Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til plassering av hjemmeladeboks i garasje?

Startet av Aker85, lørdag 28. mars 2020, klokken 08:53

« forrige - neste »

Aker85

Hei

Vi skal montere hjemmelader til vår nye i3. (Uttak høyre bak)
hvor er det mest hensigsmessing og plassere boksen i en trippelgarasje hvor oppstillingsplassen lengst til høyre allerede er opptatt?
1. I front mellom biler, ladekabel kan ligge klar mellom bilene?
2. Venstre gavlvegg, trekke ladekabel bak i3
3. I taket? Finnes det fks en fleksibel lastarm som kan holde kabel?

Ønsker at kobling skal gjøres effektivt uten og måtte kveile kabel hver gang.


Kitchendog

Tror jeg hadde gått for nr 2. Skade på bilene vil være mer sannsynlig hvis ladekontakten henger mellom bilene. Sjansen for det er selvsagt mindre hvis elbilen alltid er plugget i når den står i garasjen, men det er vel kanskje ikke tilfellet. Ved alternnativ 1 vil du måtte bevege deg mer imellom bilene med større fare for riper og diverse. Bak bilen er det vel god plass når porten er åpen etter parkering. Jeg går ut ifra at bilene parkeres med fronten inn i garasjen?

RJK

Jeg ville vurdert takmontering, og et plastrør f.eks. som ladekabel kan ligge i. Så fester du en krok som ladekabelpistolen kan henges opp til, i nærheten av der du faktisk er nærmest porten. Dette er såpass fleksibelt at du kan reposisjonere røret og kroken om du skifter bil, eller du kan legge opp en svivel som røret festes i, og kroker i alle 4 hjørner til pistolen. Maxs fleksibelt.

NB! Ville riktignok laget en stopp et sted, slik at du maks kan svinge f.eks. 350 grader, for å unngå at du over tid får skade på kabel av å ha fortsatt rotasjonen nok mange ganger.

Om jeg har plass nok til å selv kunne velge om jeg vil rygge inn eller kjøre med snuten inn (har bodd et sted der garasjen var så trang at jeg ikke fikk velge), så ville jeg i alle tilfeller valgt å rygge inn.

En ting er at rådet om å rygge inn på parkeringsplasser i garasjeanlegg fremdeles gjelder av samme årsaker, Så er det stort sett inn fra porten man kommer inn i slike garasjeanlegg, og da vil ihvertfall jeg ønske å se "gliset" fra fronten.

Jeg er heller ikke veldig glad i å åpne bagasjerommet ut mot der snøen faller og blåser inn mot bilen og åpningen, og skulle man mot formodning ha noe å gjøre i motorrommet, for de biler som har det, så vil man sette pris på å få lys fra solen/dagslys eventuelt gatebelysningen, om det ikke er rett frem å montere lys der man selv ønsker.

Men som sagt kommer det an på plassen, og personlige preferanser vil nok og spille inn...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

#3
Vurder og spiral kabel. Har brukt det I 4-5 år og har ikke sett meg tilbake.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kitchendog

Spiralkabel er fint hvis du har laderen på samme side som ladeluka. Hvis ikke vil gjerne kabelen ligge mot lakken, og da foretrekker jeg kabel som ligger på bakken til man er rundt bilen.

elektrolux

I de aller fleste tilfeller er like innenfor porten på yttervegg eller mellom garasjeportene en grei plass.

Det gir ladeutstyret god beskyttelse mot elementene, og gir mulighet til å trekke ladekabelen under porten for lading utendørs.

Motsatt er ladestasjonen innerst i garasjen. Etterhvert som garasjen fylles med alt annet enn bil vil den bli mindre og mindre tilgjengelig ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. mars 2020, klokken 09:04

Motsatt er ladestasjonen innerst i garasjen. Etterhvert som garasjen fylles med alt annet enn bil vil den bli mindre og mindre tilgjengelig ;D

Det er jo strengt tatt en fordel, ikke en ulempe. Siden man da har et press på seg for ikke å fylle opp garasjen med skrot istedet for bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Sant nok, og fungerer like bra som når en skal på tur med MC og gir partneren ene sidekofferten til fritt bruk.

Straks det oppdaget at det er ledig plass andre steder er løpet kjørt. ::)  At det skal være unødvendig å ta med ekstra sett med sko, og bukser, og mer enn en ekstra truse er umulig å forklare.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA