Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmeladeløsning ambefaler dere?

Startet av Tangosierra, onsdag 19. februar 2020, klokken 21:40

« forrige - neste »

TB

Easee Home ladeboks er rimlig for å være en smart ladestasjon. Om du klarer deg med en "dum" ladestasjon kan du få en noe rimeligere.

Du må uansett få elektriker til å montere, så kan være greit å sjekke hva montering koster. Det hjelper lite å kjøpe en billig ladestasjon, om den blir dyr å montere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Easee er et "easee" valg som gir deg alle muligheter. Opp til 22 kW lading fra TN nett, mulighet for dynamisk styrt ladestyrke, Skalerbar, og mulighet for smart styring.

Kjøper du uten montering og får en elektriker til å montere på tid og materiell kan total kostnadene bli hyggelige. Spesielt om du kan kable / bore / grave selv og elektrikeren kun trenger å bruke tid på det de er best på.

Obs på at noen elektrikere insisterer på å gjøre hele jobben selv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ocean77

Jeg kan gjøre alt selv så det er helt greit. Og det vil gjøre ting rimeligere.
Men slik jeg tolker dere så er det å anbefale å easee lader da denne er mer fremtidsrettet spesielt med tanke på at vi før eller senere vil ha 2 elbiler på plassen. I fremtiden vil også strømprisene variere enda mer (les overforbruk på strøm som vi hadde i gamle dager)etter når på dagen en lader. Denne laderen tar høyde for dette og vil da i mine øyne være ett meget godt alternativ. Og at en kan bruke lader på 3 fas vil også være en positiv ting for el anlegget i huset.
Jeg mente egentlig ikke å si at laderen var dyr, men mer at det er en stor utgift som jeg ønsker å være sikker på er korrekt for meg.
Korriger meg visst noe av dette er feil

eisa01

Easee bør være et godt valg i så måte, det er mulig du også må bytte strømleverandør for å få alt integrert.

Det eneste jeg kan tenke meg den mangler for å være helt "perfekt":

Type 2 standarden sender per i dag ikke state of charge fra bilen til laderen. Man er avhengig av API-et til bilen for å kunne få denne infoen, som ikke alltid er like bra (e.g., Leaf har masse problemer)

Type 2 standarden støtter ikke V2G, mener jeg leste et sted at det kanskje skulle komme i 2025.

Men ja, dette er ting som mangler i standarden, så du finner ingen andre ladestasjoner som støtter det :)
(V2G krever dyre Chademo-stasjoner, så ikke praktis tilgjengelig)


Tangosierra

Dersom jeg kjøper Easee-laderen uten å tegne noe form for abonnement, kan jeg fremdeles styre den via app over wifi?

mroek

Sitat fra: Tangosierra på onsdag 22. april 2020, klokken 04:31
Dersom jeg kjøper Easee-laderen uten å tegne noe form for abonnement, kan jeg fremdeles styre den via app over wifi?
På en måte, men trafikken går via Easee's skyløsning. Du kan la ladeboksen bruke ditt wifi-nett, men den vil bruke det til å snakke med skyen. Appen snakker med boksen via den samme skyen, og snakker ikke direkte med boksen på ditt lokale nett, selv om begge enheter er tilkoblet dette. Unntaket er ved oppsett av boksen, da kan du koble direkte til boksen over wifi (men da setter boksen opp sitt eget AP som du kobler til).

Easee sier at de ikke har planer om å ta betalt for sin skyløsning, men jeg ville ikke blitt overrasket om de faktisk har slike planer likevel. Eller plutselig ombestemmer seg, men per i dag er det altså ingen kostnad.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Thomas Parsli

Sitat fra: mroek på onsdag 22. april 2020, klokken 08:56
Easee sier at de ikke har planer om å ta betalt for sin skyløsning, men jeg ville ikke blitt overrasket om de faktisk har slike planer likevel. Eller plutselig ombestemmer seg, men per i dag er det altså ingen kostnad.

Jeg tipper de ønsker å ta betalt for 4G (der har de jo en utgift til operatøren), som er mest naturlig å dekke inn gjennom et abonnement.
Håper de isåfall ikke prøver å innføre det på allerede solgte ladere, spesielt ikke hvis abonnement er nødvendig for smart lading (f.eks via Tibber).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mroek

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 22. april 2020, klokken 09:02
Sitat fra: mroek på onsdag 22. april 2020, klokken 08:56
Easee sier at de ikke har planer om å ta betalt for sin skyløsning, men jeg ville ikke blitt overrasket om de faktisk har slike planer likevel. Eller plutselig ombestemmer seg, men per i dag er det altså ingen kostnad.

Jeg tipper de ønsker å ta betalt for 4G (der har de jo en utgift til operatøren), som er mest naturlig å dekke inn gjennom et abonnement.
Håper de isåfall ikke prøver å innføre det på allerede solgte ladere, spesielt ikke hvis abonnement er nødvendig for smart lading (f.eks via Tibber).
De har vært veldig tydelige på at 4G er gratis og inkludert i laderens levetid, og det er delvis derfor det for meg virker sannsynlig at de på sikt vil ønske å ta betalt for skyløsningen sin.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Vesel

#23
Sitat fra: TB på søndag 01. mars 2020, klokken 11:02
Easee Home ladeboks er rimlig for å være en smart ladestasjon. Om du klarer deg med en "dum" ladestasjon kan du få en noe rimeligere.

Du må uansett få elektriker til å montere, så kan være greit å sjekke hva montering koster. Det hjelper lite å kjøpe en billig ladestasjon, om den blir dyr å montere.
Den er også godt utstyrt, og med mulighet for lastfordeling er den svært fremtidssikker. Attpåtil har den et fint design. Jeg hadde gått for den dersom jeg skulle kjøpt en lader i dag.

Helt sant angående installasjonen. Installasjonen kommer til å bli den desidert største kostnaden. Kan være greit å spytte i bare litt ekstra i en lader da, og i praksis få vesentlig mer.

Vil du spare penger i framtida, så be elektrikeren montere et 16 A industristikk istedetfor å koble laderen direkte. Da kan du bytte ladeboks selv når den tid kommer dersom du har litt håndlag. Monter en gummikabel (pass på riktig dimensjon) med strekkavlaster til ladeboksen i den ene enden og industristikk i den andre. Still inn boksen til riktig strømnett og max strømstyrke, heng den opp og plugg i. Plasseringen vil også bli mer fleksibel. Dessuten kan du bruke adapter for å få vanlige schuko-stikk istedet. For meg er det siste genialt, siden jeg ikke har noen andre stikkontaker i nærheten, til høyttrykksspyler, støvsuger, schukolading m.m.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

mroek

Sitat fra: Vesel på lørdag 02. mai 2020, klokken 01:13
Vil du spare penger i framtida, så be elektrikeren montere et 16 A industristikk istedetfor å koble laderen direkte. Da kan du bytte ladeboks selv når den tid kommer dersom du har litt håndlag. Monter en gummikabel (pass på riktig dimensjon) med strekkavlaster til ladeboksen i den ene enden og industristikk i den andre. Still inn boksen til riktig strømnett og max strømstyrke, heng den opp og plugg i. Plasseringen vil også bli mer fleksibel. Dessuten kan du bruke adapter for å få vanlige schuko-stikk istedet. For meg er det siste genialt, siden jeg ikke har noen andre stikkontaker i nærheten, til høyttrykksspyler, støvsuger, schukolading m.m.

Er det egentlig lov? Hvis du sier til elektrikeren at du skal koble en ladestasjon til dette stikket, så er det vel strengt tatt et krav at kursen til stikket er sikret med et B-vern i skapet, siden elektrikeren ikke kan vite om den ladestasjonen du kobler på har dette innebygget (selv om mange har det)? Hvis du ikke sier at stikket skal brukes til elbillading, så kan sikringen i skapet ha vanlig A-vern, mener jeg. Rent teknisk vil det vel da fungere greit å ha en ladestasjon med innebygget B-vern på denne kursen, så lenge det ikke er andre ting tilkoblet.

Dernest, har man egentlig lov å ta en passende kabelstump som man kobler i ladestasjonen selv (på skruplint) og med et industristøpsel i andre enden som så plugges i det før nevnte stikket? Nå tenker jeg ikke på om man er kompetent til å gjøre det (mange er jo det), men om det faktisk er lovlig.

Jeg er enig i at det unektelig ville være veldig praktisk å ha en slik løsning, men jeg er usikker på om det lar seg realisere innenfor regelverket. At det kan være teknisk helt greit og trygt er på det rene, men er det faktisk tillatt?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Vesel

#25
Sitat fra: mroek på lørdag 02. mai 2020, klokken 02:10
Er det egentlig lov? Hvis du sier til elektrikeren at du skal koble en ladestasjon til dette stikket, så er det vel strengt tatt et krav at kursen til stikket er sikret med et B-vern i skapet, siden elektrikeren ikke kan vite om den ladestasjonen du kobler på har dette innebygget (selv om mange har det)? Hvis du ikke sier at stikket skal brukes til elbillading, så kan sikringen i skapet ha vanlig A-vern, mener jeg. Rent teknisk vil det vel da fungere greit å ha en ladestasjon med innebygget B-vern på denne kursen, så lenge det ikke er andre ting tilkoblet.
Godt spørsmål. Jeg måtte uansett ha B-vern i skapet siden jeg har Tesla-lader. Er neppe ulovlig å få montert opp et industristikk der elbilen står parkert, uten B-vern på kursen, men er ikke sikker. Industristikk brukes jo til andre ting enn elbilladere. Uansett så tror jeg det kun er Tesla som ikke har innebygd B-vern i sin lader. Ihvertfall, med en gang en lader skal kobles til så må det ha innebygd B-vern, eller man må få et montert i sikringsskapet. Det siste er en smal sak og tar kort tid. Gjør man det også selv (ulovlig) så må man bare huske at stort nok tverrsnitt på kobberet er livsviktig.

Uansett, første gang man får montert opp laderen kan man bare la elektrikeren gjøre hele jobben. De greiene med kabelstump, støpsel og selve laderen tar han kanskje en halvtime ekstra når han først er der. Viktigst av alt er at du får papirene i orden, som jeg tror fortsatt vil være gyldige når laderen blir moden for utskiftning.

Sitat fra: mroek på lørdag 02. mai 2020, klokken 02:10
Dernest, har man egentlig lov å ta en passende kabelstump som man kobler i ladestasjonen selv (på skruplint) og med et industristøpsel i andre enden som så plugges i det før nevnte stikket? Nå tenker jeg ikke på om man er kompetent til å gjøre det (mange er jo det), men om det faktisk er lovlig.
Er neppe lovlig, men dersom en ikke utsetter andre enn seg selv for eventuell fare er det neppe mange som bryr seg.
Det er ikke vanskelig å gjøre dette riktig da. Da jeg fikk opp laderen så var det jeg som planla hele installasjonen, ned til minste detalj, og skaffa det meste av materiellet. Elektrikeren bare utførte jobben og ordna papirene. Hadde det ikke vært for papirene så hadde jeg fint klart jobben selv, og jeg hadde utført den bedre også. Tenker da på hvordan det ble seende ut innendørs.

Sitat fra: mroek på lørdag 02. mai 2020, klokken 02:10
Jeg er enig i at det unektelig ville være veldig praktisk å ha en slik løsning, men jeg er usikker på om det lar seg realisere innenfor regelverket. At det kan være teknisk helt greit og trygt er på det rene, men er det faktisk tillatt?
Tenker du på om det er tillatt å bruke industristikk- og støpsel istedetfor å koble laderen til direkte?

I denne tråden ble det diskutert mye fram og tilbake om det er tillatt. Tror konklusjonen man kan trekke ut er at det er tillatt etter det norske regelverket, men er i ei gråsone siden ladeboksprodusenter, ihvertfall Tesla, iblant sier at man ikke skal gjøre det slik. Elektrikeren min hadde ingen problemer med en slik løsning, han sa bare at det var første gang noen hadde bedt han om å gjør det slik. Dessuten gjør Tesla servicesenter i Kristiansand det på akkurat samme vis, så...
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

mroek

Jeg tror jeg dropper industristikk-varianten, da jeg egentlig ikke har noe behov for å bruke denne nye kursen til noe annet enn lading. Og skulle behovet endre seg, så er det strengt tatt mulig å konvertere til et slikt oppsett senere også, det viktigste er jo at kabelen er på plass.

Men et annet spørsmål har meldt seg, og det er at når jeg ser på f.eks dette bildet av en Easee-boks:



...så slår det meg hvor langt ut ladekabelen fakisk stikker. Selve Easee-boksen er jo ikke så stor, men den kabelen stikker jo nesten dobbelt så langt ut fra veggen som ytterste punkt på boksen. I en trang garasje er jo dette potensielt ganske irriterende.

Finnes det kabler å få kjøpt som er laget for å ha så kompakt håndtak som mulig, for å minimere dette problemet? For en kabel som for det meste skal stå låst i ladeboksen trenger man jo knapt håndtak i det hele tatt.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Finnes de med sidemontert kontakt. Da bygger det i bredden istedet for ut i rommet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:27
Finnes de med sidemontert kontakt. Da bygger det i bredden istedet for ut i rommet.

Jeg er klar over det, men nå har jeg kommet frem til at Easee likevel er det beste alternativet, så da er jeg mest interessert i å høre om det finnes kabler som er bedre egnet enn andre med tanke på å minimere utstikk fra vegg.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Amatøren

Hva med å ha lader montert så høyt at det ikke er problem, ha kabel fast i lader (låst fast) og så festet nedover inntil veggen? For eksempel med halvrør.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA