Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan verifisere H264 oppdatering

Startet av jæggen, fredag 21. februar 2020, klokken 10:50

« forrige - neste »

jæggen

Hei

Har vært inne å fått oppdatert til H264 i følge forhandler. Kan ikke si jeg merker noen forskjell. Hadde ikke kjørt så mye før jeg oppgraderte så har derfor ikke det beste sammenligningsgrunnlaget. Etter oppgradering kan jeg ikke se noen visuelle endringer i bilen system. Ser at Infotainment er oppgradert til 19C - det er alt. Ingen ny batteriindikator eller lignende.

Topix sier:  There are currently no outstanding Field Service Actions for this vehicle

Har satt opp postman til å spørre rett på API'et til Jaguar, men vet ikke hva jeg skal se etter for å se om oppgradering er mottatt av bilen.

Noen tips?

ardevd

Last ned WattCat. Hvis den viser batteri health på under 90-90% er du nok på H264 :)

jæggen

Takk, men den funker så dårlig på IOS telefonen min ::) Noen annen måte å sjekke det på i API'et direkte?

Tellus

Lett å verifisere. Kjør bilen helt tom. Kommer du 20+ km etter at du får 0 km på GOM har du ikke H264. Får du under 10 km har du H264  :)

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jæggen

Så etter hva jeg forstår finnes det ingen metode for en bruker å lese / finne ut hvilken versjon av software som er installert? Litt rart..


Tellus

Jo, Topix, men du stoler tydeligvis på Topix.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på fredag 21. februar 2020, klokken 21:57
Jo, Topix, men du stoler tydeligvis på Topix.
Hvis man ikke stoler på forhandleren har man ingen grunn til å stole på Topix - den rapporterer bare hva som ligger tilgjengelig for et gitt chassisnummer, minus det forhandleren din har registrert at de har utført...

Men sånn raskt - har du fremdeles den hvite, halvrunde SOC-visningen i bunn av displayet? Ikke fått en grønn horisontal bar?

Ingeniøren

#9
Forstår ikke dette - trodde det skulle gjøres en grundig jobb her. Det virker som status på bilene etter denne oppdateringer spriker i alle retninger med med bilprogramvare fra 14.2 til 18.2 og det er det man klarer å lese ut, om det vises som og er tilfeldig. Ser trådstarter skriver at han ikke har fått grønn batteriindikator og det trodde jeg alle fikk ved H264 og derfor jeg skrev lurt  :)

Kunnskapen hos verkstedene er rett og slett for dårlig. Når jeg hadde bilen inne for ny panserlås og aktivering av SOTA ba jeg om å få oppdatert telematikk versjonen fra 14.2, da jeg hadde fått noen svarte skjermer. Han i skranken ante ikke hva jeg snakket om og vi ble enige om å sette "siste software" og så skulle jeg får "den beste de hadde på dette".... Fikk S19B og 16.2 tror jeg for det siste vises ikke lenger med Watcatt stopper lading stabilt noe som forutsetter 16.2...

Selv har jeg ikke hørt noe om oppdatering til H264 - må man selv ta initiativ ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Contango

Interessant tråd for oss utenforstående også. Litt parallell situasjon i Audi forum hvor den eneste måten å se forskjell på «ny» og «gammel» e55 er å finne produksjonsdato. Det er også software forskjeller utenom denne produksjonsendringen man må være synsk for å finne. Eiere av bilene må generelt få mer relevant informasjon. Det må være lov å kreve at software versjonene er synlige i bilen, pluss en del annen bruksinfo som batteritemp, kwh tilgjengelig, antall kwh hurtigladet etc etc. Mangelen på transparens skaper problemer for eierne pluss at det hemmer bruktverdien på bilene når kjøpere ikke har noen forutsetninger for å etterprøve informasjonen man får når man kjøper. Kanskje Elbilforeningen kunne engasjert seg litt på tvers.
Humrer forøvrig fremdeles over Tellus' diagnoseprosedyre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 22. februar 2020, klokken 09:42
...Selv har jeg ikke hørt noe om oppdatering til H264 - må man selv ta initiativ ?
Ja, det ville jeg gjort - dvs, det gjorde jeg :)
Når det gjelder H264 ble det sagt at det skulle komme en sentral innkalling - men jeg har ikke hørt om noen i Norge som faktisk har blitt kontaktet av JLR for å avtale oppdatering?

4Matic Fanatic

Sitat fra: Contango på lørdag 22. februar 2020, klokken 10:41
..Det må være lov å kreve at software versjonene er synlige i bilen, pluss en del annen bruksinfo som batteritemp, kwh tilgjengelig, antall kwh hurtigladet etc etc...
Helt enig, selv om jeg ikke nødvendigvis tror det er vrangvilje fra leverandørene det står på, det er mer en gjennomgående mangel på sw-kompetanse og erfaring om hva elbileiere ønsker og trenger.

jæggen

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 21. februar 2020, klokken 23:08
Sitat fra: Tellus på fredag 21. februar 2020, klokken 21:57
Jo, Topix, men du stoler tydeligvis på Topix.
Hvis man ikke stoler på forhandleren har man ingen grunn til å stole på Topix - den rapporterer bare hva som ligger tilgjengelig for et gitt chassisnummer, minus det forhandleren din har registrert at de har utført...

Men sånn raskt - har du fremdeles den hvite, halvrunde SOC-visningen i bunn av displayet? Ikke fått en grønn horisontal bar?

Litt derfor jeg spør - har fremdeles den hvite, halvrunde SOC-visningen. Hvordan kan man få den nye? trodde det var en del av h264 oppgraderingen.

Tellus

#14
Den er ikke en del av H264. Flere hadde den før H264. De fleste (muligens alle) jeg har lest om, som ikke hadde den tidligere, har fått den samtidig med H264. Jeg antok at H264 krevde oppdatering av en modul som inneholdt den nye batteriindikatoren.
Hvorfor du ikke fikk den kan du jo spørre om. Antar du er sikker på at du har den gamle ? Hvis du ikke har hatt bilen så lenge kan det jo tenkes at du har hatt den nye hele tiden.

Forøvrig så merker man ikke at man har fått H264. Endringen blir for liten og drukner i alle andre variable som påvirker rekkevidden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA