Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeeffekt på Maksimal, redusert og lav innstilling?

Startet av tony@lunatech.no, torsdag 20. februar 2020, klokken 11:30

« forrige - neste »

tony@lunatech.no

Har hatt BMW i3 120 siden Mai. Lader på en 3 fas Salto lader som står i garasjen som også lader min Tesla model x. Dette er en 50 amp kurs og det er litt diverse andre ting på denne fasen som trekker strøm (utendørs boblebad, kontor i garasjen, varmepumpe etc etc.) På min Tesla reduserer jeg derfor hastigheten på ladingen til 10 amp, spesielt på vinteren. Har da aldri noen problemer med at sikringen slår ut.

På min BMW har dette egentlig aldri vært et problem før nå i januar. Aldri rørt lade hastigheten og selv i Desember som var relativt kald (ofte kaldere enn hva det har vært nå i februar) så gikk det helt fint.

Nå nylig har sikringen begynt å slå ut når jeg lader BMWen. Teslaen lader fortsatt på 10 amp uten problem, men når jeg ladet på maksimal slo sikringen ut på BMW. Jeg reduserte den derfor ned til "redusert", men den slår fortsatt ut og nå nylig slo den fortsatt ut på lav innstilling.

1. Noen som vet hva disse tre innstillingene tilsvarer i AMP?
2. Noen teorier om hvorfor dette skjer? Kan det være noe "feil"?

Mvh, Tony
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

PionerThink

Dette var noen av punktene som jeg foreslo under en annen tråd:
https://elbilforum.no/index.php?topic=12149.msg874994#msg874994
Du vet ikke om Tesla er mindre "kilen" på jordfeil?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

bromm

Sitat fra: tony@lunatech.no på torsdag 20. februar 2020, klokken 11:30
Har hatt BMW i3 120 siden Mai. Lader på en 3 fas Salto lader som står i garasjen som også lader min Tesla model x. Dette er en 50 amp kurs og det er litt diverse andre ting på denne fasen som trekker strøm (utendørs boblebad, kontor i garasjen, varmepumpe etc etc.) På min Tesla reduserer jeg derfor hastigheten på ladingen til 10 amp, spesielt på vinteren. Har da aldri noen problemer med at sikringen slår ut.

På min BMW har dette egentlig aldri vært et problem før nå i januar. Aldri rørt lade hastigheten og selv i Desember som var relativt kald (ofte kaldere enn hva det har vært nå i februar) så gikk det helt fint.

Nå nylig har sikringen begynt å slå ut når jeg lader BMWen. Teslaen lader fortsatt på 10 amp uten problem, men når jeg ladet på maksimal slo sikringen ut på BMW. Jeg reduserte den derfor ned til "redusert", men den slår fortsatt ut og nå nylig slo den fortsatt ut på lav innstilling.

1. Noen som vet hva disse tre innstillingene tilsvarer i AMP?
2. Noen teorier om hvorfor dette skjer? Kan det være noe "feil"?

Mvh, Tony
Hvis du finner "MIN" der så er du på feil innstilling. Det er isåfall for Mode2 (kladd), hvor det er 3 innstillinger. For AC "hurtiglading" (Mode 3 - veggboks - T2 kontakt i begge ender), så er det kun 2 innstillinger: MAX og Redusert 

turfsurf

Hva er maks effekt ut fra ladeboksen din? I3 bruker dette til å bestemme hvilken type lader som er koblet til bilen din. Så er det f.eks 32A tilgjengelig fra boksen din får du ikke stilt lavere enn 20A  ("redusert" som bromm skriver).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Du har ikke lov å hekte en masse ting på ladekursen - skal være en dedikert kurs. Er vel en årsak til det....

Få ryddet opp så tenker jeg det ordner seg  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. februar 2020, klokken 06:46
Du har ikke lov å hekte en masse ting på ladekursen - skal være en dedikert kurs. Er vel en årsak til det....
Dette stemmer ikke helt. Det er tillatt med delt kurs i frittstående garasje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

quandt1960

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. februar 2020, klokken 10:16
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. februar 2020, klokken 06:46
Du har ikke lov å hekte en masse ting på ladekursen - skal være en dedikert kurs. Er vel en årsak til det....
Dette stemmer ikke helt. Det er tillatt med delt kurs i frittstående garasje.

Hva mener du med delt kurs? Om den er delt for flere ladere er det vel greit men ikke om den blandes med andre forbrukere, skal være dedikert til el-billading. Du skal ha et overspenningsvern, min 16A jordfeilbryter med B karakteristikk som også tar evt DC lekkasjestrøm tilbake til anlegget. Du bør ikke leke med dette, få en elektriker til å fikse det da gjør de det iht NEK400 samt at du får samsvarserklæring. Om huset brenner ned og du ikke kan vise til samsvarserklæring så skal jeg love deg det kan bli dyrt om det er ladeanlegg som startet brannen. Mode 3 lading med ladestasjon koblet opp med 32A trefase kan gi deg maks 11kW, det ombordladeren klarer maks med AC. Du vil ligge rundt 30A da litt avhengig av evt spenningsvariasjon inn fra nettet

turfsurf

#7
Sitat fra: quandt1960 på søndag 23. februar 2020, klokken 20:37

Hva mener du med delt kurs? Om den er delt for flere ladere er det vel greit men ikke om den blandes med andre forbrukere, skal være dedikert til el-billading.
Det kom en lemping på dette for frittstående garasjer for to år siden. Man kan ha andre forbrukere (f.eks stikkontakt) på samme kurs.


NEK 400:2018,  722.305.301:

"Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulemper med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Denne forbrukerkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Når det gjelder spørsmål 1 og instillinger av ladehastigheter i bilen, og hva det tilsvarer i Ah, så står det en del her:
http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3:Lading
Hvis du har ny kladd til ny bil så gir vel denne ikke mer enn 10 Ah som da vil være max for din del?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

tony@lunatech.no

Mange takk for masse gode tilbakemeldinger. Jeg trodde jeg hadde løst dette problemet nå ved at jeg fikk klarhet i at når jeg skal begrense ladehastighten min på Saltoladeren jeg har så må jeg faktisk justere ned ladehastigheten på "hurtiglading" når jeg satte denne til "redusert" så gikk det bra i flere uker.. men så kom det en litt kaldere periode og da gikk sikringen igjen i går.

Det er også en dedikert kurs til laderen. Eget sikringsskap i garasjen som har egen sikring til laderen. Ingen ting annet som går på denne.

Ut i fra svarene her så tror jeg det finnes 3 måter å løse dette problemet på:
1. Kontakte installatør som kan skru ned effekten på saltoladeren. Jeg mener denne står til 25-30 i dag da jeg jo tenkte jeg uansett kunne bruke Tesla til å begrense den, men med i3 har jeg forstått at "redusert" da blir høyere om laderen gir 30 enn om den hadde gitt 20.
2. Hvis mulig på eksisterende kabel fra hus til garasje, oppgradere dagens sikring. Ser jeg oppga feil informasjon i mitt første innlegg. Kursen i huset som går ut til garasje er 25 amp. Denne går til eget sikringsskap i garasje. Det er lagt en 3x6 kvadrat (3 fas 400v anlegg) ut til garasjen. Det er ca 20 meter totalt strekk i eget rør. Om kabelen er dimensjonert for det så hadde vel det enkleste vært å bytte denne sikringen med en på 40 amp. Hadde løst problemet.
3. Om ledningen ikke er dimensjonert for det så vil det være å strekke en ny kabel fra huset til garasjen dedikert for lading. Det ligger eget rør mesteparten av veien, men det vil uansett bli en del krunglete bender man må igjennom så ikke helt enkelt.

Sjekker først og fremst med elektriker om de mener jeg kan øke sikringen på eksisterende kabel. Takker for alle innspill
PS: Superfornøyd med bilen! Kona vil ikke lenger kjøre Tesla Model X og sverger til I3, men de spiller to ganske forskjellige roller i familien så det blir å beholde begge :)
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA