Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adapter til hengerkontakt

Startet av mortyy, tirsdag 18. februar 2020, klokken 11:57

« forrige - neste »

mortyy

Hvor har dere kjøpt adapter til hengerkontakten?
Jeg kjøpte et på biltema, men denne passet ikke:
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000016506

Virker som plastikken på den var for bred (?)
Har lånt et adapter noen ganger som har passet, men det var et som min far fikk med bilen sin en gang i tiden.
Model 3 LR AWD

jlan

Problemet er at lokket på kontakten i bilen ikke kan åpnes helt, da det tar i kanten på luken.  Det går bedre hvis en klipper litt av den runde platen på siden av adapteren.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mortyy

Adapteret stopper før den kræsjer i lokket når jeg prøver å skru den inn ::)
Model 3 LR AWD

jlan

Jeg bruker ihvertfall akkurat samme, men den er litt trang. Jeg passer på å vri låseringen godt tilbake før jeg begynner, og presser/lirker pluggen i inngrep før jeg begynner å vri låseringen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Den passer men er et lite he***te å få på. Spesielt første gang. Best å ligge under bilen med godt lys (hvilket er nærmest umulig).

Jeg smurte all plast som får kontakt med Silicon og passet på at «tappen» står riktig. Fikk da dunket den inn slik at du kan vri resten med den ytre delen.

Lykke til.

E_S

Har ikke noe med saken å gjøre, men pass på at denne adapteren til gammel hengerkontakt ikke blir sittende i når den ikke er i bruk. Det er en invitasjon til fukt, irr og problemer i kontakten.

(akkurat samme som hengerfestet ikke skal sitte på når det ikke er i bruk, da ender det med å sitte bom fast til slutt..)
:)

Kartelaven

Det er en mulighet å bytte til 13 polet kontakt på den aktuelle hengeren også, bare nevner det.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

ryback

Jeg har brukt den adapteren på fatterns henger. Nærmest umulig å få god kontakt. Den blir stikkende så langt ned at pluggen slod nedi da jeg kjørte over en fartshump så både adapter og original plugg knuste. At hengerkontakten peker nedover er virkelig elendig design. Men det er vel et resultat av at hengerfeste ikke var en del av opprinnelig design og bare ble slengt på etterhvert.

Counterpointer

Sitat fra: ryback på tirsdag 18. februar 2020, klokken 16:12
Jeg har brukt den adapteren på fatterns henger. Nærmest umulig å få god kontakt. Den blir stikkende så langt ned at pluggen slod nedi da jeg kjørte over en fartshump så både adapter og original plugg knuste. At hengerkontakten peker nedover er virkelig elendig design. Men det er vel et resultat av at hengerfeste ikke var en del av opprinnelig design og bare ble slengt på etterhvert.
Hele hengerfesteopplegget er en tragedie. Knot og dårlig design hele greia

jlan

#9
Sitat fra: ryback på tirsdag 18. februar 2020, klokken 16:12
.. Den blir stikkende så langt ned at pluggen slod nedi da jeg kjørte over en fartshump så både adapter og original plugg knuste.
Minner meg på at jeg må se å få byttet plugg på min henger. Men for de som låner hengere med 7-pin plugg kan det være en løsning å lage seg en "lang adapter". For eksempel ved å bytte en plugg på denne:
https://www.thansen.no/bil/utstyr/tilhengerutstyr/adaptere-og-kabler/tilhenger-spiralkabe1-5m-13polet-han-han/n356/pn1002575/
med denne:
https://www.thansen.no/bil/utstyr/tilhengerutstyr/adaptere-og-kabler/stikk-hunn-7-poler-til-tilhenger/n356/pn9744/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mortyy

Så ingen har funnet noe som passer bedre?
Leste en plass på forumet her at noen med model x hadde kjøpt fra Circle K, men de har kanskje ikke helt samme plugg?  ???
Model 3 LR AWD

jlan

Jeg har nå testet kabelen jeg nevner over. De pluggene passer mye bedre (jeg har ikke testet ferdig adapter fra thansen).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA