Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmeladeløsning ambefaler dere?

Startet av Tangosierra, onsdag 19. februar 2020, klokken 21:40

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:06
Hva med å ha lader montert så høyt at det ikke er problem, ha kabel fast i lader (låst fast) og så festet nedover inntil veggen? For eksempel med halvrør.



Ja, jeg vurderer absolutt å montere laderen høyt oppe på veggen, og det er åpenbart mulig å rigge seg slik at kabelen er festet inntil veggen på en eller annen måte (og gjerne med halvrør som du nevner, bare man passer på at kabelen ikke blir gnagd på der den kommer ut av halvrøret.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Amatøren

Hva med en trekloss nedenfor røret?

Lag en pen kloss, bor hull, gjør hullet så det kummer ut til flaten på klossen og del den i to.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pberg

Sitat fra: mroek på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:24
Jeg tror jeg dropper industristikk-varianten, da jeg egentlig ikke har noe behov for å bruke denne nye kursen til noe annet enn lading. Og skulle behovet endre seg, så er det strengt tatt mulig å konvertere til et slikt oppsett senere også, det viktigste er jo at kabelen er på plass.

Men et annet spørsmål har meldt seg, og det er at når jeg ser på f.eks dette bildet av en Easee-boks:



...så slår det meg hvor langt ut ladekabelen fakisk stikker. Selve Easee-boksen er jo ikke så stor, men den kabelen stikker jo nesten dobbelt så langt ut fra veggen som ytterste punkt på boksen. I en trang garasje er jo dette potensielt ganske irriterende.

Finnes det kabler å få kjøpt som er laget for å ha så kompakt håndtak som mulig, for å minimere dette problemet? For en kabel som for det meste skal stå låst i ladeboksen trenger man jo knapt håndtak i det hele tatt.

Mennekes har kortere pistoler i hvert fall. Og med en litt annen vinkel enn f.eks. VW og BMW sine.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

mroek

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 26. mai 2020, klokken 13:54
Hva med en trekloss nedenfor røret?

Lag en pen kloss, bor hull, gjør hullet så det kummer ut til flaten på klossen og del den i to.

Jada, dette er ikke noe problem. Om jeg gjør noe slikt, så tegner jeg en fin sak og 3D-printer den. Har allerede laget en endeavslutning som passer på Biltema-beskytteren jeg har kjøpt, siden de ikke har dette i sortimentet sitt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Sitat fra: mroek på tirsdag 26. mai 2020, klokken 14:56
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 26. mai 2020, klokken 13:54
Hva med en trekloss nedenfor røret?

Lag en pen kloss, bor hull, gjør hullet så det kummer ut til flaten på klossen og del den i to.

Jada, dette er ikke noe problem. Om jeg gjør noe slikt, så tegner jeg en fin sak og 3D-printer den.

Og som sagt, så gjort. Det ble ikke så verst, vil jeg si:



Et litt nærmere bilde av kabelholderen. Usynlig innfesting også:


Skrudde også opp en billig Biltema-holder som kabelkveilen kan henge på. Da ser det slik ut til slutt:


Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Vesel

Det ble veldig bra, ja. Får du lett løsnet kabelen fra klammeret dersom du skulle ønske å ta den med deg?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

mroek

Sitat fra: Vesel på lørdag 30. mai 2020, klokken 14:40
Det ble veldig bra, ja. Får du lett løsnet kabelen fra klammeret dersom du skulle ønske å ta den med deg?

Ja. Den er todelt, og den ytre delen henger fast med svalehalespor ("dovetail" på engelsk), slik at den enkelt kan løftes opp og løs fra den delen som er skrudd fast i veggen. Kabelen er heller ikke klemt fast, hullet er et par millimeter større enn kabeldiameteren, og det er avrundet i endene for å hindre noen form for gnaging på kabelen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Vesel

Aha. Studerte bildet av klammeret nøyere, og ser nå hvordan den mekanismen fungerer. Genialt.  :+1:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

mroek

Jeg fant plutselig ut at jeg ville ha en holder til ladepistolen også (selv om den strengt tatt like godt kan henge på kveilen slik som på bildet), og den ble slik:

Detaljbilder:


Ferdig montert på vegg:


Og slik er den i bruk:
https://www.youtube.com/watch?v=DmoSx5GmtVY

Det finnes jo mange forskjellige slike holdere, men jeg synes ingen av dem er spesielt pene, og derfor laget jeg min egen (som i mine øyne ser bedre ut). Ulempene med min variant er at den ikke er vanntett (det kan renne inn vann gjennom låsen), og den er enklest å løsne med to hender (en hånd går også, men det er litt klønete).

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Har ikke bruk for oppheng av ladekabel når den ikke er i bruk, men jeg skulle gjerne sett en grei løsning for å henge opp/legge ladeklossen til schuko-laderen når jeg er på besøk hos min bror, og lader. Den skal altså henge "permanent" i utgangspunktet, men bør ikke se ut som noe som tilhører et baderom.

Den må selvsagt ta hensyn til kabel som stikker ut fra hver kortside, og den skal avlaste schuko-kontakt på veggen. Den kan ikke henge for langt unna, men og ta hensyn til at kabelstussen fra klossen til stikket er veldig kort, og i mitt tilfelle peke opp eller ned. Samtidig bør den "holde igjen" klossen slik at den ikke faller ned og drar i støpselet.

Tilleggsgode om den er faktisk er flyttbar og kan brukes ved tilfeldig lading, men som sagt, først og fremst for fast montering på vegg. Lav pris er også en fordel.

En "dobbelkrok" som lar kabelen hvile mellom krokene, samtidig som den griper i laderen og holder den på plass, er kanskje det letteste, men kan se litt for enkel ut.

Et forslag, som egentlig er ment for å henge sykkel etter pedalen:

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/hc2/h9e/9663169331230.jpg
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA