Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt model X- tanker og synspunkt på denne?

Startet av Aalnes, torsdag 20. februar 2020, klokken 14:18

« forrige - neste »

Aalnes

Hei. Planen er å bytte ut min skoda kodiaq 5 seter pga fsmilieforøkelse, så er inne på tanken påen 7 seter, lav km & av nyere dato. Har kommet over denne. Noen synspunkter på manglende utstyr & pris? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170347194

Takk for alle besvarelser

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

spirrevipp

Har du da tatt høyde for at den har den eksklusive MCU2 kompressoren?   :D :P
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

z4rd

Haha :) det er passe amatørmessig annonsert.

Men ser ut som en fin bil. Hadde bare sjekket historikken og batteriets tilstand ifm prøvekjøring f.eks.  Sier meg enig mtp pris. Tenker det er gode muligheter for å prute her.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tornaldo

Ligger til flere titusener over tilsvarende eller bedre bil(er) på Finn. Vet ikke hvor mange ekstra dere blir i familien, men vurdert 6 seter?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Aalnes

Takk for svar.

Grunnen til denne har vært aktuell er for at jeg har fått en god innbyttepris på min kodiaq, men jeg har vært litt i tenkeboksen på prisen og manglende premium-oppgradering. Hva burde denne bilen ligge på ca i pris vist man kan spør om det?

Har også sett litt på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169724638  men igjen, da er jeg avhengig å få solgt min kodiaq først.

Familiesituasjonen er 3 barn i alder 6,3 & 0. Så det blir 2stk i bakover vendt bilstol og 1 forover vendt. går vell 1-2 år til før nr 2 blir forover vendt+ muligheter til barnevogn. noen som har erfaring med dette i 6&7 seter?

Skal inn å prøvekjøre en 5 seter i morgen hos tesla ålesund.Dem har kun 5seter til utlån og en 6seter utstilt  i butikk. så får prøve litt da med tanke på 6-seter. 

Noe mann bør ha ekstra fokus på ved kjøp av brukt model x?

bilens utgangspunkt er  1-2 langturer i året. Ålesund-`hunderfoseen- oslo/sverige området. Ellers så er det mye småkjøring i det daglige der jeg ser at dem siste årene er fram og tilbake fra bostedadresse og til ålesund sentrum som er 50km tur-retur som er det lengte jeg kjører. samboer har 20km til job tur-retur.   Har derfor siktet meg inn på 75d. høres det fornuftigt ut?






Thomas Parsli

6 vs 7 seter:
I en 6-seter sitter du ikke helt inntil spedbarnet -og kan heller ikke ha et barn på hver siden i baksetet.
Vi synes den er genial med store barn, men ville ikke valgt den med små barn.

75D er super når du ikke kjører langt hver dag, og med små barn vil dere uansett stoppe ofte på langtur. Vi kjøpte 100D kun fordi vi etter 15 år med elbil var så lei ladeangst, ladetrøbbel og ladekø at vi  syntes det var verd pengene (det synes vi fortsatt).

Men Model X er en dyr bil (på linje med Volvo XC90, Audi Q7 og BMX X5), kanskje dobbelt så dyr (per km) som din Kodiaq :(
Jeg ville prioritert lang garanti fremfor features, kjøpt av forhandler for lettere å kunne reklamere og brukt tid på å kjøpe riktig bil til riktig pris (>700.000,- for en X75D synes jeg ikke er riktig pris).



2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Aalnes

mitt syn på 6vs7 er at en av ungene alltid må sitte på tredje rad,  dem fleste av turene dem første årene med barnevogn ved siden av på nedlagt sete? ergo, mindre trafikksikkert.  er jeg helt på bærtur med den synsvinkelen? vanskelig å dømme utifra en test-tur syns jeg og at situasjonen med ungene om 2-3år vil være annerledes. 

Thomas Parsli: vil du utdype litt mer med tanke på på model x kan bli dobbel så dyr pr km en kodiaq? tenker du i betraktning av verditap og differansen på prisen på dem 2 forskjellige bilene?

100D er sikkert supert for mange, men klarer ikke å se kost/nytte i mitt tilfelle i betraktning av kjøremønsteret jeg har hatt dem siste 3-4 årene.

Har vært inne på volvo xc90 men synes at 600 000 for en 3-4 år gammel bil med 100 000+ km på telleren er for dyrt i forhold til en bil som ikke ikke har garanti lenger.



Råde

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 20. februar 2020, klokken 22:59
6 vs 7 seter:
I en 6-seter sitter du ikke helt inntil spedbarnet -og kan heller ikke ha et barn på hver siden i baksetet.
Vi synes den er genial med store barn, men ville ikke valgt den med små barn.

75D er super når du ikke kjører langt hver dag, og med små barn vil dere uansett stoppe ofte på langtur. Vi kjøpte 100D kun fordi vi etter 15 år med elbil var så lei ladeangst, ladetrøbbel og ladekø at vi  syntes det var verd pengene (det synes vi fortsatt).

Men Model X er en dyr bil (på linje med Volvo XC90, Audi Q7 og BMX X5), kanskje dobbelt så dyr (per km) som din Kodiaq :(
Jeg ville prioritert lang garanti fremfor features, kjøpt av forhandler for lettere å kunne reklamere og brukt tid på å kjøpe riktig bil til riktig pris (>700.000,- for en X75D synes jeg ikke er riktig pris).
Faktisk 100% enig i alt du skriver.
Det var mitt bidrag til diskusjonen...
e-Golf | X75D

Alfa Bergen

Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

TKL

Gå for en 100D fem-seter! I følge Trygg Trafikk er det fullt ut forsvarlig å ha barn i forsetet i moderne biler. Bruk barnesete og slå av airbag på passasjersiden. Da kan eldstebarnet sitte i forsetet og mor med de to minste i baksetet.
Fem-seteren gir mye mer bagasjeplass enn 6/7setere. Det er verdifullt på langtur med barn. 100 kWh batteri gir større frihetsfølelse. Kjør nær sagt hvor du vil i Norge syd for Finnmark uten ladebekymring! Det er flere femsetere på Finn.no til under 700.000 så et brukbart kjøp skulle være mulig.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

kodax

Jeg har ennå ikke hatt noe problemer med 75, så selv om 100 kanskje vil gi en større frihetsfølelse så er det en følelse det ikke er realistisk behov for å bruke penger på dersom det ikke er et konkret behov.
X-en har allerede mye bagasjeplass, og nyere 7-setere kan legge ned både 2. og 3. rad, så med tre barn hadde jeg ikke kjøpt noe annet enn det. Trenger man mer plass, kan man kjøpe en X-box til å sette på hengerfeste
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

z4rd

Støtter de to siste innleggene av kodax og TKL.

Kan også legge til at passasjersetet foran på TMX slår automatisk av airbag når man har barn der. Den registrerer at det er et barn, mht vekt, og indikerer på skjermen at airbag er blitt deaktivert på den siden.

5-seter har utrolig mye plass bak. Ikke akkurat behov for å planlegge så mye pakking da :)

Hvis du ønsker å gå for 6 eller 7 seter og har behov for enda mer lagringsplass, så er det bare å slenge på en Thule VeloSpace XT med BackSpace XT på hengerfestet. Geniale produkter og jeg foretrekker dette foran en zargeskasse bakpå. Da får du med deg 300 liter ekstra, og har tilgang på bagasjerommet også, da hele racket kan vippes ned.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Litt OT her. Backspace XT ser fin ut, men den er vel ikke lang nok til ski? Har iallfall utelukket den av den grunn.. og er den lav nok til at luka går opp uten å vippe den bakover, eller må den vippes først? I så fall er det bare spørsmål om tid før den slår borti. Skistativet jeg har på kroken er akkurat lavt nok til at luka går over, så det er sjelden behov for å vippe det ned.

kodax

Jeg har x-box med plass til 2.1m lange ski. Bakluka åpnes fint, og lys, skilt og ryggekamera er ikke tildekket. Bredden er 2,5cm mer enn bilen på hver side, så fullt lovlig (regelen er mak 15 cm på hver side), og med speilene ute så er den uansett smalere. Plass til 4 banankasser av den litt mindre typen (økologiske bananer), samt ennå mange ski. I tillegg kan man jo surre diverse oppå.
Eneste ørlille irritasjon er evt at parkeringshjelp-feil lyser hvis man ikke aktiverer hengermodus, men med hengermodus fungerer jo ikke autopilot etc. I tillegg får man ikke hjelp av avstandsmålerne ved rygging, og man må temmelig nærme dersom superlader ikke er side-montert.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA