Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grå eller hvit PFXP kabel?

Startet av ilmarw, torsdag 20. februar 2020, klokken 12:02

« forrige - neste »

ilmarw

Hei,

Skal ha ladestasjon i garasjen, 50mm dobbelvegg trekkerør er allerede gravd ned, og er i dialog med elektriker, og avtalt at jeg selv skal trekke 4G16 mm2 PFXP kabel (det er snakk om ca. 100 meter) da planen er å legge ned 32A 3-fas (230V IT). Ser at det finnes både hvit (500V) og grå (1kV) kabel, som har noe forskjellige pris.

Tenkte i utgangspunktet gå for denne hvite: https://elmaterialer.no/no/pfxp-450750-4g16-mm2-fr-reka-kabel-metervare-1-500m-8114.html

Mange av naboene har hvit kabel, noen grå. Er det noen god grunn til å gå for en dyrere grå kabel (bedre varighet)?  Den hvite ligger på 127 kr/m hos Elmaterialer, og de har dessverre ikke den grå (kun andre dimensjoner). Det billigste jeg finner for den grå er på rundt 200 kr/m, og da blir det jo 20.000 bare i kabel...

Tanker?

Edit: ser i etterkant at den nok burde ligge i underforumet "Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading", beklager det.

ilmar
Polestar i bestilling

unik42

Vil tro den grå kan legges direkte i jord, mens den hvite kan ikke. Siden du har trekkerør så er ikke det et problem for deg. Den grå er også godkjent opp til 1kV, mens den hvite ser ut til å være godkjent opp til 750V.

Ingenting av dette er nok av relevans for deg.

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ilmarw

Det var det jeg også håpet på, ja. Takk!

ilmar
Polestar i bestilling

Orbit

Kanskje legge grå 5G16 i stedet (142 kr/m) dersom det uansett blir billigere enn 4G16 fra annen leverandør? Da er du jo også klar dersom det skulle dukke opp TN-nett i ditt område.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

At det skal bygges om til TN er lite sannsynlig, koster mye både inettet og i huset.

En fordel med «TN-kabel» kan være at ev senere trafo kan settes et sted hvor en har nytte av tapsvarmen. E;kan også klare seg med tynnere kabeltverrsnitt.

Er det nødvendig med 16mm2 til en 32A kurs?

ilmarw

Sitat fra: Orbit på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:18
Kanskje legge grå 5G16 i stedet (142 kr/m) dersom det uansett blir billigere enn 4G16 fra annen leverandør? Da er du jo også klar dersom det skulle dukke opp TN-nett i ditt område.
Har tenkt på det, men den vil jo bli mer utfordrende å trekke (det er snakk om 80 meter rør med en 90 graders sving og litt annet småtteri).

ilmar
Polestar i bestilling

ilmarw

Sitat fra: KjellG på torsdag 20. februar 2020, klokken 15:54
Er det nødvendig med 16mm2 til en 32A kurs?
Ja, har selv regnet på det, og både jeg og elektriker har kommet frem til at jeg trenger 16mm2 pga. den lange avstanden (nesten 100 meter).

ilmar
Polestar i bestilling

Orbit

Sitat fra: ilmarw på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:10
Sitat fra: Orbit på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:18
Kanskje legge grå 5G16 i stedet (142 kr/m) dersom det uansett blir billigere enn 4G16 fra annen leverandør? Da er du jo også klar dersom det skulle dukke opp TN-nett i ditt område.
Har tenkt på det, men den vil jo bli mer utfordrende å trekke (det er snakk om 80 meter rør med en 90 graders sving og litt annet småtteri).
Minimal forskjell i diameter på kablene, 23 vs 24 mm.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Kjør på med hvit. Eneste forskjell er 450/750 V for hvit og opp til 1000v for grå.

Kan anbefale elmaterialer til alle!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Du bør spørre installatøren som skal stå ansvarlig for anlegget ditt om hva slags kabel du skal bruke for at han skal være villig til å godkjenne det...

Jeg hadde gått for Powerflex eller TFXP MR-Flex, så sant installatør vil godkjenne det. Da kan du sikkert gå ned til 10mm2. Mye mer fleksibel, lettere å trekke, kan bli billigere også hvis du kan gå ned en dimensjon (PVC-kappe, tåler 90 grader kontinuerlig, 250 grader i 5 sek). Kan legges i jord eller rør, inne eller ute. Eneste "ulempen" er at de er mangetrådet, så du må bruke nite. Har selv 6mm2 på ca. 20-25 meter 32A 3-fas IT.

ilmarw

Takk for innspill, det ble en 4G16mm Powerflex kabel, da skulle det være dimensjonert for noen tiår fremover.

ilmar
Polestar i bestilling

geear

Den har jeg som inntakskabel, på 3-fas 56A. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA