Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmeladeløsning ambefaler dere?

Startet av Tangosierra, onsdag 19. februar 2020, klokken 21:40

« forrige - neste »

Tangosierra

Hei!
Jeg har en eup og vurderer å skaffe hjemmelader. Pr nå lader jeg fra stikk i garasjen. Går på en 15 amp—kurs ifølge sikringskapet. Kan noen her anbefale en bra og rimelig hjemmelader? Og tror dere 15 amp holder?

RJK

15 A hørtes ut som merkelig, ville trodd det skulle vært 16 A. Men uansett, dette er mer enn greit nok for den størrelsen batteri du har på bilen. Men spørsmålet er om kursen slik den er nå er sikker, eller om det er gammelt oppsett og kabler og kontakter, og ikke minst jordfeilvern som må settes opp for å være lovlig OG sikkert.

Faktisk så trenger du ikke mer enn 10 A om du ikke har tenkt å bruke bilen på grensen av kapasiteten, og dette er uansett langt billigere å rette opp i enn å sette opp en ladeboks.

Dog, en ladeboks som er fremtidsrettet, og om du uansett har nok kapasitet i hovedinntaket, så kan det være greit å oppgradere slik at du selv kan endre til høyere effektuttak ved en senere anledning uten å måtte bytte ut kabler, sikringer og jordvern i ettertid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Sitat fra: RJK på onsdag 19. februar 2020, klokken 22:33
15 A hørtes ut som merkelig, ville trodd det skulle vært 16 A.

Renoverte hus og fikk nytt skap i 2004. Da var det vanlig med 10 A eventuelt 16 A (gikk for 16 A).

Skal nå bygge hus og elektriker prosjekterer med 15 A som er vanlig/standard nå. Det er visst ikke vanlig med 16 A på nyinstallasjoner lenger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på onsdag 19. februar 2020, klokken 23:33
Sitat fra: RJK på onsdag 19. februar 2020, klokken 22:33
15 A hørtes ut som merkelig, ville trodd det skulle vært 16 A.

Renoverte hus og fikk nytt skap i 2004. Da var det vanlig med 10 A eventuelt 16 A (gikk for 16 A).

Skal nå bygge hus og elektriker prosjekterer med 15 A som er vanlig/standard nå. Det er visst ikke vanlig med 16 A på nyinstallasjoner lenger.

OK, det er ny info for meg. Så de har altså strammet inn ved å kun tillate 15 A, der det tradisjonelt ville blitt 16 A. Sært, men sikkert bare en ekstra buffer etter at folk har prøvd å lade utstyr med 16 A over tid, og det viser seg at den ikke har tålt dette.Kjedelig om man har masse utstyr som krever 16 A, og blir ustabilt eller ikke virker med 15 A.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Joltus

Man må ta litt spesielle hensyn hvis man skal ha 16A og 2,5mm2 kabler med de nye forskriftene. Dyrere sikring, hvis det i d hele tatt går med de aller nyeste.

Da er det billigere å bare ta en standard 15A sikring. Har null praktisk betydning.

Trekkoppbil

Når det gjelder valg av EVSE, så synes jeg det enkleste og rimeligste er å kjøpe en brukt mobil EVSE av et kjennt merke. Sjølv liker jeg best å bruke blått enfase induststikk til enfasebil. Skal man ha den med seg på tur, så bør den være justerbar. Kina-EVSER kan være billigere, men erfaringen min er at de ikke varer så lenge. Det er mulig noen av dem kan holde, dersom de henger på veggen i ett trygt miljø i garasjen. Jeg har erfaring med at Panasonic EVSE tåler mye, men jeg veit ikke om du får den med type 2.  Noen anbefaler EVSE med innebyggd b-vern, men jeg veit ikke om det har noe særig poeng for enfaselading.

Trekkoppbil

Jeg vil fraråde å ha mindre enn 16A sikring på ny kurs som skal brukes til lading.
Det er ikke alle EVSEr som kan justeres inn på 15A, og når man får gjester på besøk, så kan man være vant til at stikkontakter er på 16A, og det er fort gjort å overbelaste sikringen.  Jeg har opplved utenfor Norge  at blå industristikk er på 13A kurs, uten å være merka med det, når jeg er vant til at dem alltid er på 16A hjemme, så blir det overbelastning.

Det vanlige har vært å ha 16A sikring på kurser med 2,5mm2 tverrsnitt.
Ut fra det jeg har lest i tidligere tråder på forumet her, så er det kommet skriv om at elektrikerene bør ha mindre sikringer på 2,5mm2-kurser, dersom huset er godt isolert, og at enkelte elektrikkere tolker det som at man kan sette opp 15A-kurs i stedet, for da er det mindre enn 16A.
Her forstår jeg ikke logikken i tolkningen som elektrikkerene har:

  • Dersom kabelen er pakka inn i isolasjon på alle kanter, så går den vel varm uansett om det er 15A eller 16A strøm. Her bør man vel vurdere forholda litt mer nyansert. Er det isolert vegg bare på den ene sida av kabelen, så betyr det vel lite hvor tjukk isolasjonen i veggen er.
  • Er garasjene til folk virkelig så godt isolert at man ikke kan kjøre 16A gjennom 2,5mm2 tverrsnitt?

KjellG

Årsaken til at 15A er blitt tommelfingerstandard har med varmgang i kablingen å gjøre.

En gammel 16 A skrusikring kunne stå med opp mot 16*1,9=30A er god stund. Vanlige automatskringer med ca 16*1,45=23A. Nyere jfa med 15*1,3=19A eller dyrere jfa 16*1,2=19A. For vanlig bruk med kortvarige strømtopper er det likegyldig om en bruker 15 eller 16. For langvarig lading, kan en tyne ut en A mer på bekostning av en dyrere jfa.

Varmgang i kabling med PVC kan gi uheldig gassutvikling. Derfor er kravet skjerpet. En kan bruke 16A på 4mm2 kurs, velge kabel med annen isolasjon eller legge kabel som åpen PR.

Rav4_EV

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 21. februar 2020, klokken 10:52
Jeg vil fraråde å ha mindre enn 16A sikring på ny kurs som skal brukes til lading.
Det er ikke alle EVSEr som kan justeres inn på 15A, og når man får gjester på besøk, så kan man være vant til at stikkontakter er på 16A, og det er fort gjort å overbelaste sikringen.  Jeg har opplved utenfor Norge  at blå industristikk er på 13A kurs, uten å være merka med det, når jeg er vant til at dem alltid er på 16A hjemme, så blir det overbelastning.


Utrolig mye enklere med en fast montert ladestasjon. Bare plugge inn kabelen uten å tenke på rare innstiliinger. Noen liker å gjøre ting tungvint.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

ABAL

Har installert Defa Erange uno. Svært fornøyd. Prisen er inkludert standar montering.

RJK

Hvor høyt må man opp i pris for en hjemmelader med autentiseringsløsning? Altså at man ikke får ladet før man sveiper med en brikke, NFC via mobil mot app eller appstyrig for å starte lading?

Ikke at jeg har mulighet for å sette opp egen lader nå siden jeg bor i borettslag uten fast plass, men spør av ren nysgjerrighet.

Har fått med meg at ikke alle har like stor sans for privatlivets fred og respekt for andres eiendom (og tilhørende kostnader), så om man må sette opp en boks som lett kan nåes uten å bryte seg inn noen sted, så hadde det vært kjekt med en eller annen måte å hindre adgang for uvedkommende utenom å sette en fysisk lås på laderen/ladeskap.

Men det bør helst ikke koste mye ekstra, da jeg tviler på at problemet er veldig stort om man ikke bor helt feil sted/har helt feil "naboer" (i gåsøyne, da det kan være andre enn naboer som er potensielle "tyvradder"...).

Så hva finnes, og hva er merkostnaden?

På forhånd, beklager om dette er feil tråd å stille dette spørsmålet i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#11
For kunder i sør Rogaland tar vi 9900 kr for ferdig oppsatt 3,6 kW Qubev. Om noen klarer å lade 10 t daglig i en måned uten at noen reagerer koster det netteieren ca 1000 kr i strøm.

Tipper nærmeste løsning med autentisering koster minst 3000 kr mer, altså 3 måneder med mer eller mindre kontinuerlig lading før det svarer seg med autentisering.

Vi monterer  forresten lås på denne og Ratio sine ladestasjoner for kun 300 kr påslag.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Om ikke naboen stjeler strøm regelmessig må bilen som lader stå parkert på din parkeringsplass såpass lenge at dette er et lite problem. Gebyr for feilparkering vil dermed være en bedre måte å få inn tapte inntekter.

Av egen erfaring for noen år siden: En med lite strøm, og ladekabel var blitt stjålet. "Lånte" en annen sin plass, i tro at eier var bortreist. Men, eier kom hjem en time senere. Eier forsøkte å få tak i bileier, trengte å lade sin egen bil. Ikke noen lapp, og gav opp etter at det ikke var noe svar på telefon. Bilen ble da tauet. Den hadde ladet i ca 1 time, det blir ca 3-4 kr.
Men, det kostet ca 3500 kr for å hente ut igjen bilen fra inntauing firma - så det ble kostbar strøm.

Moral: Spør om lov til å lade, og betal for strømmen så blir det mindre konflikter...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Takker for svar fra både Elextrolux og TB.

Klar over at det ikke nødvendigvis er mange kronene det er snakk om, dersom noen tyvlåner strøm en tilfeldig gang, men som sagt, det mest irriterende er om noen tar plassen, og så må man bruke tid på å spore opp vedkommende, og om de svarer, så vente enda mere på at de kommer og fjerner bilen.

Hadde sikkert sperret vedkommende inne, og avkrevd en symbolsk bot for å flytte egen bil, og truet med at alternativet er borttauing og politianmeldelse som straff for frekkheten.

En telefon/sms med spørsmål, så hadde jeg sikkert lånt bort plassen i mellomtiden, og samtidig informert om min egen forventede hjemkomst slik at de kunne flyttet på seg dersom den sperret for min egen parkering. Det koster så lite å spørre, men jeg forventer det faktisk.

Da kan jeg være vennligheten selv. Selv en liten lapp med navn og telefonnummer, og liten beskjed om oppstått krise og beklagelse for eventuell ulempe, så hadde jeg nok vært i det forståelsesfulle hjørnet. Om ikke, så blir jeg "bisk", og lite samarbeidsvillig. Hater når noen bare tar seg til rette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ocean77

Hopper inn i denne tråden da jeg er på jakt etter den hjemmelader. Kan kun gjøre bruk av 3,3 kW lader i dag, men ønsker å kjøpe en større lader da jeg med tiden kommer med ny elbil som kan  gjøre bruk av høyere lade effekt.
Har sett litt på easee Home smart ladestasjon. Denne koster jo en del, men virker å være veldig grei. Og ser faktisk litt ok ut i forhold til endel av disse andre som er på markedet. Men spm er: er det noen som har noen anbefalinger på hva jeg bør velge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA