Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ny elbil til familie på 3?

Startet av Inger Marie Kallestad, onsdag 19. februar 2020, klokken 07:21

« forrige - neste »

Inger Marie Kallestad

Hei, vi er en familie på 3 som har tatt valget å bytte ut bensinbilen med en elbil. Vi har i dag allerede 1 elbil (e-golf 2016), og forsåvidt fornøyd med den, eneste vi savner er større plass + lenger rekkevidde.

Lurer derfor på om noen her kan hjelpe?

Ønsker:
- 400+ km rekkevidde
- god sittekomfort og kjørekomfort
- god bagasjeplass
- appstyring
- maks 550.000,-

Har tittet litt på disse bilene i dag:
- Kia e-niero (ulempe, har ikke app og vet ikke når den med app kommer)
- Tesla 3 - litt redd for å satse på Tesla med tanke på rykte + vi får ikke tak på forhandler bare for å ta oss en prøvetur (stvg)
- Mustang - ikke kommet enda
- nye Skoda - ikke kommet enda

Noen som kan hjelpe eller har noen gode løsninger?
e-Golf 2016

1000kwh

Det er bare Tesla som har en app med nær 100% oppetid og et brukergrensesnitt som er verdig 2020 :)

Men hvis du vil ha god bagasjeplass sammen med de andre kriteriene så er det bare brukt Model S som funker.

turfsurf

Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 07:21

Ønsker:
- 400+ km rekkevidde
- god sittekomfort og kjørekomfort
- god bagasjeplass
- appstyring
- maks 550.000,-

Ingen av dagens biler utenom en brukt Tesla oppfyller alle disse kravene. Men hva legger dere i 400+ km rekkevidde ? Uansett vær, wltp, sommer? Hadde vært interessant å høre hvorfor.

Alternativ hvis dere firer på noen av kravene:
Etron 50 - vesentlig kortere rekkevidde, men ikke så stor variasjon mellom sommer og vinter. Kompensere for rekkevidde med bra ladefart. En del trøbbel med app, men workarounds finnes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Inger Marie Kallestad

Nei grunnen til 400km+ er vell med tanke på kjøring til hytta uten lader (stavanger-flekkefjord) (men er jo hurtiglader i område)

samt kjøring stavanger-bergen, uten å måtte ha behov for hurtiglader før man kommer til bergen (med tanke på rekking av ferger).

Har vært inne på tanken på e-tron, men ikke mange ute til under 550k. Var også noe kritisk med tanke på rekkevidde. Vil jo ha en bil som vi kan ha i mange år fremover, uten å måtte savne rekkevidden til en bensinbil alt for masse.
e-Golf 2016

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville vurdert å vente på Model Y. Den har bedre bagasjeplass, og trolig også sittekomfort/kjørekomfort, uten å være veldig mye dyrere enn Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tromsø

Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:02
Nei grunnen til 400km+ er vell med tanke på kjøring til hytta uten lader (stavanger-flekkefjord) (men er jo hurtiglader i område)

samt kjøring stavanger-bergen, uten å måtte ha behov for hurtiglader før man kommer til bergen (med tanke på rekking av ferger).

Har vært inne på tanken på e-tron, men ikke mange ute til under 550k. Var også noe kritisk med tanke på rekkevidde. Vil jo ha en bil som vi kan ha i mange år fremover, uten å måtte savne rekkevidden til en bensinbil alt for masse.

Vi (familie på fire) har bestilt en etron 50 launch edition med en WLTP rekkevidde på 330km. Vi bor i Tromsø og kjører hver sommer 180mil sørover til besteforeldre. Vi regner med at det skal gå fint med den rekkevidden og den raske ladingen etron har :). Bilen koster under 550kNOK.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Daniel_0007

Sitat fra: tromsø på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:26
Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:02
Nei grunnen til 400km+ er vell med tanke på kjøring til hytta uten lader (stavanger-flekkefjord) (men er jo hurtiglader i område)

samt kjøring stavanger-bergen, uten å måtte ha behov for hurtiglader før man kommer til bergen (med tanke på rekking av ferger).

Har vært inne på tanken på e-tron, men ikke mange ute til under 550k. Var også noe kritisk med tanke på rekkevidde. Vil jo ha en bil som vi kan ha i mange år fremover, uten å måtte savne rekkevidden til en bensinbil alt for masse.

Vi (familie på fire) har bestilt en etron 50 launch edition med en WLTP rekkevidde på 330km. Vi bor i Tromsø og kjører hver sommer 180mil sørover til besteforeldre. Vi regner med at det skal gå fint med den rekkevidden og den raske ladingen etron har :). Bilen koster under 550kNOK.

Får vel en ganske kjip etron for under 550, må nok opp på advanced business til 570 pluss legge til rygge kamera.
Model 3 2019 LR Rwd

Vollis47

Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:02
Nei grunnen til 400km+ er vell med tanke på kjøring til hytta uten lader (stavanger-flekkefjord) (men er jo hurtiglader i område)

samt kjøring stavanger-bergen, uten å måtte ha behov for hurtiglader før man kommer til bergen (med tanke på rekking av ferger).

Har vært inne på tanken på e-tron, men ikke mange ute til under 550k. Var også noe kritisk med tanke på rekkevidde. Vil jo ha en bil som vi kan ha i mange år fremover, uten å måtte savne rekkevidden til en bensinbil alt for masse.

Det er jo ikke mer enn 130 km til Flekkefjord og 200 km til Bergen, så det burde gå bra uten 400 km rekkevidde. Massevis av lademuligheter.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Inger Marie Kallestad

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:11
Jeg ville vurdert å vente på Model Y. Den har bedre bagasjeplass, og trolig også sittekomfort/kjørekomfort, uten å være veldig mye dyrere enn Model 3.

Litt skeptisk til å vente til 2021, når vi ikke helt vet hvordan moms-reglene blir da, ref: https://www.elbil24.no/nyheter/kan-bli-en-prisbombe-fra-2021/71900239
e-Golf 2016

Robert E-Niro

#9
Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 07:21
Hei, vi er en familie på 3 som har tatt valget å bytte ut bensinbilen med en elbil. Vi har i dag allerede 1 elbil (e-golf 2016), og forsåvidt fornøyd med den, eneste vi savner er større plass + lenger rekkevidde.

Lurer derfor på om noen her kan hjelpe?

Ønsker:
- 400+ km rekkevidde
- god sittekomfort og kjørekomfort
- god bagasjeplass
- appstyring
- maks 550.000,-

Har tittet litt på disse bilene i dag:
- Kia e-niero (ulempe, har ikke app og vet ikke når den med app kommer)
- Tesla 3 - litt redd for å satse på Tesla med tanke på rykte + vi får ikke tak på forhandler bare for å ta oss en prøvetur (stvg)
- Mustang - ikke kommet enda
- nye Skoda - ikke kommet enda

Noen som kan hjelpe eller har noen gode løsninger?

Har hytte på svenskekysten (19 mil, stort sett motorvei) og kan reise tur/retur uten lading sommerstid med E-Niroen. Hva gjelder plass fikk vi barnevogn, to store duffelbager og 3 kolli håndbaggasje med oss til Gardermoen og lukket deretter "baggasjeseilet" over det hele, så plass er det nok av.
Hva gjelder app: Ja, det er ikke app. Ei heller hengerfeste. Men en kan få kjøpt OVMS med app for noen tusenlapper.


https://www.youtube.com/watch?v=Z9Fsbvd1Kfg&t=1182s

Selv trenger jeg det ikke, men har i stedet gått for en OBD scanner med module til å feste på dashbordet (på størrelse med en fyrstikkeske). Dette primært for å avlese batteritemp.

Det eneste alternativet for oss hadde vært TM3 SR. Du har jo budsjett til LR også. Den har alt du ønsker, men for vår del var baggasjeluka litt vel trang i åpningen, man satt litt for lavt, og likte ikke å ha alt via skjermen (personlig synspunkt, ikke for alle).
Det aller største plusset med Tesla er ladenettverket deres, som ligger milevis foran alt annet. Er misunnelig hver gang jeg passerer superladerne  ;D

Lykke til med valget. Som skrevet tidligere kan TMY eller Enyaq være svaret, men gudene vet når de kommer.
Kia E-Niro 10/2019

tromsø

#10
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:44
Sitat fra: tromsø på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:26
Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:02
Nei grunnen til 400km+ er vell med tanke på kjøring til hytta uten lader (stavanger-flekkefjord) (men er jo hurtiglader i område)

samt kjøring stavanger-bergen, uten å måtte ha behov for hurtiglader før man kommer til bergen (med tanke på rekking av ferger).

Har vært inne på tanken på e-tron, men ikke mange ute til under 550k. Var også noe kritisk med tanke på rekkevidde. Vil jo ha en bil som vi kan ha i mange år fremover, uten å måtte savne rekkevidden til en bensinbil alt for masse.

Vi (familie på fire) har bestilt en etron 50 launch edition med en WLTP rekkevidde på 330km. Vi bor i Tromsø og kjører hver sommer 180mil sørover til besteforeldre. Vi regner med at det skal gå fint med den rekkevidden og den raske ladingen etron har :). Bilen koster under 550kNOK.

Får vel en ganske kjip etron for under 550, må nok opp på advanced business til 570 pluss legge til rygge kamera.

Vi har inkludert 360 grader kamera og noen få andre ting som rails, forvarming via app og skillenett. Hvis man velger en svart etron 50 launch edition får man masse bil for pengene. Vi trenger ikke masse unødvendig ekstra utstyr for å kjøre bilen. I tillegg har launch edition lengst rekkevidde 330km (mest takk var 19" hjul) mot 300km eller mindre for de andre versjonene.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Inger Marie Kallestad

Oppfølger spørsmål 😅
Tror dere det er en dårlig ide å kjøpe en brukt Tesla S 2015 mod fremfor eventuelt Tesla 3, Kia e-neiro eller Audi e-Tron ?
e-Golf 2016

Contango

Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 21:21
Oppfølger spørsmål 😅
Tror dere det er en dårlig ide å kjøpe en brukt Tesla S 2015 mod fremfor eventuelt Tesla 3, Kia e-neiro eller Audi e-Tron ?
Ja. Alt for dyr å reparere når noe går i stykker. Vær fornuftig og kjøp en Tesla 3 eller e-Niro. Audi er alt for dyr ift bruksverdi.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

1000kwh

Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 21:21
Oppfølger spørsmål 😅
Tror dere det er en dårlig ide å kjøpe en brukt Tesla S 2015 mod fremfor eventuelt Tesla 3, Kia e-neiro eller Audi e-Tron ?
For 550k kan du jo få en nesten ny 18/19 Model S. Det tror jeg er det beste alternativet hvis du vil ha god rekkevidde, plass og app.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 20. februar 2020, klokken 08:04
Sitat fra: Inger Marie Kallestad på onsdag 19. februar 2020, klokken 21:21
Oppfølger spørsmål 😅
Tror dere det er en dårlig ide å kjøpe en brukt Tesla S 2015 mod fremfor eventuelt Tesla 3, Kia e-neiro eller Audi e-Tron ?
For 550k kan du jo få en nesten ny 18/19 Model S. Det tror jeg er det beste alternativet hvis du vil ha god rekkevidde, plass og app.

Det er Model S 75D en kan få for 550.000.
Jeg hadde en 2014 Model S 85, men gikk over til Model 3 Performance. Må si jeg er ekstremt fornøyd med at Model 3 så langt har vært helt feilfri på 18.000km. Jeg er 1,95 høy, og føler det er mer plass til meg i Model 3 enn i Model S. Blant annet pga glasstaket og pga at kneet ikke krasjer, som forklart i Elbil sin test: https://nybiltester.no/biltest/test-av-tesla-model-s-75d/

I tillegg så føler jeg rekkevidden er bedre på min Model 3 enn den var på Model S 85. Selv om jeg ikke drar på mange langturer så føler jeg det er en fordel. Model 3 klarer jo 40 mil på vintertest og... men du kommer jo frem uten å lade på Model S 75D og... er jo klart mer plass i en Model S, men synes den blir for bred i parkeringshus osv...men hvis en er ung og sprek så klarer en sikkert å smyge seg ut.
https://www.motor.no/artikler/2020/januar/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA