Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips til Elbil

Startet av LFP-jenta, onsdag 19. februar 2020, klokken 08:55

« forrige - neste »

LFP-jenta

Hei,
endringer i jobbsituasjon gjør at vi trenger en ny bil, og vi ønsker en el-bil. Det er snakk om 120 km, hvor mye av dette blir motorvei. Vi har ikke allverden med budsjett, men betaler jo det det måtte koste. Vi har fått tilbud om en ny 2020 e-golf av møller (ca 250 000), men lurer på hva annet vi burde vurdere. Det bør være plass til bakovervendt sete i baksete.

Daniel_0007

Mg zs ev?
Ville ikke kjøpt en ny egolf nå ihvertfall, finnes bedre alternativer for nesten samme pris, mg er en, zoe er en annen, ioniq kan være et alternativ og.
Model 3 2019 LR Rwd

Kitchendog

Enig i at det finnes alternativer til E-golf, men å sammenligne den med en MG ZS blir litt feil i mine øyne. En MG ZS har mye høyere hardplastfaktor enn en Golf og kvaliteten er også bra på Golfen. Med MG er det ingen som enda vet hvordan kvaliteten er over tid. Av de to hadde jeg nok gått for Golfen, men nå teller kvalitetsfølelse mer for meg enn plass. Ellers virker peugeot e208/2008 og Opel Corsa E som fine biler, men de er vel kanskje ikke tilgjengelige enda.

Trekkoppbil

Det spørs litt om det er 2*60 km eller 2*120 km på en dag, og hva slags lademuligheter du har på jobb og hjemme.
Dersom du får lade 16A AC, eller 3 kw, så blir det 24 kwt på en 8 timers arbeidsdag.

I en spec for e-golf, ser jeg det er oppgitt 31,5 kwt, men det kan variere mye fra årgang til årgang:
https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/e-golf/Tekniske_data_e_golf.pdf

31,5 kwt holder lenge til å kjøre 120 km til vanlig.
Men hvis man raser på motorvegen i 120km/t i all slags vær, så kan det godt tenkes at man bruker ca 30kwt på 120 km.
Står bilen parkert i innlandskulde over helga, så kan ett iskaldt batteri ha høy indre motstand, og det kan gå mye energi til å varme opp batteriet. Så det er vanskelig å forutse hvilke forbruk andre vil ha på 120 km. Enkelte kjører stadig med lågt luftrykk, som også gir høyt forbruk.

Så spørs det litt hvor mange år man skal bruke bilen. Enkelte batterier taper seg 3% i året, og det kan fort bli 1 kwt i tap pr år. Det er vanlig at kapasitetsgarantier garanterer ca 70% kapasitet i garantitida.

I den prisklassa, ville jeg nok prøvd å finne en bil i 40kwt-klassa.

Av og til kan det lønne seg å sammenligne priser i ulike land. Man kan se på biler i Sverige som er over 6mnd gamle, og man kan sjekke opp priser i Europa.  Det kan være lite å hente på å importere på egenhånd nå som krona har tapt seg så mye.

Tiger123


Her har du bil med gratis lading i hele bilens levetid, ladeboks (Hjemme) og 2 sett dekk medfølger.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170330516

Contango

#5
Du er litt tidlig ute. Uansett hva du kjøper nå vil bilen presses ned på bruktmarkedet i 2020 fordi det kommer mange nye biler inn i dette segmentet. Må du kjøpe nå synes ikke jeg Golf er så hårreisende dumt. Den holder seg overraskende godt i pris, er veldig god å kjøre, og driftssikker. 250 for nybil er bra ift bruktpriser på Finn (som virker helt urealistiske). Det er en kinesisk bil. MG ZS, som akkurat har kommet på markedet, men jeg kvier meg for å anbefale den. Lite testet og med en del lyter. Brukt Hyundai Ionic (28kw, ikke ny modell med elendig ladekapasitet) er å anbefale men veldig populær og litt dyr. Brukt 30kw Kia Soul kan du også vurdere. Ingen av de tre sistnevnte har appstyring, noe som er veldig vanedannende når du begynner å bruke det. Er personlig ikke så glad i Leaf, men den er innenfor budsjett. Har litt ukurant hurtigladeplugg og er en svamp å kjøre men god plass. Men altså, vi var veldig glade i 2015 Golfen vår selv om den gikk litt kort. Den «nye» utgaven dekker behovet ditt.
Sjekk Teslabjørns tester på Youtube. Du får masse info der.
Ikke kjøp brukt eldre Tesla Model S, selv om Tiger elsker bilen. Den koster altfor mye å reparere og forsikre.

Edit - se noen bruktmarkedskommentarer her:
Leaf - https://elbilforum.no/index.php?topic=50295.msg880752#new
Golf - https://elbilforum.no/index.php?topic=43953.msg878455#new
Ionic - https://elbilforum.no/index.php?topic=49353.msg860769#new


10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

batterimannen

Tror at til pris rundt 250 høvdinger så må man alltid gjøre kompromiss med et eller annet. Synes at det er først når man kommer på Hyundai Kona og etterhvert Peugeot e-208/2008 at man får i pose og sekk, men hadde ikke kjøpt i prisklassen med mindre det er ment som eneste bil, eller at dere har god råd.

Tror både Zoe (ZE 50) og MG ZS EV er gode alternativer på hver sin måte. Hvis du går på Teslabjørn sin youtube kanal så har han mange videoer. Den virker ekstremt lovende når han er i det store utland og tester den, men det dukker opp litt problemer når den testes i Norge/vinter (f.eks 1000 km challenge).

Zoe er en storselger i hele Europa nå, om man velger å legge vekt på flokkmentalitet når man bestemmer seg:
https://electrek.co/2020/02/20/renault-zoe-electric-car-sales/

For e-Golf sin del, så er det vanskelig å si hva prisfallet blir, siden det er såpass gammel modell og den er på vei ut (erstattes med ID.3).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Tiger123

Sitat fra: Contango på torsdag 20. februar 2020, klokken 22:23
Du er litt tidlig ute. Uansett hva du kjøper nå vil bilen presses ned på bruktmarkedet i 2020 fordi det kommer mange nye biler inn i dette segmentet. Må du kjøpe nå synes ikke jeg Golf er så hårreisende dumt. Den holder seg overraskende godt i pris, er veldig god å kjøre, og driftssikker. 250 for nybil er bra ift bruktpriser på Finn (som virker helt urealistiske). Det er en kinesisk bil. MG ZS, som akkurat har kommet på markedet, men jeg kvier meg for å anbefale den. Lite testet og med en del lyter. Brukt Hyundai Ionic (28kw, ikke ny modell med elendig ladekapasitet) er å anbefale men veldig populær og litt dyr. Brukt 30kw Kia Soul kan du også vurdere. Ingen av de tre sistnevnte har appstyring, noe som er veldig vanedannende når du begynner å bruke det. Er personlig ikke så glad i Leaf, men den er innenfor budsjett. Har litt ukurant hurtigladeplugg og er en svamp å kjøre men god plass. Men altså, vi var veldig glade i 2015 Golfen vår selv om den gikk litt kort. Den «nye» utgaven dekker behovet ditt.
Sjekk Teslabjørns tester på Youtube. Du får masse info der.
Ikke kjøp brukt eldre Tesla Model S, selv om Tiger elsker bilen. Den koster altfor mye å reparere og forsikre.

Edit - se noen bruktmarkedskommentarer her:
Leaf - https://elbilforum.no/index.php?topic=50295.msg880752#new
Golf - https://elbilforum.no/index.php?topic=43953.msg878455#new
Ionic - https://elbilforum.no/index.php?topic=49353.msg860769#new

Haha, jeg så ikke ordet "ny" bil:)

Det er mange alternativer ser jeg, og en viktig sak er at man velger noe med rekkevidde nok til at lading hjemme er nok, nesten alltid.

Hører allerede nå om de som kjøper bil for å dra på fjellet, og er lei av å lade pga for dårlig rekkevidde. Eller, kona var det vel som var lei i de to tilfellene jeg hørte.
Ikke noen bra start mtp å beholde de som elbilkjøpere i fremtiden.

vinterdekk

#8
Kia eNiro har veldig god plass i baksetet for bilklassen, men det er bare pent brukte Niro hybrid/plugin hybrid som er i e-golfens prisklasse akkurat nå. Uansett, ventetiden på eNiro skal visst ha blitt kortere og det vil nok gjøre pent brukte eNiro'er billigere og mer tilgjengelig etterhvert.

Jeg får greit med plass å sitte i passasjersetet forran bakovervendt barnesete med mine 180+, men det blir for trangt med bakovervendt sete på førersiden. Nå har jeg hybrid plugin varianten (ikke hel-elektrisk) men dimensjonene er de samme som på eNiro. (Jeg ville forresten ikke gått for hybrid plugin med den pendleravstanden du har, men den 50 km elektriske rekkevidden er godt innenfor for mitt daglige behov.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Svein_H

Jeg vil neppe kalle det flokkmentalitet å kjøpe Zoe her i Norge, da den bilen har fått rimelig mye pepper grunnet en litt sær ladeløsning på de tidligere årsmodellene. Fra og med 2020 skal dette ikke lenger være noe "problem", du får den ny fra 250.000,-, og Zoe er også den elbilen som gir desidert mest rekkevidde for pengene, hvertfall i denne prisklassen.

Jeg gikk bevisst litt mot strømmen da jeg valgte Zoe som min første elbil for snart 2 år siden, hovedsakelig til jobbpendling (150 km/dag), men etter hvert ble den brukt mer og mer til all annen daglig kjøring, og jeg har nå straks kjørt den 60.000 km. Jeg har hatt vinterdager med over 25 blå når jeg har dratt hjemmefra om morgenen, og sommerdager med dagsturer på opptil 290km, og alt dette med kun 16A hjemmelading (230V IT-nett), har ikke hatt behov for borte-/underveislading en eneste gang. Det skal riktignok sies at jeg også har en bensinbil med hengerfeste for camping-/langturer, og kan dermed planlegge og fordele kjøringen min mellom de to bilene, men likevel.

Forrige avsnitt ble kanskje litt off topic, siden Zoe 2020 er både sterkere og har lengre rekkevidde enn min R90, og kan hurtiglades opptil 50kW, men uansett vil jeg anbefale at dere tar en titt på Zoe. Den er overraskende romslig foran, og virker mye større enn den faktisk er, men i baksetet er det trangt. Usikker på om dere får plass til et bakovervendt barnesete der, det må nok nesten bare prøves ut.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. februar 2020, klokken 15:35
Jeg vil neppe kalle det flokkmentalitet å kjøpe Zoe her i Norge, da den bilen har fått rimelig mye pepper grunnet en litt sær ladeløsning på de tidligere årsmodellene. Fra og med 2020 skal dette ikke lenger være noe "problem", du får den ny fra 250.000,-, og Zoe er også den elbilen som gir desidert mest rekkevidde for pengene, hvertfall i denne prisklassen.

Zoe kan vel fortsatt ikke lade på IT-nett uten transformator. Og da har de jo strengt tatt ikke løst problemet. De har bare kommet med en bedre og mer elegant trafo-løsning for å omgå problemet.

Så lenge man er klar over dette ladeproblemet, og kan leve med løsningen på det, så kan Zoe være et rimelig og godt alternativ.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:58
Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. februar 2020, klokken 15:35
Jeg vil neppe kalle det flokkmentalitet å kjøpe Zoe her i Norge, da den bilen har fått rimelig mye pepper grunnet en litt sær ladeløsning på de tidligere årsmodellene. Fra og med 2020 skal dette ikke lenger være noe "problem", du får den ny fra 250.000,-, og Zoe er også den elbilen som gir desidert mest rekkevidde for pengene, hvertfall i denne prisklassen.

Zoe kan vel fortsatt ikke lade på IT-nett uten transformator. Og da har de jo strengt tatt ikke løst problemet. De har bare kommet med en bedre og mer elegant trafo-løsning for å omgå problemet.

Så lenge man er klar over dette ladeproblemet, og kan leve med løsningen på det, så kan Zoe være et rimelig og godt alternativ.

Det er jo ikke noe "problem" så lenge de har kommet opp med en løsning, og jeg har heller ikke hatt noen problemer i de snart 2 årene jeg har hatt en Zoe, så hvilket ladeproblem er det egentlig du sikter til? Har du faktisk hatt en Zoe selv, slitt med dette problemet og snakker av egen erfaring?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

chriso89

Løsningen er en diger trafo som er tung og tar tor plass.   ikke en god løsning kontra andre elbiler

E_S

Om det eneste ladebehovet man normalt har på IT-nett er hjemme går det jo greit å ha en trafo. Ladestasjoner på 11/22kW er alltid på TN-nett slik at de virker på Zoe, og på hurtiglading (DC) er jo ikke denne problematikken noe tema. I normal praktisk bruk er ikke det at Zoe ikke lader på IT uten spesialutstyr noe stort problem for de fleste - det vil være kun hvis man regelmessig har behov for å lade flere forskjellige steder med IT-nett.
:)

Svein_H

Jeg ser at Zoe fortsatt får pepper her inne, og da helst av folk som aldri har hatt Zoe selv og dermed ikke vet hva de snakker om. Jeg er veldig fornøyd med min Zoe, ber TS om unnskyldning for avsporingen og avstår fra videre kommentarer i denne tråden.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA