Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk dimensjon

Startet av kje, tirsdag 18. februar 2020, klokken 14:26

« forrige - neste »

kje

Jeg har en skade på høyre dekk bak og vil skaffe et brukt rimeligst mulig på finn. Er standard dimensjon bak 175/55? Bør jeg skifte begge bak?

Hvilke andre dimensjoner kan brukes? Går det f.eks med 195/65? Må det være en bestemt felg eller passer alle felger sålenge de bruker fire bolter?

Jon65

195/65 blir for stor diameter så kan ikke brukes. Du kan se her hva som blir akseptert. Maks avvik kan være 5%:
http://www.dekkalkulator.com/
Hvis nytt dekk har tilnærmet samme egenskaper som det du har fra før slipper du å bytte begge.
Skal du bytte felger er det enklest hvis det er samme bredde, diameter, antall bolter, boltavstand, senterhull og innpress. Så for å være på den sikre siden er det nok enklest å evt finne felger fra en annen trilling.

kje

Takk.
Er det aktuelt å bruke den gamle felgen og skaffe nytt gummidekk bare?

Jon65

Hvis det ikke er noe galt med felgen vil jeg vel tro det er billigst å beholde den og bare skaffe et nytt dekk.

engolf

Lägg ut bilder på skadan.
Hur gamla är däcken? är dem ca 5 år gamla hade jag värderat byta båda.

kje

#5
Er det ikke dyrt/vanskelig å skifte gummidekk på eksisterende felg?

Fant noen 175x65x14 dekk med 4 bolters felg på finn. Kan jeg bruke de bak?

engolf

Att lägga om däck är varken dyrt eller svårt, en däckvekstad tar nog 100-150 kr inklusive balansering för ett hjul.

TB

#7
Sitat fra: kje på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:53
Er det ikke dyrt/vanskelig å skifte gummidekk på eksisterende felg?

Fant noen 175x65x14 dekk med 4 bolters felg på finn. Kan jeg bruke de bak?
Husk, har du så ny bil at den har dekk trykk sensorer innebygd må du passe på at disse følger med. Er bilen nyere enn andre halvdel 2014 har den alltid dekksensor. Blir ikke godkjent i PKK om det er feil på dekktrykksensor..?

Dekk kommer alltid som nye bare med gummidelen, så dette settes alltid på en felg før det monteres på bilen, som et hjul. Om du kjøper et sett brukte dekk, på riktig felg er det alt utført.

Her ser du standard dimensjon for dekk og felg, det er 175/55R15 bak.
http://elbilwiki.no/index.php/IMiEV:Tilbehor

Du kan benytte andre dimensjoner, 175x65x14 er 3,3 cm / 1.9% større omkrets og 1 cm større diameter.
Det har også vært benyttet 185/55 R15, de er 2% større.

Om du må bytte felg, husk at felgen må ha samme boltsirkel: 100x4 og senterboring: ø54mm for å gå på.
Fremme er det senterboring: ø56mm, slik at en ikke kan sette på feil dekk på feil aksel.
Med for stor senterboring kan det benyttes sentreringsring, men mest praktisk få riktig felg med en gang.

Med http://www.dekkalkulator.com/ kan du prøve deg frem med ulike dimensjoner.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kje

Takk for utfyllende svar TB  :D

Hva er innpress? Og er det VAG felger?

TB

Her står det litt om innpress: https://no.wikipedia.org/wiki/Innpress

Søkte opp felg til VW e-up, samme boltesirkel og innpress, men senterboring er 57,1 mm og anbefalt dekkdimensjon er 165/70R14 og 165/65R15. Det er innenfor godkjent margin, men du må styre med sentreringsring.

Se heller etter dekk i anbefalt dimensjon til trilling.

Så lenge felg ikke er skadet, kjøp deg to nye dekk så har du gode dekk for lang tid fremover. Spesielt for de som har dekktrykk sensor er det beste løsning.

Dekk til trilling koster uansett ikke mye. Ett sett Continental VikingContact 6 kan du få til rundt 1000 kr pr dekk pluss frakt og montering på felg. Av egen efaring, for ca 4700 kan du få nye både fremme og bak ferdig montert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kje

Takk.
Da fungerer det altså med Continental vinterdekk 175/65 R15? (som jeg kan kjøpe brukt)

engolf


kje

Jeg får kjøpt noen rimelige 175/65 R15. Funker de? 🙂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA