Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støv og sand i baksete kjøpt 30.11.19

Startet av fustrert, fredag 21. februar 2020, klokken 07:30

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. februar 2020, klokken 09:17
Slik jeg ser det på det engelske forumet så har jo Jaguar laget en fix på dette sand problemet - https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=1075&start=20
Bildet er vel en F-Pace, ikke rart de blir forvirret.......
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Media bør brukes til problemer som produsentene ikke er villig til å ta ansvar for. F.eks. ville jeg hatt stor forståelse for at noen gikk til media for å presse Jaguar til å erkjenne at det er tilnærmet umulig å få ladet med 100 kW lengre enn et par minutter. Her trengs det faktisk å legge press på Jaguar da de virker en smule tilbakeholdne med å komme med en fiks. Det er sikkert andre viktige ting man kunne tyne Jaguar for også. På samme måte som f.eks. at man bruker media til å tyne Tesla for å redusere batterikapaistet over natten på en del biler.

Hvis man skal bruke media for problemer som produsenten faktisk har tatt ansvar for og jobber med risikerer man bare at interessen i media for å ta opp virkelig alvorlige problemer blir borte. Det blir selvfølgelig opp til hver og en hva man synes er viktig nok, men personlig synes jeg det akkurat denne saken tenderer til misbruk av en viktig kanal for å få løst problemer.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på mandag 24. februar 2020, klokken 09:38
man bare at interessen i media for å ta opp virkelig alvorlige problemer blir borte. Det blir selvfølgelig opp til hver og en hva man synes er viktig nok, men personlig synes jeg det akkurat denne saken tenderer til misbruk av en viktig kanal for å få løst problemer.
Sant nok, jeg har ikke problemer med at den ikke lader 100kW, mitt hoved (luksus) problem er at etter en lang dag i bakken ønsker jeg å kjøre 10 minutter for å lade og spise. Da er det kjipt å se at den bruker mere enn 15 minutter for å få noenlunde ladehastighet. Precon/prioritering av batterivarming når den ikke er plugget i - ja takk.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Electric cars in Norway

#33
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 24. februar 2020, klokken 09:21
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. februar 2020, klokken 09:17
Slik jeg ser det på det engelske forumet så har jo Jaguar laget en fix på dette sand problemet - https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=1075&start=20
Bildet er vel en F-Pace, ikke rart de blir forvirret.......

Maxwell_400: vet du om det er den samme løsningen ift bakhjul / hjulbuen på de to typene F-Pace og I-Pace?

JPM

Har ikke hatt dette problemet, men nå kjører jeg 99% på asfalt.

Mulig jeg rapporterer dette problemet allikevel før bilen er 5 år gammel, så garantien er aktivert.

Electric cars in Norway

JPM, det blir sikkert innkallling til alle bileiere til en fix på dette problemet snart. Jeg har forstått det slik at Jaguar er dyktige på rette opp feil fortløpende.

Chimp

Sitat fra: Tellus på mandag 24. februar 2020, klokken 09:38
Media bør brukes til problemer som produsentene ikke er villig til å ta ansvar for. F.eks. ville jeg hatt stor forståelse for at noen gikk til media for å presse Jaguar til å erkjenne at det er tilnærmet umulig å få ladet med 100 kW lengre enn et par minutter. Her trengs det faktisk å legge press på Jaguar da de virker en smule tilbakeholdne med å komme med en fiks. Det er sikkert andre viktige ting man kunne tyne Jaguar for også. På samme måte som f.eks. at man bruker media til å tyne Tesla for å redusere batterikapaistet over natten på en del biler.

Hvis man skal bruke media for problemer som produsenten faktisk har tatt ansvar for og jobber med risikerer man bare at interessen i media for å ta opp virkelig alvorlige problemer blir borte. Det blir selvfølgelig opp til hver og en hva man synes er viktig nok, men personlig synes jeg det akkurat denne saken tenderer til misbruk av en viktig kanal for å få løst problemer.

100 % enig

For meg er dette en ikke-sak. Jeg har så mye ting og tang ut av baksetet at jeg ikke vet hvem eller hva som støver til der. Jeg tørker med en klut iblant så blir det rent, og så tenker jeg ikke mer på det. Jeg ønsker ikke masse negativ PR rundt bagateller. 
Ladehastigheten er det et kjempebehov for at kommer opp på riktig nivå. Støvproblematikken inn i baksetet fortjener fokus på facebook og ikke VG. Klarer han ikke løse det der så er det NAF og andre instanser, liker dårlig å lese om det som førsteoppslag i norges største avis. Flott for han at det skjer noe, men jeg støtter ikke prosessen.

Så kan enkelte (som jeg registrerer at ikke eier en i-pace engang) kalle dette "berøringsangst" og å "stikke hodet ned i sanden som en struts". Men det er nivåforskjell på problemer.

hELgenen

Støv i baksete kan nok av mange oppfattes som en ikke sak. Men at en produsent erkjenner feil og så ikke klarer å komme med en løsning på ett år..det må vel være selve definisjonen på en ikke sak som blir et spørsmål om troverdighet.
Dersom en sak har tatt ett år kan den vel like godt ta 2 osv..

Jeg har lenge vurdert I Pace fordi jeg har oppfattet at de har kommet med oppdateringer som fikset feil..Men er det kun Software feil de tar tak i,og ikke fysiske feil..vel
da gir jeg blanke i hele bilen.  En ting er å avvise enkelte feil,men å erkjenne noen og så gi f...vel den følelsen betaler jeg gjerne mye for å slippe

chargedup

Dette har vært et "problem" på de fleste I-pace. "Problem" i anførselstegn fordi det for de fleste er et ikke-problem. Jeg hadde også littegrann støv på baksetet innimellom, men skjønte ikke at det var bilens feil før jeg leste det på facebook en gang i tiden. Personlig hadde jeg nok aldri nevnt det til forhandler før 1. service, men folk er forskjellige.
Rart hvordan noen bagateller havner i media. Kan skjønne at overskriften blir en klikkvinner mtp støvsuging osv!
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på mandag 24. februar 2020, klokken 18:03
Støv i baksete kan nok av mange oppfattes som en ikke sak. Men at en produsent erkjenner feil og så ikke klarer å komme med en løsning på ett år..det må vel være selve definisjonen på en ikke sak som blir et spørsmål om troverdighet.
Dersom en sak har tatt ett år kan den vel like godt ta 2 osv..

Jeg har lenge vurdert I Pace fordi jeg har oppfattet at de har kommet med oppdateringer som fikset feil..Men er det kun Software feil de tar tak i,og ikke fysiske feil..vel
da gir jeg blanke i hele bilen.  En ting er å avvise enkelte feil,men å erkjenne noen og så gi f...vel den følelsen betaler jeg gjerne mye for å slippe

I følge det engelske I-pace forum har Jaguar utvikler nye pakninger som de driver å tester. At forhandleren til denne bileieren ikke kjenner detaljer rundt dette er dog ikke overraskende... Hvis du går alle bilmerker etter i sømmene vil du finne graverende feil som produsenten driver å jobber med uten at det lokale verkstedet vil gå ut med dette om de vet det. 

Lykke til med å finne den perfekte og feilfri bil og tips oss gjerne når du har funnet den  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. februar 2020, klokken 19:07
Sitat fra: hELgenen på mandag 24. februar 2020, klokken 18:03
Støv i baksete kan nok av mange oppfattes som en ikke sak. Men at en produsent erkjenner feil og så ikke klarer å komme med en løsning på ett år..det må vel være selve definisjonen på en ikke sak som blir et spørsmål om troverdighet.
Dersom en sak har tatt ett år kan den vel like godt ta 2 osv..

Jeg har lenge vurdert I Pace fordi jeg har oppfattet at de har kommet med oppdateringer som fikset feil..Men er det kun Software feil de tar tak i,og ikke fysiske feil..vel
da gir jeg blanke i hele bilen.  En ting er å avvise enkelte feil,men å erkjenne noen og så gi f...vel den følelsen betaler jeg gjerne mye for å slippe

I følge det engelske I-pace forum har Jaguar utvikler nye pakninger som de driver å tester. At forhandleren til denne bileieren ikke kjenner detaljer rundt dette er dog ikke overraskende... Hvis du går alle bilmerker etter i sømmene vil du finne graverende feil som produsenten driver å jobber med uten at det lokale verkstedet vil gå ut med dette om de vet det. 

Lykke til med å finne den perfekte og feilfri bil og tips oss gjerne når du har funnet den  :+1:

Kan tipse om en liten elbil som i alle fall for meg har hatt null feil. Er på BMW i3 nr 2 nå og etter 100k km har jeg hatt null feil og kun et sett med bremseskiver byttet. Ingen service kostnader heller ut over det jeg betalte ved kjøp.
Service intervallene er på mer enn 50k,så ikke er det vært mange besøk hos forhandler heller. Jeg tar godt vare på bilene og så langt har bilholdet vært en drøm på disse. Men jeg ser jo at noen har hatt feil med denne bilen,men så langt null feil her. Jeg har hatt mange andre biler,men ikke feilfrie som i3. Men ved feil har det som regel vært rettet innen 3 uker. Å vente ett år eller mer er utenkelig..

02jan

Forstår ikke hvorfor en slik sak skal feies under teppe, eller at det skal ta mange uker å fixe problemet.
Hvis det er finkornet veistøv , som siger jevnt inn ved baksete, så dr det fare for at (hvis det sitter) små barn inhalerer dette støv.

Jeg er ingen ekspert eller fagmann på støv , det kan godt tenkes at det ikke er skadelig, men tenker at veistøv også inneholder partikler fra piggdekk, dieseleksos, bremseklosser osv.

Flott for de som sitter foran har pollen og andre filtre som renser luften , men høres merkelig ut at man skal akseptere at «støv» siger inn ufiltrert til de bak.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Egil Fonn

#42
Sitat fra: 02jan på mandag 24. februar 2020, klokken 22:27
Forstår ikke hvorfor en slik sak skal feies under teppe, eller at det skal ta mange uker å fixe problemet.
Hvis det er finkornet veistøv , som siger jevnt inn ved baksete, så dr det fare for at (hvis det sitter) små barn inhalerer dette støv.

Jeg er ingen ekspert eller fagmann på støv , det kan godt tenkes at det ikke er skadelig, men tenker at veistøv også inneholder partikler fra piggdekk, dieseleksos, bremseklosser osv.

Flott for de som sitter foran har pollen og andre filtre som renser luften , men høres merkelig ut at man skal akseptere at «støv» siger inn ufiltrert til de bak.

Min bil har rullet over 13000km nå. Noen av de på støvete grus veier. Baksetene er ennå ikke støvsugd og framstår helt ren. Det kom noe støv inn på dørkarmen nedenfor baksetet etter hyppig kjøring på tørre grusveier i sommer. Dette ble tørket bort med fuktig klut. Hadde jeg hatt små barn i baksetene måtte nok baksetene og gulvet støvsuges og rengjøres langt oftere pga støv å skit som blir dradd inn i bilen av dem. Husker dette godt fra tiden med fire små :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

#43
Sitat fra: 02jan på mandag 24. februar 2020, klokken 22:27
Forstår ikke hvorfor en slik sak skal feies under teppe, eller at det skal ta mange uker å fixe problemet.
Hvis det er finkornet veistøv , som siger jevnt inn ved baksete, så dr det fare for at (hvis det sitter) små barn inhalerer dette støv.

Jeg er ingen ekspert eller fagmann på støv , det kan godt tenkes at det ikke er skadelig, men tenker at veistøv også inneholder partikler fra piggdekk, dieseleksos, bremseklosser osv.

Flott for de som sitter foran har pollen og andre filtre som renser luften , men høres merkelig ut at man skal akseptere at «støv» siger inn ufiltrert til de bak.

Det kan sikkert variere men hos meg er det et ikke problem og det man drar inne med bena er en ukjent faktor ganger mer. Har hatt bilen i 3/4 år og har vel børstet bor dette bøsset et par gange med hendene. Nå skal det og sies at det sjelden sitter noen bak helle, så det kommer nok når man åpner og lukker. Er mange ting jeg heller vi at Jaguar skal bruke resurser på enn å oppgradere pakningene rundt bakdørene...

Og ja i3 er rimelig feilfri - har kjørt en slik i 4 år, men helt feilfri er den ikke - leste du om den der varmen forsvant da varmeapparatet sviktet og som koster 100' å fikse. Og så skal den vel ha service annen hvert år. Og når det gjelder bøss så irriterte det meg hvor fort den ble støvete bak, spesielt oppå den glasserte bak-fangeren. Det vesle jeg har fått inn bak i Jag'n har ikke irritert meg enda. Og ja, jeg er petimeter.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. februar 2020, klokken 10:27
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 24. februar 2020, klokken 09:21
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. februar 2020, klokken 09:17
Slik jeg ser det på det engelske forumet så har jo Jaguar laget en fix på dette sand problemet - https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=1075&start=20
Bildet er vel en F-Pace, ikke rart de blir forvirret.......

Maxwell_400: vet du om det er den samme løsningen ift bakhjul / hjulbuen på de to typene F-Pace og I-Pace?
Hei, beklager sent svar, ville bare sjekke om jeg hadde den samme åpningen som du viste på bildene, men det ser tett ut på min bil. Jeg tok ut baksetet når jeg monterte dashcam også og la heller ikke merke til noe støv da. Aner ikke hva løsning F-Pace har, var bare en kommentar på at bildet viser en F-Pace mens teksten sier X590 som er I-Pace.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA