Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lane assist / kjørefelthjelp

Startet av Carnet, torsdag 20. februar 2020, klokken 23:40

« forrige - neste »

Carnet

Kan jeg noe sted deaktivere assistenten som svinger litt i rattet når man nærmer seg jørefeltlinjen? Jeg lette i MMI og fant bare alternativer for andre ting (pre sense og pausevarsling hastighetsvarsling). Jeg blir ikke komfortabel med det.

Tin

Sitat fra: Carnet på torsdag 20. februar 2020, klokken 23:40
Kan jeg noe sted deaktivere assistenten som svinger litt i rattet når man nærmer seg jørefeltlinjen? Jeg lette i MMI og fant bare alternativer for andre ting (pre sense og pausevarsling hastighetsvarsling). Jeg blir ikke komfortabel med det.

Knapp ytterst på hendelen/spaken som styrer blinklysene :)

Carnet

Nydelig, takk!

Flere som har samme erfaring at funksjonen er forstyrrende? Syns ikke den passer med mine "kjørevaner".

elektro

Nei, synes det fungerer bra! :) Men du kan stille inn om den skal gripe inn tidlig, middels eller sent. Prøv om det hjelper.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Sitat fra: elektro på fredag 21. februar 2020, klokken 07:32
Nei, synes det fungerer bra! :) Men du kan stille inn om den skal gripe inn tidlig, middels eller sent. Prøv om det hjelper.
Det var et godt tips. Slår selv av denne i dag, men det er jo dumt å slå av sikkerhetsutstyr som kan redde meg en dag.

kjoerge

Sitat fra: Carnet på torsdag 20. februar 2020, klokken 23:47
Nydelig, takk!

Flere som har samme erfaring at funksjonen er forstyrrende? Syns ikke den passer med mine "kjørevaner".

Jeg har dette på eGolfen. Var veldig forstyrrende i begynnelsen, men nå fungerer det veldig fint. Litt usikker på hvem som har tilpasset seg (bilen eller jeg).  :) Mener å ha lest noe om at den skulle tilpasse seg min kjørestil...?

Tin

Sitat fra: Carnet på torsdag 20. februar 2020, klokken 23:47
Nydelig, takk!

Flere som har samme erfaring at funksjonen er forstyrrende? Syns ikke den passer med mine "kjørevaner".

Yes, funker greit nok på "rett" motorvei. Bare irriterende på småveier med mye svinger. Skrur den stort sett av.

tromsø

#7
Hvordan fungerer funksjonen på vinterveier? Må den kunne lese veimarkeringer, på en eller to sider?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: tromsø på fredag 21. februar 2020, klokken 18:59
Hvordan fungerer funksjonen på vinterveier? Må den kunne lese veimarkeringer, på en eller to sider?
virker ikke som den er aktiv når det ikke er veimarkeringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kom_så_og_gikk

Jeg hadde også litt irritasjon med lane assist i starten. Kjører ukentlig tur/retur til en liten nabokommune ifm jobb, og der er det en lang strekke fylkesvei som verken har midtstripe eller egentlig kantstripe. I starten (da jeg fikk bilen) var det ofte irritasjon over at den varslet om at jeg måtte holde meg i filen eller at jeg var utenfor fil.
Slo den ofte av da.

Men det virker som om bilen har lært, for det er såpass lenge siden at den sa fra at jeg hadde glemt temaet.
Har faktisk ikke tenkt på det på mange måneder. Men når midtstripe og sidemarkeringer er på plass (på start og slutt på ukentlige tur) fungerer det som den skal, dvs sier fra om jeg avviker fra fil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA