Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lading med Ionity  (Lest 5847 ganger)

Øystein Hermansen

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #30 på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 17:55 »
Takk.  Fant det ut selv også.  Fanen med "opsjon" var ikke aktiv hos meg i starten, kanskje jeg måtte godkjennes først.  Men nå skal det være ok. 

eisa01

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 125
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #31 på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 19:55 »
Tar bankene gebyr for betaling med IBAN/BIC løsningen til Maingau, og er det per transaksjon? Ser ut som Sbanken tar 30 kr for dette, og de har tradisjonelt vært lave på gebyrer

Uansett ikke så ille hvis man fyller en del kWh, men greit å ha i mente

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2405
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #32 på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 20:07 »
Maingau sender samleregning per måned, ikke per lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2425
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #33 på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 21:14 »
Kan jo opprette konto i tysk nettbank for eksempel N26.

Bruk så overføring med TransferWise. Da kan man jo planlegge når man overfører til nettbanken. Følg med på Euro kursen og planlegg litt i forkant.

N26 gir da kostnadsfritt minibankkort (debit kort) med fri bruk i Euro sonen samt noen frie minibank uttak i året (også det i Euro sonen).
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

RayBomb

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 441
  • To Infinity and Beyond
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #34 på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 20:23 »
Kan jo opprette konto i tysk nettbank for eksempel N26.

Bruk så overføring med TransferWise. Da kan man jo planlegge når man overfører til nettbanken. Følg med på Euro kursen og planlegg litt i forkant.

N26 gir da kostnadsfritt minibankkort (debit kort) med fri bruk i Euro sonen samt noen frie minibank uttak i året (også det i Euro sonen).
God ide
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3287
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #35 på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 09:50 »
Battery temp på avreise var 20C (max jeg har sett er 22C). Jeg test en app og den kan vise Battery temp. Jeg ladet på Fagernes på BKK's 150kW lader. Gjennomsnitt hastighet til Fagernes var 76km og distance 174km. Når lading begynt, temp på batteri var bare 12C og SOC 45%.
Dette er interessante funn som flere bør følge med på, synker batteritemperaturen under kjøring i forskjellige forhold? RElevant for Audi også, men de gjør det så vanskelig med OBD etc.

Jaguar har godt isolert batteri og kjøring i 0 grader på våt vei burde ikke kjøle det ned. Nå er det slik at varmepumpen også bruker rest varme fra DU og batteri til oppvarming av kupe. Siden batteritemp faller 8 grader på 174km kjøring med snittfart på 74km/t og 0 grader tenker jeg at bilens klimastyrings system har tillatt varmepumpe uttak av denne varmen fra batteriet og brukt den til kupe. Fordelen er et lavere forbruk til oppvarming av kupe. Ulempen er når bilen skal hurtiglades. Det burde helt klart vert en styringsmulighet av dette slik at bilen kunne beholde/ produsere mer varme til batteri når hurtiglading er planlagt.
Det er jo en interessant teori. Men "godt isolert", hva vet vi egentlig om det? Hytta på fjellet med 40 cm vegger med Glava er "godt isolert" men temperaturen faller allikevel i løpet av timer når varmen skrus ned, og den hytta utsettes ikke for 22 m/s fartsvind eller sludd/vann. Batteripakken har neppe mer enn 2-5 cm isolasjon. Et menneske blir bevisstløs pga. nedkjøling etter ca 15 minutter i rundt 0 grader kaldt vann.

Maxwell_400

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 156
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #36 på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 10:21 »
Battery temp på avreise var 20C (max jeg har sett er 22C). Jeg test en app og den kan vise Battery temp. Jeg ladet på Fagernes på BKK's 150kW lader. Gjennomsnitt hastighet til Fagernes var 76km og distance 174km. Når lading begynt, temp på batteri var bare 12C og SOC 45%.
Dette er interessante funn som flere bør følge med på, synker batteritemperaturen under kjøring i forskjellige forhold? RElevant for Audi også, men de gjør det så vanskelig med OBD etc.

Det er noe jeg også sliter med, virker som Jaguaren ikke varmer batteriet aktivt men kun balanserer temperaturen i batteriene og satser på selv-oppvarming under kjøring. Fungerer greit under kjøring men når bilen skal lades går det ulidelig tregt i starten. Ex. kjørte en time ved null grader, tok ferje i 15 minutter og så begynte å lade på en 150kW lader med 30% SoC. Ladingen startet på rundt ~30kW før den etterhvert gikk opp til 65kW ved ~50% SoC før effekten igjen begynte å falle. 100kW lading er ingen big deal for meg men ville likt å hatt maks ladehastighet ved start (50kW/80kW). Jaguaren varmer batteriet aktivt ved hurtiglading så den har muligheten.

Antar det virker slik for å maksimalisere effektiviteten og det er jo bra, men da må man ha mulighet til å fortelle bilen at man snart (halvtime før) ønsker å lade slik at bilen kan få opp batteritempen.

« Siste redigering: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 10:40 av Maxwell_400 »
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2011
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #37 på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 10:53 »
Man ønsker i utgangspunktet ikke å sløse vekk energi på å varme batteriene under kjøring. Kun hvis man skal lade og man har tilstrekkelig kapasitiet igjen vil man ønske å varme opp batteriet.

Ville blitt overasket hvis batterivarmeren gikk under kjøring.

Det vi trenger er en manuell styring av dette.

Maxwell_400

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 156
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #38 på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 11:08 »
Man ønsker i utgangspunktet ikke å sløse vekk energi på å varme batteriene under kjøring. Kun hvis man skal lade og man har tilstrekkelig kapasitiet igjen vil man ønske å varme opp batteriet.

Ville blitt overasket hvis batterivarmeren gikk under kjøring.

Det vi trenger er en manuell styring av dette.
:+1: og Tesla varmer batteriet før lading basert på navigasjon til superlader. På I-Pacen bør brukeren ha kontroll.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Contango

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 530
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #39 på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 13:32 »
Vi burde alle ha kontroll på det selv.
2019 P100D, 2019 3P-

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3287
    • Vis profil
Sv: Lading med Ionity
« Svar #40 på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 17:49 »
Man ønsker i utgangspunktet ikke å sløse vekk energi på å varme batteriene under kjøring. Kun hvis man skal lade og man har tilstrekkelig kapasitiet igjen vil man ønske å varme opp batteriet.

Ville blitt overasket hvis batterivarmeren gikk under kjøring.

Det vi trenger er en manuell styring av dette.
Helt klart behov for manuell styring. Noen ganger vil man lade raskt og heller bruke mer tid, andre ganger kan man lade sakte og lenge ved f.eks. middag.