Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støy på strømnettet ved lading?

Startet av daktari, tirsdag 18. februar 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

daktari

På hytta, 230V IT-nett. Når vi lader e-tron så flimrer downlightsene. Disse er av typen LED. Noen rom bare skrur seg av.
Andre pærer funker fint selv om de er LED.

Gjelder følgende komboer av 3 forskjellige kurser:
Easee 1-fas og 3-fas
Juicebooster på Schuko og blå CEE
Audi-lader på Schuko og blå CEE
Jaguarlader på Schuko (hadde samme problem med Jaguar)
Ikke problem med Model S på Tesla mobillader.

Forslag til hva problemet er?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Hvilken type dimmer har du? Flimrer det på alle dimmingsnivåer?

LED bruker veldig lite effekt, og en del dimmere som bare henger som en bryter på den ene ledningen (L-leder) er følsomme for svingninger i nettet (selv om de er innenfor det akseptable). F.eks standardimmer til Elko 315GLE skal kunne drive LEDs, men ikke alt. Den nyere 316GLED er tilkoblet både L og N, og er mye bedre til å regulere lave laster nøyaktig.

Dersom det bare flimrer ved maksimal neddimming, kan du evt skru opp minimumsnivået (dersom det er til å leve med).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Sitat fra: Orbit på tirsdag 18. februar 2020, klokken 16:08
Hvilken type dimmer har du? Flimrer det på alle dimmingsnivåer?

LED bruker veldig lite effekt, og en del dimmere som bare henger som en bryter på den ene ledningen (L-leder) er følsomme for svingninger i nettet (selv om de er innenfor det akseptable). F.eks standardimmer til Elko 315GLE skal kunne drive LEDs, men ikke alt. Den nyere 316GLED er tilkoblet både L og N, og er mye bedre til å regulere lave laster nøyaktig.

Dersom det bare flimrer ved maksimal neddimming, kan du evt skru opp minimumsnivået (dersom det er til å leve med).
Interessant. Flimrer på alle nivåer. Ser ut som 315GLE gitt, bare koblet på jord og L?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Hårek på tirsdag 18. februar 2020, klokken 16:44
Se denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=50261.msg873028#msg873028, hvor det diskuteres støy i induksjonstopp.
Er nok samme årsak.
Fin påminnelse. Merker ikke noe spesielt fra hverken induksjonsovn eller TV, hverken på hytta eller hjemme når jeg lader, heldigvis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

#5
315GLE er bare koblet til L (og den neddimmede spenningen som går til lampen). Så den sliter med å vite inngangsspenning L/N, og hvor mye spenning som ligger over lampene. Hele dimmeren er driftet på interntapet.


316GLED har litt bedre forutsetninger for å gjøre en god jobb. Foreslår du bytter en av dimmerne, og ser om det hjelper (de er en del dyrere......) Det krever at også N er trukket frem til koblingsboksen, noe det ikke alltid er for å spare kabel. Våtrom skal alltid ha topolet brudd, så der er det uansett L+N, så det er et bra sted å teste.



Edit: Ser det nå er kommet en 314GLED, mye rimeligere, men klarer like lave laster som 316GLED.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Daruu

Det var et parti med elko dimmere som var dårlig. Akkurat hva som var feil med de vet jeg ikke, men de var mye mer følsomme for forstyrrelser enn de skulle - her i huset flimret alle lysene med dimmer når den nye strømmåleren sendte inn målerstand.
2020 VW Eup range

daktari

Da har vi byttet 2 av 12 dimmere fra 315 til 314, og på disse 2 flimrer det ikke lenger. Nå sjekker vi med Elko om det er disse det er svakheter med.

Kan det være noe med laderen i bilen, hvorfor slipper slik støy ut?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Daruu på tirsdag 18. februar 2020, klokken 20:33
Det var et parti med elko dimmere som var dårlig. Akkurat hva som var feil med de vet jeg ikke, men de var mye mer følsomme for forstyrrelser enn de skulle - her i huset flimret alle lysene med dimmer når den nye strømmåleren sendte inn målerstand.
Byttet Elko disse for deg på reklamasjon, vet du når de med svakhet ble produsert?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daruu

Everket bytta de, da jeg foreslo at alternativet var at de kunne få sette inn igjen den gamle måleren igjen som virket uten problemer :p

Men i følge de så var det en svakhet på endel av dimmerne. Jeg tror de hadde en sak gående med elko ihvertfall.

Jeg mistenker at det er dette partiet MegaFlis kjøpte opp - og fortsatte å selge til det var tomt. Våre ble ihvertfall kjøpt der for ca 5år siden
2020 VW Eup range

Erik Ola Ulvestad

Nokon som har gjort tiltak for dempe støy i elnettet frå eTron? Har heldigvis våre 2 ladestasjonar på web på mobilen så det har blitt fast prosedyre å pause eTron ladinga ved middagslading på induksjonstoppen.

Drossel?
Ferrit?
Skilletrafo?

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektro

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 01. desember 2020, klokken 23:30
Nokon som har gjort tiltak for dempe støy i elnettet frå eTron? Har heldigvis våre 2 ladestasjonar på web på mobilen så det har blitt fast prosedyre å pause eTron ladinga ved middagslading på induksjonstoppen.

Drossel?
Ferrit?
Skilletrafo?


Hva er problemet? Hvordan vet du at e-tron lager støy på elnettet? Jeg spør, for jeg har ikke hatt problem med dette noe sted jeg har vært, enten jeg lader på Schuko eller vegglader.

PS! Du må oppdatere bilparken i signaturen din. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Audi har erkjent at den gjør det, men at det ikke finnes en fiks enda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PREB

Det virker som ID.3 har samme problem. Når jeg lader, blinker en del lys i huset, og et par lyspærer har blitt ødelagt. Felles for alle er at det er LED-lys på dimmer som nok er ment for ikke-Led.

Når vi lader Hyundai Ioniq blinker lysene ikke. Men både når jeg lader min egen og naboens ID.3, blinker lysene i stua.

Jeg har Tibber og Easee-lader.

Sent fra min SM-T810 via Tapatalk


Øyvis Prøyvis

Jeg har Tibber og Easee lader både hjemme og på hytta, men har aldri merket at lyset flimrer når jeg lader vår Etron. Jeg mener jeg har noen 315GLE dimmere hvor det sitter LED downlights, men jeghar som sagt ikke noe problem med flimring
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA