Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt ladeopplegg i fellesgarasje, hva med eksisterende anlegg?

Startet av Myrvang, tirsdag 18. februar 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

Myrvang

Vi skal se på nytt ladeopplegg i garasjene. Er 34 garasjer i rekker. Har i dag 3X63A og ser på muligheten til å legge opp til Easee ladere. Fikk et spørsmål jeg ikke kan svare på, menlig hvordan det blir med eksiterende strøm i garasjene. Om laderene trekker max og en vil sette på motorvarmer på eksisterende opplegg, vil da lederene redusere trekket eller må vi holde noe av effekten utenfor det nye anlegget?

Kommer aldri til å gå igjennom om dieselfolket ikke får mulighet til å varme bilen sin med strøm...:)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Lars C. Krogenæs

Med kommende Easee Equalizer, vil strøm som ellers ikke brukt i garasjen kunne brukes til lading. Equalizer tilsvarer Tibber sin Pulse, men vil kunne måle strøm med CT-klammer i tillegg til HAN-plugg.

3x63 er lite til 34 biler på IT-nett (holder til ca. 20 elbiler, men bør gå hvis dere har TN-nett. Installasjonen kan godt gjøres i 2 etapper, der fra sikringsskap og ut er første etappe, og så tar man oppgradering av inntakssikringer når/hvis behovet melder seg.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad

#2
Dette er vel nettopp det dynamisk laststyring skal adressere. Elbilladinga vert regulert ned som følge av auke i anna ukjent last (her: motorvarmarar, etc), og "alle får" (enten bittelitt, eller utsatt) uten at sikring går.
Prioritet er altså gitt til motorvarmer-gjengen (som kanskje lar motorvarmer stå på heile natta?)
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ingeniøren

Blir vel et enten eller, elbil lading eller motorvarmer - få motorvarmere med type 2 kontakt...

Fint med ladefordeling men noen ganger trenger man å lade fullt over natta og da holder det neppe med 3A. Finnes det systemer der man kan overstyre ladefordelingen slik at man f.eks får min 10 A hvis man har behov over en kortere periode. (ja vet det finnes DC hurtiglading...)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE


automat

Sitat fra: KHL på onsdag 19. februar 2020, klokken 09:06
Er det ikke mulig å benytte adaptere? Feks. slik som denne:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/tilbehor/products/type-2-til-schuko-vanlig-stikkontakt-1-fas

Denne vil ikke hjelpe noen ting. Den styrer ikke hvor mye last man prøver å trekke fra schuko'en.

Det som vil hjelpe er om man vet noe om hvor mange som faktisk bruker motorvarmer, og hvor mange elbiler som forventes å lade i nær fremtid. Slik at man har mulihet til å se om kabalen går opp. Motorvarmer vil jo gradvis dø ut med fossilbilen. Og når mange nok ønsker elbillading vil maktbalansen endres til å favorisere dette.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

moderator 2

Innfør krav om timer til motorvarmet, slik at det ikke er lov å bruke denne før 1-2 timer før avgang.
Min erfaring er at de med motorvarmer er den samme gruppen som først får elbil, så motorvarmergjengen dør ut av seg selv.

Overgangskabler til schuko er ikke forskriftsmessig, så det anbefales ikke i fellesgarasjer, men gjør man dette i en villa er det jo brukeren det evt. vil gå ut over.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Orbit

I dette oppsettet er det allerede litt trangt med effekt dersom mange skal bruke motorvarmer og kupévifte, kanskje 10A per bil. Så dette alene kan overbelaste hovedsikring. Finnes det noe historiske data på forbrukstopper?

Selv med lastbalansering, så kan potensielt mye/meste av effekten gå i motorvarmerstikkene, spesielt på morgen. Type-2-lading er minimum 6A, under dette må bilene settes i kø. Dersom dette skjer ofte, er det mulig at noen sniker seg forbi ladekøen ved å lade fra motorvarmerstikket (som vil ha prioritet over ladeboksene). Det er ikke ønskelig, både ut fra sikkerhet og mulighet for å ta hovedsikring. Så monitorering på inntakssiden er viktig for å passe på å få en oppgradering litt i forkant av at anlegget ligger mye på maksimalt effektnivå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

#8
Sitat fra: moderator 2 på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:11
Overgangskabler til schuko er ikke forskriftsmessig, så det anbefales ikke i fellesgarasjer, men gjør man dette i en villa er det jo brukeren det evt. vil gå ut over.

Og hvor har du det fra at Mode 3 til mode 1 overgang, som er helt nødvendig på elektriske kjøretøy som ikke støtter Mode 3, er ulovlig? Vedlagt er COC på vår versjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Myrvang på tirsdag 18. februar 2020, klokken 22:12
Vi skal se på nytt ladeopplegg i garasjene. Er 34 garasjer i rekker. Har i dag 3X63A og ser på muligheten til å legge opp til Easee ladere. Fikk et spørsmål jeg ikke kan svare på, menlig hvordan det blir med eksiterende strøm i garasjene. Om laderene trekker max og en vil sette på motorvarmer på eksisterende opplegg, vil da lederene redusere trekket eller må vi holde noe av effekten utenfor det nye anlegget?

Kommer aldri til å gå igjennom om dieselfolket ikke får mulighet til å varme bilen sin med strøm...:)
Bør ikke være noe stort problem - følg bare med på forbruket fremover - og oppfordre til bruk av tidsur for motorvarmer og annen bruk. (Ikke sett som krav, da blir det bare negativt..)

Til sammenligning har vi 49 garasjer i rekker, pluss 16 utendørsplasser og derav 15 ladestasjoner på 3x75A 230 V IT.

Vi har også et annet anlegg, med noe mindre antall garasjer og flere utendørsplasser der er det 3x100A. På begge anlegg har ikke vært noe problem med overlast. Vi har benyttet Zaptec sine ladestasjoner siden 2017.

Bruken til motorvarmer har gått nedover av seg selv. Oppfordret til bruk av tidsur, og pekt på at det er bortkastet strøm å varme opp bilen hele natten, og det blir dyrt med strømmen - det går gjerne 0,5 x 10 timer = 5 kWh pr døgn, som kan være mer en elbileier benytter i strøm, kan kjøre 25 - 30 km pr dag for denne mengden strøm.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Myrvang

Vi havnet på Equalizer, slik at det eksisterende anlegget også får stå. Vi får la det stå slik en stund og om det går bra. Om alle skal bruke motorvarmere vil det bli lite igjen til elbilene, men jeg tror det skal gå bra. De fleste garasjene her er lagerplasser for utemøbler og annet ræl og de nye bilene har Webasto.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

TTT: Ting Tar Tid. Men nå er anlegget montert opp og til uken skal det være på nett og klart til lading. Forløpig kun 9 ladere og OV er økt til 3X80A så skal nok holde til å få ladet litt over natta.

3 Tesla, 1 Opel Apera, 2 Evalia, 1 Leaf 40, 1 E-Golf og en A3 E-tron i gata her nå, så over natta bør vel alle ha mulighet til å lade fullt uansett.

Og vi får be de med motorvarmer bruke timer slik at denne kun går i 2 timer før avreise.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA