Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har inngåtte kontrakter blitt endret?

Startet av Victorious, onsdag 08. april 2020, klokken 06:51

« forrige - neste »

Victorious

Hei. Er det noen som har blitt kontaktet av forhandler om endring av pris på inngåtte kontrakter for Kona EV etter at prisene med satt opp med 45.000? Selv har jeg ikke hørt noe fra min forhandler.

tolapet

Hva står det spesifikt i din kontrakt ang. prisendring??
Jeg hadde i min kontakt, "prisgaranti", det vil si pris på bil var garantert, uansett valuta-endringer.
Men om Erna endret på avgifter, var ikke de med i garantien.....

Ørjan

Min far venter på sin bil. Han bestilte September 2018.
Han har ikke blitt kontaktet ang den siste prisøkningen.
Mener å huske at det stod noe om prisøkning opp til  9% på kontrakten.
Dette uten om eventuelle avgiftsøkninger fra Staten.
Bilen har jo steget 30000.- allerede så en økning på 45000 til, så vil han kunne gå fra kontrakten.
Er kanskje andre som har noe lignende i sin kontrakt?
Om bilene er betalt, forhandler har kjøpt opp valuta når den var gunstig, eller at de alene eller sammen med fabrikken tar den siste prisøkningen. Så er det muligheter å unngå prisøkning på kontrakter som er inngått til «gammel» pris. Tror det har stått at BMW gir «gammel pris» til alle som bestilte før 1 April i år.
Tiden vil vise.... Kona er en god bil men er  skeptisk til den nye prisen. I forhold til den er den litt for liten.
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

RJK

Til ny pris er man over prisen på en TM3, om man ellers hadde bestilt full pakke. Da skal man ha mye mot Tesla, eller ha et meget sterkt ønske om liten bil for ikke å velge den istedet.

Strålende fornøyd med min, men jeg hadde garantert ikke kjøpt til den nye prisen, da jeg synes prisen jeg fikk var i toppsjiktet for hva jeg var villig til å gi. Med soltak og originale vinterhjul kom den akkurat over 370 K, så dagens pris for samme + 11 kW ladehastighet og krok, så snakker vi 442 192,- + vinterdekk til ca 17 K, altså rett under 460 000,-. Altså mer enn jeg måtte gitt for TME SR+ (433.842,- for min konfigurasjon), og nærmer seg faretruende det en LR hadde kommet på (508.842,- for min konfigurasjon).

Her bør det jammen følge en saftig god pakke på Ionity-lading ("bonnement" dekt de første 5 årene, og rundt 3,- per kWh) for å sukre forskjellen til Tesla-ladenettet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjornto

Venter på bil, tidligere lovet til Q2 i år.  Var innom forhandler i går.  Produksjon i Tsjekkia har startet opp men er akkurat nå midlertidig stoppet grunnet Corona.  Det var biler på vei til Norge fra den første produksjonen men de fleste av disse ble ikke tatt inn i Norge men sendt videre i Europa pga. den ekstremt ugunstige krone kursen. 

Eksisterende kontrakter endres ikke, annet enn det tidligere tillegget på 15.000.- som ble lagt på for ny modell med appstyring etc.  Nye kontrakter får ny pris.  Det er antatt at pris kan gå ned igjen når krone kursen normaliseres, noe som vil skje når oljeprisen (forhåpentligvis) stiger igjen.

Min forhandler vil ikke ta noe gebyr dersom jeg skulle velge å kansellere.  Bilen kan selges til min avtalte pris eller høyere uansett.

Har bestilt tilhengerfeste.  Forhandler mener at også tidligere modeller som kan ha 100 kg feste (til sykkel) vil kunne oppgraderes til det nye 300 kg festet etter hvert som godkjenning kommer på plass.

RJK

Sitat fra: Bjornto på onsdag 08. april 2020, klokken 22:26
Venter på bil, tidligere lovet til Q2 i år.  Var innom forhandler i går.  Produksjon i Tsjekkia har startet opp men er akkurat nå midlertidig stoppet grunnet Corona.  Det var biler på vei til Norge fra den første produksjonen men de fleste av disse ble ikke tatt inn i Norge men sendt videre i Europa pga. den ekstremt ugunstige krone kursen. 

Eksisterende kontrakter endres ikke, annet enn det tidligere tillegget på 15.000.- som ble lagt på for ny modell med appstyring etc.  Nye kontrakter får ny pris.  Det er antatt at pris kan gå ned igjen når krone kursen normaliseres, noe som vil skje når oljeprisen (forhåpentligvis) stiger igjen.

Min forhandler vil ikke ta noe gebyr dersom jeg skulle velge å kansellere.  Bilen kan selges til min avtalte pris eller høyere uansett.

Har bestilt tilhengerfeste.  Forhandler mener at også tidligere modeller som kan ha 100 kg feste (til sykkel) vil kunne oppgraderes til det nye 300 kg festet etter hvert som godkjenning kommer på plass.

300 kg hengervekt kommer vel av hva de får typegodkjent, og jamfør tidligere diskusjoner, så ser det ut som ettergodkjenning krever ny individuell godkjenning, altså per enkeltbil. Jeg ville ikke stolt på at noen ettergodkjenning kommer.

"Forhandler tror", har jeg dessverre lært at betyr at det ikke kommer. Det er nok usikkerhet til at vedkommende ikke kan lastes juridisk, så det hjelper deg ikke den dagen samme vedkommende må fortelle deg at du ikke får godkjent hengerfestet for trekking. Men vedkommende burde vite bedre, slikt skaper bare dårlig stemning.

Hengerfestet er forøvrig akkurat det samme, så det eneste som skiller er altså hva bilen typegodkjennes for. Og ettergodkjenning kan du bare skyte en blå pil etter, det kommer ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA