Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Leaf Tekna - har jeg 6.6kw lader?

Startet av DrOnline, onsdag 19. februar 2020, klokken 15:21

« forrige - neste »

DrOnline

Hei,

Jeg kjøpte nettopp en brukt Nissan Leaf Tekna. Førstegangsregistrert januar 2014 (er det da 2014-modell)?

Har mange spørsmål:

Først og fremst lurer jeg på om jeg har 6.6kw lader eller ikke. Jeg bruker kontakten til høyre for å lade hjemme, og det er en kontakt til venstre. Betyr det at jeg har 6.6kw lader? Har alle Tekna 6.6kw lader? Må jeg kjøpe og montere ladestasjon for å benytte 6.6kw? Tærer en slik mer på batteriet enn vanlig 3.6kw lading (opp til 80%)?

Kan jeg stille inn bilen til å ikke akseptere mer lading når den har nådd 80%?

Erik Ola Ulvestad

#1
Du ser om du har enkel eller dobbelt lader ved å sjekke i display i dash for ladetid. Er det vist 2 tider har du dobbelt (6.6kW).
Tidlegare modellar kunne still max prosent, no er dette tatt vekk.
Du må ha ei form for ladestasjon for å kunne lade med 1 fas 32 Ampere (28 ca, eigentleg)  som gir 6.6 kW til Leaf.
"Ladekladd" er maks 8-10A evt kjøpt ekstra til 16 A.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

DrOnline

Takk for info Erik,

Ja jeg mente også å ha lest at det pleide å være mulig å stoppe ladingen i software, men at det ble tatt bort. Ifølge den posten var det fordi myndighetene i USA ikke godtok at Nissan reklamerte for rekkevidde med 100% batteri, samtidig som de anbefalte alle å ikke lade mer enn 80%. Uansett så vet jeg altså at det er sånn det er.

Jeg skal sjekke displayet i dag. Er ikke så farlig for meg, men greit å vite.

Erik Ola Ulvestad

80% anbefalinga har nok blitt litt tona ned i det siste, gjerne er det uansett buffer utanfor 0% og 100%. Men er ein batterientusiast så har det nok absolutt noko for seg, om enn neglisjerbart for folk flest.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trekkoppbil

#4
Ja, det er på ladetida i displayet man ser det:

Når det gjelder årgangen, så er det i utgangspunktet 10. tegn i vin som forteller den. 2014 har E, og 2013 har D:

Men Tekna er en europeisk Leaf, og på de europeiske Leafene har jeg sett at Nissan Europa har lagt inn 0 som 10.  tegn.  Så jeg kjenner ikke til noen definisjon eller kriterier av årganger her, og jeg vil si at Tekna ikke har noen årgang. Man kan eventuellt grave i gamle dokumenter for å se om det var utstyrsforskjeller mellom 2013 og 2014, så kan man prøve å datere årgangen etter det.
På USA-modellene har jeg sett at 2013 ble produsert til og med desember 13, 2014 blei produsert jan-mars 14, og 2015 var i produksjon april 14.

Når jeg ser Leafer til salgs på Finn, så virker det som at det er ganske bingo hvilke årganger de annonsereres med. Man ser det gjerne på 2012-modellene. 2011 og 2012 er produsert i Japan og begynner på J. 2013-modellene  med europeisk eller nordamerikansk typegodkjenning, og som du kan finne på norske veier, er enten produsert i hhv Englang eller Tennesse, og de begynner på S eller 1, og Nissan annonserte at 2013 hadde 100 endringer,  så da er det enkelt å se forskjell på 2012 og 2013.  2012 har høy terskel foran bagasjerom, og knapper på dashbordet har endra seg. I Europa gikk man fra lyst til mørkt ineriør mellom 2012 og 2013.
Da er det interessant å se at de fleste europeiske 2012-modellene på finn, er annonsert som 2013, og de fleste biler som er annonsert som 2013-modeller, er eldre. Flere av "2013"-modellene på Finn, var på veien før verdenslanseringen av 2013-modellen i Japan.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA