Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjølevæske på batteriet, må den byttes?

Startet av Håkon77, torsdag 20. februar 2020, klokken 10:09

« forrige - neste »

Håkon77

Var litt løst prat om elbil her og så sier en at han har hørt fra en, som har lest på Facebook, at det må byttes kjølevæske på batteriet i Kona hver 6000mil. Til den nette sum av 11000kr. Er det bare fake news og tullprat fra en med diesel bil eller er det riktig?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Håkon77

2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

E_S

Det kan sikkert stemme med hver 60000. km, men dette er en prosedyre som ikke tar mye tid og i hvert fall ikke koster i nærheten. Det er en del av servicen, og ingen service uten tilleggsarbeider er så dyr.
:)

Håkon77

Var det jeg syntes var så rart. Jeg har jo snakket med dem nå nylig angående servicer og det ble da ikke nevnt at hver 4 service ble 8000kr dyrere. Neste service for min er 60K service og det innen kort tid så skulle trodd det da var nærliggende å nevne. Jeg er ikke på Facebook hvor disse ryktene ser ut til å komme fra så får ikke spurt der. Men fasit får jeg snart likevel.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Hørte med forhandler:
Dette med ny kjølevæske (lavt-ledende) gjelder bare for biler registrert seint i år 2019 og utover. Altså ikke din bil @Håkon77.

Hva prisen for nye biler med ny kjølevæske blir er heller ikke fastsatt enda, da de jobber med å få ned prisen.

Så da har vi med eldre kona noen salgsargumenter som kan brukes ved salg.
Bedre batterigaranti og billigere service.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Helge Hasund

#7
Det diskuteres her på facebook, ser ut som det blir stiv pris om Hyundai sitt svar er riktig: https://www.facebook.com/groups/449110172112333/permalink/1075244616165549/

Håkon77

Rart det skulle være forskjell på 2018 og 2019 modell. Trodde drivlinje og batteri var det samme.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Nå begynner jo modellåret til hyundai ca halvveis ut i året, så alt sammen gjelder nok stort sett 2020 årsmodellen. 2020 årsmodellen har vel vært produsert fra ca høst 2019. (min er reg oct 2018, men er 2019 årsmodell)
Og det har sikkert sammenheng med endring av batterigaranti også.
Meg bekjent har det ikke vært noen endringer på batteri og drivlinje fra produksjonsstart til nå. Men de har vel erfart at det er bedre (billigere for hyundai) å endre kjølevæsken og redusere garantien på batteri...
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håkon77

Glad Jeg ikke har bil med e-call, hva nå det er, med ett batteri til 2600kr som må byttes hvert 3år. Men jeg lurer litt på hva konsekvenser det får for levetiden på batteriet for oss med den vanlige kjølevæsken? Det må jo være en grunn til at man velger å innføre den og medfølgende enorme service-kostnad. Hele argumentet med lavere service kostnad på elbil faller jo bort.  Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

arthur

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".

Synes du virkelig at å sjekke brukermanualen er slik en dårlig ide?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

andy99

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Glad Jeg ikke har bil med e-call, hva nå det er, med ett batteri til 2600kr som må byttes hvert 3år. Men jeg lurer litt på hva konsekvenser det får for levetiden på batteriet for oss med den vanlige kjølevæsken? Det må jo være en grunn til at man velger å innføre den og medfølgende enorme service-kostnad. Hele argumentet med lavere service kostnad på elbil faller jo bort.  Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".
E-call er automatisk varsling ved ulykke.
Vanlig kjølevæske har nok ingenting å si for levetid, garantien er lenger på batteri med vanlig kjølevæske. Er nok gjort for å spare kostnader.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håkon77

Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".

Synes du virkelig at å sjekke brukermanualen er slik en dårlig ide?
Ide? Synes mest det virket som en besserwisser kommentar, en hersketeknikk eller rett og slett en kommentar fra en noksagt som ikke har noe interessant å komme med. Manualen som du henviser til er bladd i og fant lite interessant. Priser er også fraværende. Gikk ut for å se om det var noe bedre i gamle dager, på dieselbilen, men det er like lite info der om hva som skal vedlikeholdes når. De er opptatt av motorolje og bremsevæske, mens girkasse er unntatt. Ifølge Skoda er girkasseolje evigvarende, men fagfolk er ikke enige. Registerreim er nevnt med at må byttes etter fastlagte intervaller, men ikke hva det er. Det har også variert med årene. Fra 5år/160000km til sist jeg spurte hvor jeg fikk beskjed om at det ikke lenger gikk på alder men kilometer som nå lå opp mot over 300000km. Service, intervaller og pris er ganske diffust mao så manualen gir dårlig info.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

arthur

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:19
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Håkon77 på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:42
Forøvrig en stor takk til dere som kom med nyttig info istedenfor oppgulp som "sjekk manualen".

Synes du virkelig at å sjekke brukermanualen er slik en dårlig ide?
Ide? Synes mest det virket som en besserwisser kommentar, en hersketeknikk eller rett og slett en kommentar fra en noksagt som ikke har noe interessant å komme med. Manualen som du henviser til er bladd i og fant lite interessant. Priser er også fraværende. Gikk ut for å se om det var noe bedre i gamle dager, på dieselbilen, men det er like lite info der om hva som skal vedlikeholdes når. De er opptatt av motorolje og bremsevæske, mens girkasse er unntatt. Ifølge Skoda er girkasseolje evigvarende, men fagfolk er ikke enige. Registerreim er nevnt med at må byttes etter fastlagte intervaller, men ikke hva det er. Det har også variert med årene. Fra 5år/160000km til sist jeg spurte hvor jeg fikk beskjed om at det ikke lenger gikk på alder men kilometer som nå lå opp mot over 300000km. Service, intervaller og pris er ganske diffust mao så manualen gir dårlig info.

I min enfoldige naivitet så trodde jeg at den i bilen medfølgende brukermanual ville gi svar på mange spørsmål, men betinger at man gidder å ta av plasttrekket og åpne boken. En annen løsning kan jo være å rette spørsmålet til selger/leverandør av bilen som jo også vil stå juridisk ansvarlig for de svar som avgis i motsetning til anonyme medlemmer på et forum.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA