Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

girkasse på Kona?

Startet av Håkon77, tirsdag 18. februar 2020, klokken 18:34

« forrige - neste »

Håkon77

Trodde ikke det var girkasse på elektriske biler? Men hørte i dag en som hadde fått beskjed på service at oljen i girkassa var misfarget og at girkassen måtte byttes. Bilen er en Kona EV som ble levert samtidig som min og var en av de 300 første bilene. Har gått rett under 60K
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Daniel_0007

er en girkasse men bare 2 gir, en fram og en tilbake.
Model 3 2019 LR Rwd

Roy Aasen

Har vært noen tilfeller i Tyskland, men disse har skjedd ved lavere kilometer. Har vel blitt byttet komplett driveunit.

Counterpointer

#3
Det er vel et reduksjonsgir, ikke en girkasse hvor en kan skifte gir. Litt pirk men ......

Edit (tillegg) for å skifte mellom å kjøre for og bakover er det bare å endre polaritet på motor, ingen gir nødvendig.

Håkon77

Ser ut til at de har hatt problemer i usa også. Elbil skulle jo være så enkelt og feilfritt, men det ser ut til at det kanskje skal tas med en klype salt. Enda godt det ser ut til å skje tidlig og at verkstedene selv tar tak i det. Hadde det vært en VAG så hadde vel forhandler sittet rolig i båten og håpet kunden ikke merket noe før etter garantiutløp?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Powerflux

Byttet girkassen på Konaen i går, gikk veldig raskt og greit :+1:
Bilen levert kl 0900 og ferdig 1430.
Jobben gjort av BNH på Risløkka
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

EV-FTW

Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 20:30
Ser ut til at de har hatt problemer i usa også. Elbil skulle jo være så enkelt og feilfritt, men det ser ut til at det kanskje skal tas med en klype salt. Enda godt det ser ut til å skje tidlig og at verkstedene selv tar tak i det. Hadde det vært en VAG så hadde vel forhandler sittet rolig i båten og håpet kunden ikke merket noe før etter garantiutløp?

Har helt annen erfaring med VAG. Har hatt flere biler og forhandler har oppført seg eksemplarisk, og tatt kontakt de gangene det har vært ting som måtte byttes på innkalling. Siste gangen det skjedde var på en 2007 Golf 1,4 TSI. Bilen var litt over 5 år da de på service byttet kamkjede og kjedestrammer da dette hadde vært et kjent problem. Byttet uten at jeg spurte eller måtte betale.

Så tydelig at det finnes forskjellige erfaringer, noe som gjelder alle merker og importører.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: Powerflux på lørdag 28. mars 2020, klokken 19:21
Byttet girkassen på Konaen i går, gikk veldig raskt og greit :+1:
Bilen levert kl 0900 og ferdig 1430.
Jobben gjort av BNH på Risløkka
Veldig bra jobbet av BNH. Fikk du noe vurdering om hva skaden er. Er det material tretthet eller en konstruksjonsfeil eller noe annet feil på girkassen?

Mikhail Zvyagintsev

Her er en innholdsrik video om Kona sin reduksjonsgir. Filmet i Ukraina, språket er russisk, men man får se mye av det tekniske selv når lyden er skrudd av.
Feilen har skjedd på en bil med 10 tusen km stand, grunnet dårlig kvalitet på et lager.
https://m.youtube.com/watch?v=0m0nMbm1CCg

Roy Aasen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA