Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips til Elbil

Startet av LFP-jenta, onsdag 19. februar 2020, klokken 08:55

« forrige - neste »

automat

Jeg forholdermeg til de tekniske fakta, som er at Zoe må ha trafo for å lade på IT-nett.

Og det er mye bedre at potensielle kjøpere kjenner til dette på forhånd, slik at de kan gjøre en vurdering om det er et problem, enn at det dukker opp som en overraskelse etter at bilen er kjøpt.

Derfor er det viktig å være ærlig om svakheter på de forskjelige elbilene.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

chriso89

Ok så jeg vet ikke hva jeg snakker om.  Så bilen trenger ikke en trafo?  Siden jeg ikke evt hva jeg snakker om må jeg ta feil?

Contango

Virker ikke som om det er uenighet om at Zoe krever en egen trafo løsning på IT-nett men at uenigheten ligger i hvor komplisert det er å møte det kravet.
På Schuko bruker man en egen, større, «ladekladd» enn i andre biler - a la denne http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product ?
11/22kw (400V) ladebokser er TN nett, så der går pluggen rett i.
Hva gjør man på 3,7-7,2kw (230V) ladebokser?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

automat

Nye Zoe leveres med ladekladd med elektronisk trafo, ikke ulik den Zaptec lagde. Med mulighet for type 2 tilkobling. Men kun 3.6kw.

Mener å ha hørt snakk om en pris på nærmere 30k. Hvis det er tifelle, så kjøper man ikke akkurat en ekstra kabel for å hengende fast på p-plassen i fellesgarasjen.

Jeg hadde også sett an litt hvor jeg parkerer, før jeg hadde hengt fra meg en dyr kabel ved offentlig lading.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trine2

Zoe's største svakhet men også styrke er ladingen. Den lader på 22 kW men trenger også TN nett. Hos de fleste som velger å lade på Schuko/vanlig kontakt trenger man en diger trafo. Denne er stor og tung, og bråker så mye at den vil forstyrre feks. naboer om natten. Veldig upraktisk å drasse med seg denne på hyttetur eller når man skal besøke venner.

En annen ting er at den trekker noe mer strøm enn andre biler da mye av strømmen blir borte på vei inn i bilen.

Biler lader tregt på schuko, og tømmer man batteriet daglig vil man ikke klare å fullade til neste dag.

Trine2

Tips for ny bil fra meg blir brukt Ioniq eller Leaf 40 kWh.

Har man tilgang til TN-nett hjemme kan man også vurdere en Zoe.

minibiti

If your house has an IT nett, you can also install this in front of any charger and the Zoé (and any other car) will charge fine:
Nofuel 16A Transformator 1 fase
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transformator-1-fase#product
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Trine2

The price is more than kr. 11.000 + electric work. And it doesn't last forever - that means another source for error. I guess some of the power disappear in the box too.

Contango

Mistenker at trådstarter har falt av lasset for lengst.... Min konklusjon er at Zoe er en bil man bør vurdere men at den krever at man setter seg ordentlig inn i de kravene den setter for lading og vurderer de ift hva man har av ladeinfrastruktur hjemme og antatt ladebehov ift bruksmønster.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

minibiti

Sitat fra: Contango på søndag 23. februar 2020, klokken 12:29
Mistenker at trådstarter har falt av lasset for lengst.... Min konklusjon er at Zoe er en bil man bør vurdere men at den krever at man setter seg ordentlig inn i de kravene den setter for lading og vurderer de ift hva man har av ladeinfrastruktur hjemme og antatt ladebehov ift bruksmønster.
Yes, and yes :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

chriso89

ang xoe så kaller jeg ikke  denne ladebøtta en "løsning"  dn burde væt innebygget.  har en verdi på 30k og er ikke noe je ville hatt ute

Trine2

Tenker om den støvsugeren der at det å stå ute i regn, snø og vind så kan man få problemer med å reklamere om den slutter virke. Kjipt at Zoe leverer så dårlig ladeløsning. Tyveri er vel også et tema når den koster såpass mye.

geear

Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. februar 2020, klokken 18:31
Jeg ser at Zoe fortsatt får pepper her inne, og da helst av folk som aldri har hatt Zoe selv og dermed ikke vet hva de snakker om. Jeg er veldig fornøyd med min Zoe, ber TS om unnskyldning for avsporingen og avstår fra videre kommentarer i denne tråden.
Har kjørt en ZE40 en god del, fra den var ny, i godt regnvær drypper det vann inn fra skråen på begge fremdørene, den kan ikke lade på IT-nett uten trafo, den kan ikke DC-lade (ja, vet at den 50 kan det, men i Motors test fikk de ikke i nærheten av ladefart som kan kalles hurtiglading), setevarmeknappene er det ingen som finner uten at jeg forteller hvor de er, og selv når man vet hvor de er, så er det like forvirrende hvilken vei man skal snurre på den hver gang, og når de er på er lyset i instrumentpanelet så sterkt at det er plagsomt, det er ingen gode steder å sette flasker uten at de velter, den har ikke høydejustering av fremseter, og er man mann i normalhøyde og sitter i passasjersetet, så ser man rett inn i overgangen mellom visket og uvisket flate på frontruta, så når ruta er skitten ser man i praksis ikke en dritt forover. At de ikke engang har gjort et forsøk på å presse den nye ladeklumpen på 13 kg inn under panseret på norske biler viser hvor lite de bryr seg om det norske markedet.

Den er et greit fremkomstmiddel for småkjøring, men ikke noe mer. e-Golf er ingen god elbil, men det er iallfall en ganske grei bil å befinne seg inni.

Wibla

Jeg ville absolutt ikke gått for Zoe om du har IT-nett og må lade ute, f.eks. schuko på offentlig ladestikk gatelangs.

Kjenner meg igjen i mye av det gr skriver fra egen erfaring med Zoe som firmabil. Fungerer for all del greit for vårt bruk, men skal ikke legge skjul på at Zoe er nederst på lista over elbiler jeg har lyst til å kjøre.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA