Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglade nettverk vs Tesla Chargers

Startet av Klaus_M, torsdag 20. februar 2020, klokken 19:56

« forrige - neste »

Klaus_M

Hei.

Har tidligere hatt en Tesla Model S, og vurderer Polestar/E-Tron som neste bil.
Jeg benytter min bil til reise, primært i Sørnorge, hvilket har gått fint med en Model S med 70 kw batteri.
Jeg har i den forbindelse utelukkende benyttet Tesla sitt superlader nettverk, og lurer på om jeg vil merke store forskjeller ift ventetid på vanlig hurtigladere rundt i landet, med eks. en Polestar 2, som kan ta imot 150kw? Regner med at det er rikelig med ladere i Sørnorge?

automat

Jeg tror ladekø stort sett er et problem ved høytrafikktidspunkt. Kjører man utenom disse, så hadde jeg ikke bekymret meg.

Selv om det er flere ladere på et sted, er det kanskje bare en eller to lynladere. Og man riskerer å havne på en treg 50kwh-lader.

Man må registrere seg som kunde hos en rekke ladeoperatører for ikke å knote med dyr sms-betaling.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:49
Jeg tror ladekø stort sett er et problem ved høytrafikktidspunkt. Kjører man utenom disse, så hadde jeg ikke bekymret meg.

Enig i dette, holder man seg unna typisk utfartstider, så er ladekø uproblematisk. Men regn med høye ladekostnader...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E_S

Et vesentlig problem er at dersom man i stor grad trenger å lade på hurtigladere er disse stort sett veldig trege og/eller dyre sammenlignet med hva man er vant til fra Teslas supercharger. De vanlige Forum/GK etc. har stort sett 50kW-ladere som ikke er særlig billige, og Ionity er helt vanvittig dyrt.
:)

Trekkoppbil

Når man står ute om vinteren og venter 1 time på å få starta ladinga, mens 2 foran deg i køen somler, samtidig som det er plenty med ledige Tesla-ladere ved siden av,  så er man ikke i tvil om hvilke ladesystem man ønsker seg.

Jeg har inntrykk av at Tesla har rimelige ladere, og det er klynger med mange ladere, med dekning langs hovedveier, og mange steder er det ikke kø, og jeg har inntrykk av at mange bilster her har vett på å ikke okkupere plassen så lenge.
Enkelte andre operatører har større spredning på laderene sine, med småklynger hvor det kan være nede i 2 ladere hvert sted, og upålitelige ladere av ulike fabrikat. Det kan være praktisk med ladere i lokalmiljøene hvor man lader mens man handler på Kiwi eller kjøper osteburger.  Problemet er at  man får oppleve den norske køkulturen, hvor jeg kan ta så god tid jeg vil, når det er min tur til å lade, så kan alle andre vente.
Enkelte lader 30-60 minutter, når det er kø med andre biler, og på tross av at man har en småbil hvor det ofte ikke gir mening å lade mer enn 5-15 minutter før man reiser videre til neste lader. Jeg har sett bilister som sover i bilen, mens man saktelader kaldt batteri på høy SOC, på tross av at man kunne kjørt batteriet varmt,  og ladet fort på låg SOC, om man ville kjøre noen mil til annen lader. Og jeg har sett bilister som har forlatt bilen på laderen, og man kommer tilbake etter lang tid, for så å kikke på bilen, på laderen, og på køen av bilister, for så å gå igjen.  Og er det 2 DC og ett AC-uttak et sted, så parkerer man gjerne så kun 2 for lade om gangen, mens man kunne gjort plass til 3.

ToWalkOrDrive

Tesla bare pøser på med ladere. Lier-toppen har vel vært en flaskehals, så nå skal de hive på 40 nye V3 Superladere der, før sommeren, som lader med 250kW. Det vil da ta ca 15 minutter å lade bilen. Game Set Match.

https://itavisen.no/2020/02/25/tesla-apner-v3-superlader-stasjon-i-norge/
Tesla Model Y                         2021-

Electrix

Dersom du stort sett klarer deg med hjemmelading og bare noen få ganger i året trenger hurtiglading så vil du nok være fornøyd med begge deler, men dersom du kjører mye langturer og ofte trenger hurtiglading vil du nok savne Tesla veldig fort. Både på pris, ladehastighet og antall ladere pr lokasjon er Tesla suverene. Jeg har kjørt Tesla Model3 i et år, og Leaf i 7,5 år så jeg kjenner litt til både Tesla, GK og Fortum.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA