Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maximum battery charge level reduced

Startet av Ampéreson, torsdag 20. februar 2020, klokken 08:39

« forrige - neste »

Ampéreson

Fikk feilmelding i går jeg ikke har sett før, og nå vil den ikke lade. Til info bruker jeg bilen vanlig, ingen synlige skader på batteriet. Lader til vanlig på 30% til 90%. Sjelden superlading, kun på tur.



Satt at den skal lade til 90%, blir umiddelbart ferdig


Søkt litt på web og de jeg finner har måttet få nytt batteri, noen som har andre erfaringer?

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

Ingen erfaring, men på meg virker det som batteri tskker for seg. Ring Roadside service - de tar en diagnose og sender taubil med leiebil på platten hvis batteri er skutt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Snakket med teknisk support, de kjørte en diagnostikk. Det var visst relatert til 12v batteriet sa de. Forklaringen slik jeg kan gjengi den var at 12v batteriet har hatt for høy spenning, 400v batteriet lader 12v batteriet, og spenningen på 400v batteriet måtte ned under 50% for at det sikkert igjen kunne lade 12v batteriet.

I kort, kjør bilen ned til under 50%SoC, typisk 20-30%, lade igjen og da vil problemet løse seg.

Til info, 12v batteriet er tre uker gammelt, skiftet for fjerde gang i løpet av bilens levetid.

Vil gjøre som anbefalt og formidle resultatet i morgen.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Det der henger jo ikke på greip i det hele tatt. Likestrømskonverteren lader 12v batteriet og regulerer utspenningen til riktig nivå, uavhengig av hvilken spenning hovedbatteriet har. Hvis 12v batteriet har hatt for høy spenning er det sannsynligvis skadet/ødelagt, og noe er feil med reguleringen i likestrømskonverteren.

Hvis noe slik kan skje er har det en årsak, og forklaringen her beskriver ingen sådan.

Nå er det riktignok flere i USA som har fått denne meldingen like før bytte av hovedbatteriet.

Wibla

Det der høres jo helt fjernt ut, kan umulig stemme.
2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Enig med Muffinman her, spenning ut til 12v batteriet er ikke avhengig av spenningen på HV batteriet. Det hadde vært helt absurd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ampéreson

Oppdatering, da jeg satte meg i bilen i går etter jobb, merket jeg at SoC hadde falt fra 60 til 35% på 8 timer. Bilen oppførte seg ikke bra, lugget litt og treg akselerasjon. Kom også opp et snøfnugg ikon på displayet. Det har jeg kun sett i minus 20 grader på fjellet. Ringte sporenstreks til teknisk support, de ba meg oppsøke service center, for batteriet mitt var det noe "ubalanse i" som han sa. De tok imot bilen, jeg fikk lånebil, [heldigvis en Tesla]. Kjørte ca to mil i går og SoC falt fra 35% til 9%, sjekket appen før jeg la meg og da sto den til 11%, og i dag morres er den plutselig oppe i 17%. Ikke koblet til noe lader og kan heller ikke lade, så det er definitivt noe i veien med det batteriet.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Sjekket litt, og det virker som senere softwareversjoner har fått et "toolkit" som kan detektere feiltilstander i batteriet og som reagerer med å redusere ladegrensen gradvis ved funn. Flere som rapporterer om slike tilfeller på TMC forum, og har også sett noen tilfeller i Norge. Alle fikk nytt batteri.

sigurdi

Har sett lignende oppførsel fra en kamerat som har lånt CAN logger så vi fikk sett litt hvordan dette utviklet seg.

Det ble først oppdaget at Nominel datt til 66.5kWH og en cellemodul hadde 0.15v under resten.
Testet med å lade til 100% og ubalansen gikk til 0.2v og fremdeles samme cellemodul.
Fra dette ble oppdaget gikk det ganske kort til før max lading, max SOC, Nominal gikk nedover som beskrevet i denne tråden.
Road service så feil meldinger på hoved batteriet men måtte krangle litt på service senter og enden på visa var at bilen gikk på planbil til K100 som byttet batteriet på få dager.

Har og sett stor delte V hos en som kom innom og ønsket CAN lesing da han lurte på om han hadde fått redusert max spenning da km visning droppet over natta.
Monterte logger og sendte han på superlader for å lade opp mot 90% for å se om han hadde fått max spenning satt til 4.075v, men registrerte høy delta V da han var innom.
Batteriet ladet mot 4.2v men en batterimodul lå opp mot 0.2v under resten.
Han hadde bestilt service time (uka etter) og ble ringt opp dagen etter i den forbindelse.
Da han utdypet bekymring pga høy delta v, logget service teknikker seg inn, så på batteriet og meldigner og vedkommende ble kalt inn dagen etter og fikk ny batteri pakke.
Bedre at han kunne kjøre inn selv en at man måtte benyttet Viking noen dager senere.

Så nå har batterimoduler begynt å gi seg, tidligere var det mye elektronikk som feilet i batteri pakkene og de ble byttet.

Jeg synest det er litt vel mye av dette i senere tid.

Har lagt ved bilde av BMS grafisk visning.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Ronlane

Noen som vet om man får helt nye batteri ved denne type utskiftning, eller er det gamle fornyede batterier som installeres? Og hva skjer i så fall med garantien, i tilfelle det nyinstallerte batteriet skulle feile også?

mthoring

Sitat fra: Ronlane på søndag 23. februar 2020, klokken 22:18
Noen som vet om man får helt nye batteri ved denne type utskiftning, eller er det gamle fornyede batterier som installeres? Og hva skjer i så fall med garantien, i tilfelle det nyinstallerte batteriet skulle feile også?

Har kun lest om en som har fått nytt batteri i nyere tid. De setter sammen brukte moduler til erstatningspakker.
Garanti forblir uendret.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Ampéreson

Vi får se hvordan dette utspiller seg. Bilen står på sånn skedulert lading, begynner å lade hver natt kl 01:00. SoC i skrivende stund er 7%. Service senteret satt den til lading på fredag ettermidag, så den har prøvd å lade noen gagner i løpet av helgen. Ser at de har begynt å jobbe på bilen nå, fra appen, åpnet dører og frunk. Vil melde tilbake når jeg får beskjed fra Tesla, og hvilket batteri jeg får tilbake.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

@sigurd: Tenker du at celler svikter kan være relatert til aldring og ikke bruk? Eller at BMS på et eller annet tidspunkt har kjørt cellene i hardeste laget på et eller annet vis? 

sigurdi

BMS får ikke kjørt enkelt cellemoduler siden det er 96 seriekoblinger og kun en svært liten bløde krets for å blø av høye cellemoduler.

At enkelt moduler begynner å faile slik som her kan være at det er celler som har fått brent av sikringen, men da hadde jeg trodd at de skulle gå over ved lading og under ved bruk.
(En modul får da mindre kapasitet en resten)
Det kan og være at en modul har indre lekasje så enkelt celler stjeler strøm fra modulen men ikke så mye at sikringen på dem ryker.

På siste som vi fikk fulgt godt med (logger i bilen) så fallt modulen selv ved 100% lading og differansen til resten ble bare større og større fra det ble oppdaget til batteriet ble byttet.

På de to er jeg ganske sikker at en batteri modul har havarert.
Hva grunnen til dette er kan man jo bare spekulere i men begge bilene er biler med høy km på uke basis selv om den ene primært lader hjemme.

Batteri balansen har vært ganske normal frem til den ene begynte å svikte selv med mye bruk både i uke dager og helger.

Normalen er å få Refirbished batteri, de gamle sendes til Nederland, demonteres, celle moduler testes, byttes og monteres sammen til "ny" pakke.
Ryktene sier at de montere sammen igjen med bedre lufting/kjøling mellom men kan ikke verifisere dette.

Går man tom for nye så hender det innimellom at man får et 90 og nå er det noen heldige som har fått 85-350v batteri som er et 100 med 14 moduler istede for 16. (Altså 84 seriekoblinger istede for 96)

Får man 85 batteri i retur så har man samme lade kurver som man hadde fra før.
Får man 90 så får man og 90 ladekurver.
Får man 85/100 får man ny kurve for dette batteriet som nok er på høyde med 90 selv om det er lavere spenning da det holder bra effekt opp mot 55-60%.   
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA