Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjølevæske på batteriet, må den byttes?

Startet av Håkon77, torsdag 20. februar 2020, klokken 10:09

« forrige - neste »

jabe1807

Hvis man spør forhandleren om service og hva som skal gjøres med bilen og hva dette vil koste i framtiden, så forventer jeg at de kan svare på dette, hvis ikke vil jeg bli svært misfornøyd om jeg får en uventet (ekstra) serviceutgift på 10-12000 etter bare 60000 km. Det er uansett om det gjelder registerreim eller kjølevann på batteri.
Slike ting står ikke i instruksjonsbok.

stogdan

Tok kontakt med min forhandler idag i Kristiansund.

Fikk følgende:
Sitat
Når det gjelder bytte av kjølevæske på batteripakken skal dette utføres hvert 10. år og summen er rundt 10.000 kr i likhet med et regissterreimbytte, gearoljebytte på automat m.m.

Ellers så er service pr 15.000 km eller en gang pr år etter det som inntreffer først.

Dette gjelder altså en Hyundai Kona 2020 som jeg forventer å få en gang før sommeren. Det er litt interessant hvor motstridende beskjeder Hyundai forhandlere kommer med. Nå handler jo ikke jeg på BNH, men første meldinger kom vel heller ikke fra dem? Jeg vet heller ikke hvor langt ned i "loopen" min forhandler i Kristiansund er i informasjonskjeden ved evt. endringer. Men er allerede informert om økning ifm Premium + app etc.
2020 Hyundai Kona Electric

elektrolux

Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 20:59
En annen løsning kan jo være å rette spørsmålet til selger/leverandør av bilen som jo også vil stå juridisk ansvarlig for de svar som avgis i motsetning til anonyme medlemmer på et forum.

Ser for meg en slik rettsak der bileier forsøker å bevise hva bilselgeren skal ha sagt.. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#33
Angående kjølevesken så er det nok mange tusen å spare på å bytte selv. Wurth og Tools selger f.eks denne :
https://www.lincolnelectric.com/en-us/equipment/accessories/Pages/product.aspx?product=KP4159-1

EDIT: Link korrigert slik at den virker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roy Aasen


Amoss

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 10:38
Linken funker ikke..

Legg til den manglende slutt-parantesen som har falt utenfor linken i innlegget.
Model S 85D

Roy Aasen


JEG

Vil dette påvirkes dersom man har eldre modell, men fått byttet batteri? (Gjelder I så fall mange...)

RJK

Sitat fra: JEG på søndag 13. februar 2022, klokken 11:55
Vil dette påvirkes dersom man har eldre modell, men fått byttet batteri? (Gjelder I så fall mange...)
Godt spørsmål. Det har vel ingen fått noen info om ennå, så her bør man spørre verkstedet i ettertid, eller helst når man enten leverer inn bilen for bytte, eller når den hentes ut. Må jo forvente at de nå kjenner svaret.

Dessverre så frykter jeg at det regimet nå vil gjelde, men samtidig så mener jeg at kostnaden i tilfelle må falle på Hyundai, fordi man i tilfelle har fått et dårligere produkt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Skriftlighet et trolig fornuftig da dialogen er dokumentert. Utfordringen er at de enkelte forhandlerne har begynt å bli gode på intetsigende svar og å håndtere risiko.

Denne tråden (og flere) setter etter min mening problemstillingen rundt servicekrav/kostnader på agendaen. Med mindre behov for bytte av registerrem, bytte av turbo, oljeskift mm vil naturligvis verkstedene ha behov for inntjening.

Toyota er på vei mot en løsning der en får 10 PRs garanti om en har service på merkeverksted. Med 3 års inkludert service på BZ4X er risikoen redusert for kunden. Jeg tror en etterhvert vil bevege seg mot lengre garantier og en gitt pris for service evt inkludert service i 5-10 år.

Uten å nevne navn på forhandler føler jeg meg relativt sikker på at enkelte forhandlere ikke oppgir om kjøleveske er byttet ved batteribytte og utfører eller «kreve» dette utført når intervallet krever det. Dette ville vært unngått om en fikk en beskrivelse av hva som er utført ved garantiarbeid noe jeg ikke har mottatt og faktisk blitt nektet av forhandleren.


arthur

Jeg har nå fått byttet kjølevæsken som en recall, kostnadsfritt for meg, på bilen som er to år gammel. Utført hos Birger N. Haug. FIkk ikke noe varsel  fra dem om dette, men fikk informasjonen da jeg helt konkret spurte om det var en recall på bilen i forbindelse med bestilling av service.

Jeg fikk en pris på 5.300 inkludert bytte av bremsevæske hvis nødvendig (samme pris uavhengig om det mente det var nødvendig, eller ikke!), oppsmøring av bremser og bytte til sommerdekk.

Har nå bestilt time hos elbilmek på Lierskogen (ved Drammen) og til en pris av 3.700 for samme jobben, men da med bytte av bremsevæske.

Har nå spurt Birger N. Haug hva som er intervall på bytte av kjølevæske til hvilket de svarer fire år eller 60.000 kilometer. det som kommer først. Mitt naturlige spørsmål var da om jeg skal bytte denne om to år når bilen er fire år, eller fire år fra nå i og med at kjølevæsken nettopp er byttet. Og (nesten) som forventet svarte de at de anbefalte at man fulgte serviceintervallet uavhengig av om denne væsken nå var byttet, eller ikke!

Snakker om å lure til seg ekstrainntekter! :-1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Dette er noe av det jeg mener er Hyundai sin største utfordring. Merkeverksteder som flår kundene som kun fjellbønder kan flå hyttefolket.

Spesielt er jeg forundret over de to store aktørene i Osloområdet. De er upresise om hva servicene inneholder og hva som er krav på servicene. Noen sier til og med at servicene stort sett består av softwareoppdatering og bytte av pollenfilter.

Med en gang de skal gjøre noe utover dette koster det skammelig mye. Jeg fikk pris på bytte av skiver og klosser foran og bak på kr 20000. Servicekostnadene på BMW, Mercedes og Audi blir som billigmerker å regne sammenlignet med dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA