Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)

Startet av henrikj, onsdag 19. februar 2020, klokken 10:51

« forrige - neste »

henrikj

Jeg har hatt min 2015 Model S inne hos Tesla Servicesenter Porsgrunn for et par uker siden i forbindelse med utbedring av tre feil. Det var en sensorfeil i den sekundære frunk-låsen, venstre dørhåndtak bak var defekt og en LED-lysstripe i baklyset var defekt. Jeg booket servicetime via appen, og gjorde de der oppmerksomme på at jeg mente at dette dreide seg om feil som omhandlet deler med forventet levetid over 5 år og derfor dekket av reklamasjon.

Dette gjorde jeg de igjen oppmerksomme på ved innlevering av bilen på servicesenteret. Jeg ble allikevel bedt om å signere på et kostnadsoverslag på bytte av delene, så skulle servicemedarbeideren ta dette videre med servicelederen for å få endelig avdekket om dette gikk på reklamasjon eller ikke. Jeg fikk da beskjed at de ikke ville ta inn bilen for å se på disse feilene om jeg ikke signerte på denne (elektronisk). Motvillig signerte jeg derfor dette overslaget etter igjen å ha uttrykkelig gjort det klart at jeg mente at dette dreide seg om reklamasjonssaker. Alternativet hadde vært å ta med seg bilen igjen etter å ha ventet 1,5mnd på serviceavtale og en times kjøring til servicesenteret.

Litt utpå dagen kom en SMS med en oppdatert kostnadsberegning, som de ville jeg skulle svare OK på for å iverksette arbeidet. Denne svarte jeg ikke på, men tok heller kontakt med servicetelefonnummeret til Tesla sentralt. Der forklarte jeg saken min og ba om å få snakke med servicesenteret i Porsgrunn. Etter en times tid ble jeg ringt opp av en medarbeider derfra, som ikke hadde annet å komme med enn at reparasjonen ikke ble dekket av reklamasjon. Jeg ba da om å bli oppringt av servicelederen, og fikk beskjed om at han skulle ringe meg i løpet av dagen.

Det skjedde aldri og på kvelden fikk jeg ny SMS om at bilen var ferdig og kunne hentes på servicesenteret. Da jeg ikke hadde hørt noe mer antok jeg at det betydde at de enten ikke hadde gjort noe med den, eller at servicelederen hadde godkjent reklamasjonssaken. Men nei...

Da jeg kommer ned dit dagen etter for å hente bilen, får jeg beskjed om at jeg ikke kan ta den med meg før jeg har betalt fakturaen der og da med kort. Det er jo selvfølgelig uaktuelt, og dermed tar det 1,5-2 timer med diskusjon med servicelederen før jeg får dra derfra med bilen (uten å betale). Argumentasjonen min i denne diskusjonen er at jeg hele tiden har gjort dem oppmerksom på at dette bør være åpenbare reklamasjonssaker, og at siden de er uenige i dette gjør det nødvendig å få en avgjørelse fra en tredjepart (forliksrådet) før jeg betaler regningen.

Etter jeg har kjørt av gårde med bilen får jeg en mail fra servicelederen hvor det bl.a. står: «Denne saken vil bli avsluttet når betaling er utført i sin helhet fra deres side. Saken er sendt videre til inkasso for at dette skal gå i orden. Om fakturaen blir betalt omgående, kan dere se bort ifra inkassovarselet som dere vil få da det automatisk vil gå ut beskjed om innbetaling.
Til deres info. Bilen deres vil ikke motta service eller hjelp fra Tesla før vedlagt faktura er betalt i sin helhet»
Etter å ha forklart at det ikke er riktig slik det fungerer får jeg følgende svar:
«Saken deres er avslått fra vår side. Du har ikke krav på utført reparasjon under noe form for reklamasjon. Dette er også informert deg ved utlevering av bil.

Ansvaret for å ta dette videre foreligger hos kunden. Så du kan ta dette videre om det er noe du mener du er uenig i.
Faktura vil settes på hold og saken vil isåfall tvistes etter at det foreligger en sak til Tesla fra de rette instanser.»

Etter dette har jeg ikke hørt noe. Jeg har ingen større planer om å sende forliksklage til meg selv...

Såååå, siden jeg har en bil som fortsatt er under 5 år (blir fem år i slutten av mars i år), booket jeg time hos Tesla Service Drammen (for å unngå å provosere lederen i Porsgrunn ytterligere) for å få gjennomført oppgradering til LTE-bulletinen. Jeg fikk da en SMS som gjorde meg oppmerksom på at de ikke ville ta inn bilen før fakturaen ble betalt. Jeg ga dem da igjen beskjed om at fakturaen var omtvistet, og ba de innstendig om å oppføre seg saklig som den profesjonelle part.

Jeg har igjennom dette prøvd å holde meg så saklig, avbalansert og høflig som mulig gjennom alt dette, men det har vel sikkert til tider skint litt igjennom hvordan jeg egentlig føler om denne saken.

Så hva tenker dere, er det jeg som er gæern? Om ikke, er det noen som har kontaktinformasjon til noen hos Tesla med beslutningsmulighet som det går an å snakke fornuftig med?

1000kwh

Ikke så lett dette med reklamasjon på bil ut over garanti. Det tror jeg ikke er vanlig hos noen.

Du må jo bare forholde deg passiv.

henrikj

Nei, har forstått at det er mye krangling rundt dette.

I forhold til fakturaen fra Porsgrunn er det jo ok forholde seg passiv, men det blir jo vanskeligere (og etter min mening useriøst) å begynne å nekte meg annen service før den fakturaen er avklart.

Klykken

Den der faktureringsbiten hos Tesla gjør ting veldig vanskelig. Fordi du må først godta at dette potensielt kan kunne koste penger for at de i det hele tatt skal kunne se på bilen. Veldig rar praksis.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kamuflars86

Rart at de krangler på dørhåndtakene, de er kjent for å svikte (har selv byttet 6 håndtak over to biler (2013 modell og 2018 modell), Tesla har selv oversikt i sine systemer over antallet reparasjoner og service bullitin for å fikse klare svakheter med 2. generasjons håndtak (som er på 15-modeller) slik jeg skjønte det ut ifra det amerikanske TOC forum...

Det juridiske skal jeg ikke begi meg ut på når det er kjent svakhet med bilen og problemene dukker opp utenfor garanti tiden... Vet det var en lignende sak med Volvo sine XC90er og understellet som var underdimensjonert for vekten av bilen.., tror kundene gikk tapende ut av det husker jeg rett..

Tellus

Var det ikke 5 års fabrikkgaranti på biler solgt i 2015 ?

henrikj

Har gått mer enn 100k, derfor utenfor garanti. Men etter min mening altså fortsatt innenfor reklamasjonstiden på deler som åpenbart ikke bør være slitedeler. Og heeeelt åpenbart på dørhåndtaket som er en veldig kjent feil.

Muffinman

#7
Så de sendte kravet til inkasso til tross for at du bestred at det var riktig? Det er utrolig arrogant, og jeg er ikke helt sikker på at det kan inndrives så lenge det er omtvistet. Spesielt med tanke på at du ble bedt om å godkjenne, men avslo hvorpå de gjennomførte jobben og fakturerte likevel.

Svært uryddig, og de vil heller ikke vinne frem med at dette ikke er en reklamasjonssak. Orker ikke ramse opp rettsgrunnlaget, men en titt i fkjl §15 og 16 bør være oppklarende.

Muffinman

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:40
Den der faktureringsbiten hos Tesla gjør ting veldig vanskelig. Fordi du må først godta at dette potensielt kan kunne koste penger for at de i det hele tatt skal kunne se på bilen. Veldig rar praksis.
Det man skal være klar over er at fkjl ikke er fravikelig. Det vil si at det er ikke tillatt å avtale vilkår som stiller kjøper dårligere en minstekravene oppstilt i loven.

Merk at kjøpsloven, i motsetning til forbrukerkjøpsloven, er fravikelig. Men så lenge bilen er kjøpt av privatperson av forhandler er man dekket av fkjl. Har man kjøpt bilen som et ledd i næringsvirksomhet eller fra annen privatperson er det kjøpsloven som regulerer handelen.

henrikj

Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 13:45
Så de sendte kravet til inkasso til tross for at du bestred at det var riktig? Det er utrolig arrogant, og jeg er ikke helt sikker på at det kan inndrives så lenge det er omtvistet. Spesielt med tanke på at du ble bedt om å godkjenne, men avslo hvorpå de gjennomførte jobben og fakturerte likevel.

Svært uryddig, og de vil heller ikke vinne frem med at dette ikke er en reklamasjonssak. Orker ikke ramse opp rettsgrunnlaget, men en titt i fkjl §15 og 16 bør være oppklarende.

Han skrev nå ihvertfall det. Jeg har imidlertid ikke hørt noe fra et ennå. Jeg oppfattet det også som ekstremt arrogant og uprofesjonelt. Jeg har tidligere jobbet i inkassoselskap og, det er riktig som du skriver: En omtvistet faktura kan ikke bli inndrevet av et inkassoselskap, den må direkte videre til forliksrådet/småkravsrett hos Tingretten.

De kan selvfølgelig heller ikke sende fakturaen til inkasso før den opprinnelige fakturaen er forfalt og purret minst en gang (med 14 dagers varsel). Så er mye feil her.

Det jeg reagerer mest på er allikevel at de nå faktisk nekter å gjøre noe annet (helt uavhengig sak) med bilen min , før denne fakturaen er betalt.

Espen Hugaas Andersen

#10
Kan ikke si at jeg er en ekspert på dette temaet, men jeg mistenker de har lov til å nekte å yte andre tjenester, så lenge det finnes uavhengige verksteder.

Men de kan så klart ikke nekte andre reklamasjoner. En annen tvist fritar ikke Tesla for sine forpliktelser under forbrukerkjøpsloven. LTE ser ut til å være en sak som går på garanti, ikke reklamasjon, så der tenker jeg de kan nekte.

(Det bør være mulig å få kjøpt deler til å ordne LTE gjennom Tesla. Muligens via uavhengig verksted. Uten at jeg har spesielt god peiling på hvem andre som vil jobbe på Tesla.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Sitat fra: henrikj på onsdag 19. februar 2020, klokken 13:56
Det jeg reagerer mest på er allikevel at de nå faktisk nekter å gjøre noe annet (helt uavhengig sak) med bilen min , før denne fakturaen er betalt.
Enkelte vil nok tolke det som at de bruker pressmidler for å få deg til å godta vilkår dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven. Det kunne vært interessant å høre hvordan en jurist vurderer saken.

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:08Enkelte vil nok tolke det som at de bruker pressmidler for å få deg til å godta vilkår dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven. Det kunne vært interessant å høre hvordan en jurist vurderer saken.
Det hadde vært interessant, men tror ikke det er en argumentasjon som fungerer før man har fått det fastslått av dette er definitivt reklamasjonssaker. Altså f.eks om man fikk det avklart i forliksrådet at dette er reklamasjonssaker, og Tesla fortsetter å nekte, så tenker jeg at man kan bruke denne argumentasjonen.

Fra Teslas synspunkt er trådstarter en kunde som fikk fikset bilen sin og deretter nekter å betale for seg. I en slik situasjon hadde det vært veldig rart om selskapet *måtte* fortsette å yte tjenester til kunden, med den ekstreme risikoen om manglende betaling.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

henrikj

Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:08
Enkelte vil nok tolke det som at de bruker pressmidler for å få deg til å godta vilkår dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven. Det kunne vært interessant å høre hvordan en jurist vurderer saken.
Ja, det er vanskelig å tolke det på noen annen måte når man leser den første mailen jeg fikk fra servicelederen hos Tesla Porsgrunn. Men ingen som har kontaktinformasjon til noen "litt opp i systemet" hos Tesla, så jeg kan få avklart om det virkelig er det de mener og om det er en praksis de har tenkt til å fronte offentlig/i retten.

henrikj

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:20
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:08Enkelte vil nok tolke det som at de bruker pressmidler for å få deg til å godta vilkår dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven. Det kunne vært interessant å høre hvordan en jurist vurderer saken.
Det hadde vært interessant, men tror ikke det er en argumentasjon som fungerer før man har fått det fastslått av dette er definitivt reklamasjonssaker. Altså f.eks om man fikk det avklart i forliksrådet at dette er reklamasjonssaker, og Tesla fortsetter å nekte, så tenker jeg at man kan bruke denne argumentasjonen.

Fra Teslas synspunkt er trådstarter en kunde som fikk fikset bilen sin og deretter nekter å betale for seg. I en slik situasjon hadde det vært veldig rart om selskapet *måtte* fortsette å yte tjenester til kunden, med den ekstreme risikoen om manglende betaling.

Tja... Nå er det jo opp til Tesla å ta denne fakturaen videre til forliksrådet. Jeg aner vel at ikke har så veldig lyst til dette, da de vel ikke ser det som helt usannsynlig at jeg får medhold der. Da oppnår man jo en form for presedens i lignende saker også, om denne forliksrådsavgjørelsen blir gjort kjent. Dermed tyr de, slik jeg ser det, til andre pressmidler for å få meg til å betale.

Så om de da ikke ønsker å ta saken til forliksrådet, vil denne saken bli stående i limbo i det uendelige.

Jeg har gitt veldig tydelig beskjed om at fakturaen vil bli betalt omgående (med omk. og forsinkelsesrenter) om forliksrådet kommer frem til at dette ikke er en reklamasjonssak.

Man kan selvfølgelig se det slik du beskriver fra Teslas synspunkt, men jeg mener det bør være en vesensforskjell på om nevnte faktura er omtvistet eller om man bare ikke betaler uten videre grunn (og evt. ignorerer inkasso osv.). Jeg hadde håpet at Tesla som en profesjonell aktør klarte å skille disse to sakene fra hverandre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA