vært to firmware oppdateringer der den ene har gitt 5% ekstra i akselerasjon (ned til ca. 4,4 sekunder) og en som har gitt 5% ekstra i kraft? Og i tillegg at man kan kjøpe den nye oppdateringen ned til 3,9 sekunder?

z4rd

Jeg tror det samme, i tråd med folk som har testet underveis som oppdateringene har kommet. Men på Tesla Account står Boost Acceleration Upgrade oppført med fra 4,6s til 4,1s. Mulig teksten ikke er oppdatert med de ulike endringene som har kommet underveis, men forholder seg til de offisielle tallene, og at upgrade skreller av 0,5s.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Spinner

#2
Sitat fra: z4rd på fredag 21. februar 2020, klokken 12:23Men på Tesla Account står Boost Acceleration Upgrade oppført med fra 4,6s til 4,1s.
Det står 4,4 til 3,9 nå på den engelske :)

Norsk er ikke oppdatert, det tar vel et par Tesla-uker.

Gstavdal

Ok, så da er tydeligvis ny offisiell akselerasjon 4,4 s før betalt oppgradering.

Bob

60 mph blir 96 kmh, så de kan ikke direkte sammenlignes med resten av Europa som måler til 100 kmh.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

z4rd

#5
Relevant detalj  :+1:

Men tar det virkelig 0,2s ekstra fra 96 til 100km/t?

Ser iaff mange som får stabilt 11,81s med LR som har Boost Upgrade på 1/4 mile.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Spinner

Sitat fra: Bob på fredag 21. februar 2020, klokken 12:57
60 mph blir 96 kmh, så de kan ikke direkte sammenlignes med resten av Europa som måler til 100 kmh.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Sånn var det ja, originalt 4,7 ble til 4,6 etter FW oppgradering, og nå til 4,1 med boost.
I mph var det fra 4,5 til 4,4 og 3,9.

jlan

Sitat fra: z4rd på fredag 21. februar 2020, klokken 13:04
Men tar det virkelig 0,2s ekstra fra 96 til 100km/t?
Ja, bortimot det. Med jevn akselelerasjon blir det 4.4*100/96=4.58. Her er noen målinger:
https://imgur.com/a/s87VuMS

Når det gjelder hva de forskjellige oppgraderingene gjør, så er det nyttig å se litt på effektkurvene. Det er to interessante områder på disse. Konstant dreiemoment opp til ca.70-80 km/t, deretter konstant effekt videre oppover.  Performance faller i effekt på høye hastigheter, mens LR, som er softwarebegrenset holder effekten ganske langt opp.

Såvidt jeg kan se gikk gratisoppdateringen mest på effekt:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/dv7r5i/model_3_awd_tested_from_0160_kmh_peak_power_up_75/

Mens den betalte oppgradringen også øker dreiemomentet:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/eczol8/model_3_awd_acceleration_boost_tested_from_0160/

Tidligere diskutert her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=49823.0


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Gstavdal

Takk for gode, saklige og utfyllende svar alle sammen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA