Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt model X- tanker og synspunkt på denne?

Startet av Aalnes, torsdag 20. februar 2020, klokken 14:18

« forrige - neste »

z4rd

#15
Korrekt vedrørende ski og BackSpace.

Ski i TMX 5-seter er vel noe av det beste jeg har vært borti av løsning. Fjerne skilleplata på tvers (gjort på 10 sekunder), deretter legge skiene under baksetet på 2. rad. Enkelt og greit. Ligger i passe spenn, slik at de ikke rører på seg eller skader skiene. Og man slipper å ha de utenpå bilen.

Min personlige mening er er at 5s er den mest praktiske og anvendelige mht last og folk. F. eks så kan du ha 5 personer og ski + masse annet i en TMX med 5s trygt. Helt uten behov for å ha noe på utsiden. Dette har jeg gjort mang en gang.

Men hvis du må ha mer enn 5 sitteplasser så er det en annen greie :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: kodax på torsdag 27. februar 2020, klokken 13:03
Jeg har x-box med plass til 2.1m lange ski. Bakluka åpnes fint, og lys, skilt og ryggekamera er ikke tildekket. Bredden er 2,5cm mer enn bilen på hver side, så fullt lovlig (regelen er mak 15 cm på hver side), og med speilene ute så er den uansett smalere. Plass til 4 banankasser av den litt mindre typen (økologiske bananer), samt ennå mange ski. I tillegg kan man jo surre diverse oppå.
Eneste ørlille irritasjon er evt at parkeringshjelp-feil lyser hvis man ikke aktiverer hengermodus, men med hengermodus fungerer jo ikke autopilot etc. I tillegg får man ikke hjelp av avstandsmålerne ved rygging, og man må temmelig nærme dersom superlader ikke er side-montert.

Ja, rent praktisk ser X box bra ut, men den ser bare så innih*lvetes j*vlig ut at foreløpig har jeg ikke klart å tvinge meg selv til å trykke kode+klar.  :P

Kanskje hakket bedre enn takboks på kroken, men...

No-name


kodax

Jeg syns X er en relativt stygg bil, men veldig praktisk, og enda mer med denne boksen.
(Og boksen er veldig mye mer praktisk og aerodynamisk enn å ha en boks oppå bilen)
Snobbene kan vel lakkere den i matchende farge og montere laksetrapp:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

automat

Sitat fra: kodax på torsdag 27. februar 2020, klokken 13:03
Plass til 4 banankasser av den litt mindre typen (økologiske bananer), samt ennå mange ski. I tillegg kan man jo surre diverse oppå.

Pass på at vekta ikke blir for høy for hengerfestet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Aalnes

Da har jeg fått prøvekjørt 5 seter og hatt med ungene til butikken for teste barneseter og plass i 6 seteren som dem har utstillt.  LIKE usikker da vi ikke har fått sett og testet 7 seter..  kun lest og sett bilder/filmer

ser absolutt fordeler med 6 seter da vi bruker bilen MYE til småkjøring, dvs maks 20km en vei.
Eldstemann på 6år hoppet lett inn og ordnet seg selv på rad 3 med og uten forover-vendt bilstol.
Føler at man kanskje kan benytte alle 6 setene til voksne personer og fortsatt ha god komfort. sliter litt med å visualisere seg og forstå at man klarer det i en 7 seter.
jeg hadde ihvertfall god komfort på rad 3 og kunne fint ha vært bak på langtur.



7 seter: her ser jeg for meg at rad 3 blir som en "backup" tror det vil bli for tungvindt å flytte ene barnestolen for å legge ned sete som frigjør nok plass til å entre rad 3. så i det daglige blir kun rad 2 benyttet, ergo. mye trangere. mye erting og uro i bilen nå når vi går fra 2 til 3 barn selv om det kun er små-kjøring. men igjen, positivt at man får plass til alle på rad 2, letter å få kontakt med barna, enklere å ha oversikt ved kjøring.


Hvor mye skal mann vektlegge MCU2 over MCU1?
har igrunn peilet meg inn på bil med MCU2. vist jeg har forstått dette riktigt så har denne mye mer prosessorkraft og vil være mye mer uptodate med tanke på oppdateringer/oppgraderinger i framtiden? og i tilegg så blir det en nyere bil ala 18/19 mod med lenger garanti.
Dette gjør at bil-utvalget er mye mer begrenset kontra mcu1 på finn.no

Synspunkter???



Ser folk anbefaler 100d, såklart, mye vil ha mer. men etter mitt bruk og all den småkjøringen så klarer jeg ikke å forsvare 100D over 75.  tror nok jeg kommer til å låse meg på 75 med tanke på kjøremønster og pris. 7kw lader i garasje da jeg har IT-nett skal vell klare å lade den opp over natten og ha den klar til en vær tid.

Tesla blir det, men spørsmål heller vell på om man skal gå for 6 eller 7 seter.

takk for alle svar

1000kwh

Tror 7 seter er best med tanke på verdifall og den er veldig fleksibel. Synes 6-seteren er litt luksus for de som sitter på andre rad, men gir ikke så mye mer enn det..

75kwh er bra nok. Tesla har lavt forbruk og et skikkelig ladesystem.

THE

75 vs. 100 kWh, og 6 vs 7 seter er og blir individuelle valg basert på eget behov og ønsker. Personlig er jeg (vi) veldig fornøyd med 6 seter. Ungene protesterte heftig da jeg foreslo å bytte til 7 seter da vi hadde en 7 seter lånebil fra Tesla noen dager. For passasjerkomfort er 6 seter overlegen. Vi har kjørt mange lengre turer med 6 personer og bagasje, fire voksne og to "barn" på 11 og 14 år, men 14 åringen er 180 cm+.

Den store fordelen med 7-seter (ny type fra høsten 2017) er at både andre og tredje seterad kan legges ned. Med den seteløsningen kunne jeg nok spart meg for en god del turer med tilhenger. Bagasje er også enklere å sikre med tredje seterad nedslått i 7-seter pga. at det er totalt fravær av bagasjesikringsløsninger i 6-seteren.

Tilhenger er forøvrig ei av grunnene til at det for min del ikke er aktuelt med mindre enn 100 kWh batteri. Vi kjører en god del lengre turer, også lange turer med tilhenger eller campingvogn. Ofte er det trøblete å finne lademuligheter på overnattingssteder rundt om i distriktene, noe som også gjør det enklere med lengre rekkevidde da det er større sjanse for klare seg med superladenettverktet til Tesla. Nå er det uansett så mange 150 kW CCS-ladere rundt om at man med CCS-adapter i en 75 kWh-bil stort sett kan kjøre uten å planlegge noe ekstra uansett. Fleksibiliteten som 100 kWh gir er viktig for oss, men ville aldri vurdert å betale ekstra for 100 kWh batteri om vi nesten aldri kjørte turer over 300 km eller brukte bilen til å trekke campingvogn på lengre turer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Evig diskusjon med 6 vs 7 og 75 vs 100, og det har vel egentlig bare bevist at alle variantene har sitt marked, så man må bare finne ut hvor man selv står. 6-seteren oppleves luksuriøs og lekker når man åpner dørene og går inn, men for oss faller den gjennom på lastesikring, og gir oss plassproblem når vi skal ha med mye bagasje, fordi vi er fem stykker, og dermed MÅ bruke det ene setet på tredje seterad, mens med 7-seteren kan vi da velge å plassere alle i midtrekka. Forøvrig er midtrekka så stor at det er null problem med tre voksne der (eller en voksen mellom to barn, for husfreden). Begge de siste to sommerne har vi startet med en unge på hver side på midtrekka, og eldstemann bakerst, der han trives godt, og etterhvert som bilen har blitt fylt opp av handling og dårligere og dårligere pakking, så har vi lagt ned bakerste setet. ;) Har vi hatt behov for lange ting i bilen har vi lagt ned det single setet på midtrekka og tatt opp det ene bakerst, og har da plass til fem personer PLUSS 40 m2 parkett eller 100 ski om du så vil. Det går ikke i den gamle 7-seteren, og er ikke optimalt i 6-seteren (fordi du ikke har "gulv" mellom setene). Ser absolutt utfordring med 7-seteren dersom man må ha et bakovervendt barnesete på hver side i midtrekka, men utenom det er det den mest fleksible konfigurasjonen.

75 vs 100 - vi har kjørt mye langtur på sommerferie med 75, og det er ingen som helst problem, med små barn ender vi med å stoppe oftere enn bilen krever, og vi har kjørt helt utelukkende på SuC i to uker på tur, ingen behov for å stresse med overnattingslading osv. 40-50 mils turer øst-vest er uproblematiske, for der har vi alltid lading i begge ender, og en kort påfyll underveis fungerer bra, igjen venter bilen som oftest på oss, ikke motsatt. Hytteturene vår derimot, der er det plagsomt, fordi vi har 28 mil i vintervær, ingen lading på destinasjon og SuC ligger kun fire mil fra destinasjon, så vi avslutter turen opp med å lade lenge og starter turen ned med å lade lenge (kald batteripakke!). Det har begynt å tære på tålmodigheten min. Har CCS også, men hjelper ikke så mye når det kun er 50 kW til gjengelig. 100 hadde hjulpet noe (og sikkert 19" i tillegg), men klarer ikke se at den/det hadde løst problemet, så jeg jobber med å overbevise meg selv om at vi bare får leve med det...

MCU1 vs MCU2, "kjekt å ha", men for min del ingen partypooper. Savner ikke spill eller Netflix, og etter en periode med mye bugs etter ny sw (hakking i spotify f.eks.) så har MCU1 vært stabil lenge, og vi opplever ingen problemer. Den får alle oppdateringer med unntak av spill/netflix.

Personlig ville jeg ikke vurdert eldre bil enn AP2.5 (registrert tidligst sent i november 2017) på grunn av dashcam og mange endringer, for eksempel nedleggbar 7-seter. På et tidspunkt før det er det også enorm forskjell i kvalitetsfølelsen når fremdørene lukkes, de eldre bilene har et skarpt smell, mens vår er mye mer dempet.

kodax

Sitat fra: THE på fredag 28. februar 2020, klokken 08:30...
Tilhenger er forøvrig ei av grunnene til at det for min del ikke er aktuelt med mindre enn 100 kWh batteri. Vi kjører en god del lengre turer, også lange turer med tilhenger eller campingvogn...
Det har jo vært noen prototyper på campingvogner med batterier som kan drive seg selv, men prisen på det blir nok fort høy.
En enklere og billigere løsning hadde vært å hatt batterier i vogna som kunne brukes til å lade bilen når den sto stille, men fortsatt temmelig kostbart med dagens batteripriser, pluss at vekten på vogna jo hadde gått opp.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Ang benplass på 3.rad i 6 vs 7-seter: Har setene på 2.rad i 6-seter (og kanskje eldre 7-seter) tykkere rygg enn de nedfellbare på nyere 7-seter? I så fall er det vel kanskje bedre benplass på 3.rad i nyere 7-seter?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Aalnes

Vil tro at det er bedre benplass på rad 3 i en 6seter kontra 7 da syvseteren har firkantet rygg som går hele veien ned? 6 seter vil jeg si har "bøttestol" utforming og vil da gi mer plass til føtten/knærne på siden av stolene?
Men igjen, kun synsing da jeg har til gode å prøve 7 seter.  Regner med noen kan avkrefte/bekrefte dette?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170906832
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171340804
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171563321
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169724638




geear

Gamle 7-seteren og 6s har samme type midtstoler, som buler ut på midten bak, og siden setene bak står forskjøvet et halvt sete så kan det stjele noe kneplass. Ny 7s har helt flat rygg. Vet ikke om det er noe plassforskjell i praksis, tviler egentlig litt på det. Ryggene ser ut for å bygge mer på den gamle løsningen, men tror kanskje det bare er visuelt på grunn av mer sidestøtte på ryggen. Uansett er benplassen i 7s X bedre enn alle konkurrentene jeg har testet/har interesse for. Voksne folk bak i X5 eller XC90 er tortur, det er det ikke i X.

Amatøren

Prøvesatt 6 seter Model X og det var ikke god nok plass til 3 voksne og to store tenåringer!

Vi hadde ikke nok ben plass på bakerste rad.

Satt vi rett i sete bakerst kom bena i klem og satt kun en bakerst kunne vedkommende sette seg på skrå med bena i midten mellom setene på midterste seterad. Derimot er det ikke god sittestilling og ikke gunstig ved kollisjon.

Det ble ikke Tesla på oss.

Dermed blir nok dieseldyret brukt så lenge alle skal på ferie sammen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA