Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)

Startet av henrikj, onsdag 19. februar 2020, klokken 10:51

« forrige - neste »

Tjafsaren

Her vel med hva som kan sees på som kilometeravhengig og hva som ikke er kilometeravhengig? Et håndtak får ikke mer slitasje av 70km tur retur enn 10km tur retur, men det som driver bilen der i mot får slitasje av denne kilometerøkningen.

ventle

Sitat fra: Megaoctane på tirsdag 25. februar 2020, klokken 07:49
Men hvorfor har alle selskapene en grense på 5 år eller 100/150/200.000km?
Hvis man uansett har 5 års reklamasjon så kan de jo bare si 5 års garanti ubegrenset km?
De retter ikke noe mer på garanti enn de ville ha rettet på reklamasjon. Drivverk etc dekkes jo ikke av garantier uansett?

Det er noen forskjeller på hvor mye/rask hjelp du får mellom garanti og reklamasjon. Fri veihjelp og lånebil gis som hovedregel bare til biler som er innenfor garantien, mens ved reklamasjon har du bare krav på lånebil dersom du er uten bil i mer enn én uke (og enkelte servicesentre kan prøve seg på å utfordre denne rettigheten).

henrikj

Liten oppdatering her.

Har fortsatt ikke hørt noe mer fra Tesla Porsgrunn ang. den opprinnelige fakturaen.

Så sluttet MCUen å virke igår, så idag kjørte jeg til Tesla Drammen med friskt mot for å prøve å få fikset dette.

Der nektet de i første omgang å ta inn bilen pga. den omtvistede fakturaen, men etter en kort samtale med servicemanageren tok de allikevel inn bilen for bytte av MCU på reklamasjon. Fikk tilogmed flott og fin leiebil.

Så min erfaring:
Tesla Drammen  :+1:
Tesla Porsgrunn  :-1:

Så får vi se hva som skjer videre med den opprinnelige fakturaen  :o

henrikj

Siste oppdatering:

Jeg har i ettertid vært litt i kontakt med Tesla Drammen ang. skifte av MCU på reklamasjon. De har også tatt tak i den andre reklamasjonssaken med Tesla Porsgrunn, da de var enige i at den bare ikke kunne ligge uten noen fremgang den ene eller andre veien.

Det hele endte da med at jeg betaler for panserlåsen, mens dørhåndtak og LED-lys ble dekket på reklamasjon. Jeg mener forsåvidt at panserlåsen også burde vært dekket, men nå gidder jeg ikke å krangle noe mer.

Uansett, kred til Tesla Drammen for å ta tak i denne fastlåste saken.

Ampéreson

Jeg sluttet å krangle med dem vdr. disse håndtakene, men ønsker heller ikke å betale det det koster i deler og arbeid for denne designfeilen. Så nå har jeg reparert to håndtak selv, sett videoer på youtube og kjøpt deler.

Versjon 1 og 2 av håndtakene så er det noe som heter paddle gear som går i stykker. Paddle gear selger tesla for 60 kr stk. Versjon 3 så har de forbedret den delen og da er det tannhjulet på motoren som går i stykker, altså den som driver paddle gear. Har ikke fått tak i det tannhjulet, men har fått tak i motoren brukt. Så anbefaler det om man liker å fise slike ting selv. Sist jeg gjorde det var for en måned siden, tar ikke stort mer enn 2-3 timer og kostet meg 250 kr i deler.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Siden vi har to biler kjøpte jeg et brukt håndtak når det sviktet for andre gang på førerdøra på 2013`en. Shinet det skikkelig opp og satte det inn, og overhalte det jeg tok ut. Et par måneder sviktet det på førerdøra på andre bilen. Da tok det meg kanskje 30 minutter å bytte. Det var litt mer fornuftig bruk av tid enn å bruke 6-7 timer på en rundtur til verksted, selv om bilen var godt innenfor reklamasjonsfrist. Noen små triks lærer man seg etter første gangen, og neste gang går jobben veldig fort.

Handlet også deler hos Tesla. Betalte 16kr pr stk for paddlegearet, og 420ish for et ekstra ledningsnett med brytere.

Vi har hatt 7 eller 8 havarier på dørhåndtak på våre biler, men bare en gang på førerdøra på den 2015-modellen. Da var den gått nesten 170.000km. Skal sies at de andre dørene sjelden er i bruk på og at den har gått mye på langkjøring.

Klykken

Kun havarert håndtak på førerdøra hos oss også på 2015-mod. Men gått 70k "bare" den da.
Selv om det har vært litt småplukk, og en fullstendig driftstans, synes jeg denne bilen er noe av det beste jeg har eid. Service har vært upåklagelig, selv om det i en periode var vanskelig å faktisk få service. Redusert ladetid er litt irriterende de få gangene SuC benyttes, men hovedbruken går i nærområdet med hjemmelading.

Nå er den ut av garanti så da blir den mest sannsynlig solgt når TMY lanseres her til lands, gitt at den innfrir (at sambo godkjenner den, stort sett), eller at et "knakanes godt tilbud" på en nyere S Long Range dukker opp.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tesla91

Hei! Jeg har nylig hatt en case mot Tesla vedørende blant annet 2 defekte dørhåndtak (de ville ikke komme ut). 3 år gammal bil som var gått ca 110.000 km når jeg meldte inn feilene. Tesla nektet å utbedre dette på reklamasjon da bilen var passert 100.000km, og de ønsket ca 7500,- i utbedring per håndtak da ledningsnettet frem til håndtakene måtte byttes (påstod de).

Jeg tok saken videre med forbrukerrådet som etter noen måneder frem og tilbake i dialog med meg og Tesla konkluderte med at Tesla hadde rett og jeg måtte dekke kostnadene for bytting selv.

I samme case var det påpekt svært slitte bærearmer foran, disse skulle Telsa ha nærmere 25.000,- for å bytte. Her bestilte jeg en time hos et tredjeparts verksted som byttes disse for 9.500,- inkl. deler og hjulstillingkontroll.


mthoring

I alle dager, er dørhåndtak å regne som en slitedel og ikke noe som bør forventes å holde vesentlig over 2 år og dermed gi 5 års reklamasjonsrett? Hva skjer med forbrukerrådet?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Oddaa

Det er vel ingen km begrensning på reklamasjonsretten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Muffinman

Den tror jeg trenger en avgjørelse hos forbrukerklageutvalget  :o

Er bilen solgt fra Tesla til privatperson eller firma?

Oddaa

Sitat fra: Muffinman på lørdag 11. april 2020, klokken 18:43
Den tror jeg trenger en avgjørelse hos forbrukerklageutvalget  :o

Er bilen solgt fra Tesla til privatperson eller firma?
Spørs om ikke du nå er inne på forklaringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Muffinman

Tar forbrukerrådet saker hvor ikke privatperson (=forbruker) er kunde?

Arath

Du må ta det til forliksrådet dersom det er er firma. Og ett firma har normalt maks 2 års reklamasjonsrett. Kan avtales lavere i kontrakt så vidt jeg vet.

Forbrukerrådet er kun megling mellom forbruker og selger. De rådfører forbruker, men har ingen mulighet til å dømme. Avtalen som blir meglet fram mellom forbruker og selger er bindende.
Hvis man ikke blir enig kan man ta det videre til forbrukerklage utvalget som kommer med en avgjørelse.

Men som forbrukerrådet fortalte meg, den som har rett, får ikke nødvendigvis rett. Det er opp til klager å sannsynliggjøre at delen var dårlig ved overlevering, og ikke har oppstått som slitasje. Man må blant annet få en bilsakkyndig til å sannsynliggjøre dette for forbrukerklagenemda. og vise til at svakheten allerede oppsto ved overlevering.

amiga

Interessant diskusjon, jeg har også en 2015 modell hvor begge håndtak foran røk nå i mai 2021 (lyser og durer men håndtak kommer ikke ut), koster 6000kr å få fikset. I 2019 røk det på en bakdør som jeg fikk på garantien. Jeg antar at jeg ikke kommer noen vei med å klage på dette, får bare håpe gen3 håndtakene er bedre og holder mer enn 5 år.
85d levert 29.4.15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA