Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støy på strømnettet ved lading?

Startet av daktari, tirsdag 18. februar 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

Kåre Knatten

Dette problemet har en meget lang tråd på Facebook. Hos meg blinker ikke led-lys, men induksjonstoppene støyer både hjemme og på hytta. Har IT nett hjemme og TN nett på hytta, men samme støyen begge steder. Skrur av ladingen på app'en når vi bruker platetoppene.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: elektro på onsdag 02. desember 2020, klokken 09:31
...
Hva er problemet? Hvordan vet du at e-tron lager støy på elnettet?
...
@elektro  , det er tydelig(!) hørbar summing i platetoppen (induksjon) når eTron lader. Det er verre ved 24A enn ved 6A. Har 230V IT nett, så minst ein fase er uansett delt mellom ladeboks og koketopp.(Har ikkje sjekka om dei delar begge fasar.) LEAF gir ikkje hørbar "støy".
Eg kan jo alltids sette opp en nettanalysator og sjekke harmonisk støy (THD) ein vakker dag.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

linge

#17
Min sønn kjøpte e-tron fikk støy på platetopp og blinking av spot lys, testet hjemme hos meg og på hytta, har et anlegg med IT nett og ett med TN nett. Ingen støy der, så til løsningen: Han byttet ut dimmerene hjemme hos seg, og satte på lastebalansering via Tibber, og problemet forsvant hos han også. Dimmere må ha støyfilter eller at de kobles gjennom L og N slik forsto jeg dette. Og lastebalanseringen gjør at det ikke trekkes så mye strøm til bilen når platetoppen brukes. Dimmeren som løste problemet er denne :
e-tron 55 2021 Sportback
e-tron 55 2019 solgt

Erik Ola Ulvestad

Lastbalanseringa vil vel ikkje tre inn før grense satt for huset/kursen blir nådd, så om du har litt å gå på så reduserar vel ikkje ladinga. Men det neste blir vel 'smart kjøkken' med "Audi Noise Cancelation Mode" som gir beskjed til smart huset / ladeboks automatisk, tenker eg ;-)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektro

Testet induksjonstoppen min her nå, og den durer som bare det når man koker en kjele vann med boost. Verst med en liten kjele. Hele benken vibrerer. Testet nå, men ladekontakten til bilen står ikke i..

Jeg har ladet på dusinvis med hytter og hjem med forskjellige ladere, både IT og TN nett. Dimmere er det stort sett over alt, men har aldri merket noen problemer. Noen som vet når dette oppstår? Er det alle biler? Alt slags ladeutstyr?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Erik Ola Ulvestad

#20
Her er (forsøk) på video av støy i koketopp.
Setter ladeboks på pause og støy forsvinner.
https://photos.app.goo.gl/u2htykqLdqJ1vLCy7
Husk lyd!
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Støyer også koketopp dersom LED-lys er slått av? Det kan være at ustabil regulering i dimmer bidrar til å forsterke svingninger i systemet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kaland

Har denne støyen på min 2020 modell 55. Har testet den både på TN & IT nett og samme støyen uansett. Testet også med en Ionic og da var det tyst og fint. Har dokumentert dette til møller med videoer via mail for 6 mnd siden, men har ikke hørt noe om noen som helst utvikling i saken. Ser ut til å gjelde de fleste om ikke alle E-tron uansett nett.

elektro

Har ikke merket noe ila. 20 mnd. ved lading i minst like mange private hjem/hytter med forskjellige nett og ladeløsninger.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Fendern

Sitat fra: daktari på onsdag 02. desember 2020, klokken 11:25
Audi har erkjent at den gjør det, men at det ikke finnes en fiks enda.

Hei! Har du kilden til dette? Trenger det når jeg kontakter Møller til uka

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA