Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jaguar slipper opp for batterier

Startet av bno, tirsdag 18. februar 2020, klokken 08:44

« forrige - neste »

bno

Å ikke ta strategiske valg å holde en slik vital del av bilen internt, men outsource som disse selskapene gjør må da være et feilgrep. (de er ikke sincere med elbil og håper det går over... "Kodak"). Håper de ikke slipper opp for ICE motorene da...

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/18/195650150/ma-stoppe-produksjonen-av-norsk-elbil-favoritt

Motorwatt

LG Chem (sammen med CATL) skal vel levere batterier til Polestar også? Forhåpentligvis....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mroek

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 18. februar 2020, klokken 09:11
LG Chem (sammen med CATL) skal vel levere batterier til Polestar også? Forhåpentligvis....

Ja. Men det vi ikke vet er om det er batteriprodusenten som ikke klarer å levere det som er bestilt, eller om det er Jaguar som ikke har bestilt/allokert nok batterier. Hvis det er sistnevnte, så er det jo først og fremst et Jaguar-problem, i motsatt fall vil det vel kunne ramme også andre produsenter.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Burger

Var det ikke estimert at jaguar fikk 2-3 gangen i inntjening i eu bot 2021? Ikke riktig tidspunkt å ikke kunne produsere elbil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

chargedup

De fleste elbiler på markedet i Norge idag får vel celler/batterier fra LG Chem, bortsett fra Tesla?
Sannsynligheten for forsinkelser med "alle" elbilene (KIA/Hyundai, Audi/Porsche/VW, Jaguar, Mercedes, GM, Ford, Volvo/Polestar osv) hadde blitt mindre hvis ikke "alle" kjøpte batterier fra samme produsent. Samtidig er det nok en grunn til at alle kjøper av LG Chem, de er nok bra og billige pr kwh. Både Jaguar, Audi og Mercedes har nå hatt utsettelser pga leveranser av batterier fra LG Chem. Om dette er fordi de har forhåndsbestilt/allokert for få batterier eller ikke, hjelper ikke oss forbrukere.

Planene til de fleste store bilprodusentene er uansett å bygge egne fabrikker for batterier, muligens med LG Chem eller andre som partnere, med den fordelen for oss forbrukere med at de kan være mer dynamiske hvis model XYZ selger bedre enn forventet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Sitat fra: Burger på tirsdag 18. februar 2020, klokken 10:10
Var det ikke estimert at jaguar fikk 2-3 gangen i inntjening i eu bot 2021? Ikke riktig tidspunkt å ikke kunne produsere elbil.
Elbiler produsert og registrert i 2020 har bare noe å si for bøtene de får i 2020, men ser poenget ;D
Mange produsenter må heve prisene på fossilbiler med høyt utslipp, selge mye elbiler eller en kombinasjon. Ryktene skal ha det til at Mercedes kommer til å lage "limited" edition (begrense opplaget) av alle AMG modellene. Audi har nok gjort lurt i å lansere 50 utgave av E-tron. Kommer vel også flere og flere småbiler (eUP som i VAG har blitt 3 forskjellige biler feks), ettersom en eUP teller like mye i co2 regnskapet som en Audi E-tron.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Rollep

Sitat fra: bno på tirsdag 18. februar 2020, klokken 08:44
(de er ikke sincere med elbil og håper det går over... "Kodak"). Håper de ikke slipper opp for ICE motorene da...
ZZzZz ::)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

bno


geear

Sitat fra: chargedup på tirsdag 18. februar 2020, klokken 10:15
De fleste elbiler på markedet i Norge idag får vel celler/batterier fra LG Chem, bortsett fra Tesla?
Sannsynligheten for forsinkelser med "alle" elbilene (KIA/Hyundai, Audi/Porsche/VW, Jaguar, Mercedes, GM, Ford, Volvo/Polestar osv) hadde blitt mindre hvis ikke "alle" kjøpte batterier fra samme produsent. Samtidig er det nok en grunn til at alle kjøper av LG Chem, de er nok bra og billige pr kwh. Både Jaguar, Audi og Mercedes har nå hatt utsettelser pga leveranser av batterier fra LG Chem. Om dette er fordi de har forhåndsbestilt/allokert for få batterier eller ikke, hjelper ikke oss forbrukere.

Planene til de fleste store bilprodusentene er uansett å bygge egne fabrikker for batterier, muligens med LG Chem eller andre som partnere, med den fordelen for oss forbrukere med at de kan være mer dynamiske hvis model XYZ selger bedre enn forventet.
Er vel både Samsung (e-Golf/e-Up?) og SK Innovation (e-Niro mfl?) også inne i bildet, i tillegg til Tesla/Panasonic og LG?

Ingeniøren

#10
Hva er problemet - du får levert bilen på bergingsbil og så blir du kalt inn når batteriet er kommet  :D

Forøvrig er det vel ikke noen nyhet at det kan bli kapasitet problemer med levering av batterier. Flere produsenter som sliter med dette som nevnt (Jaguar, Kia, Audi...). Dette har man snakket om i årevis. Noe må vel avisene ha å skrive om.

Edit: Kommende Mustang skal og få batterier fra LG i Polen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

chargedup

Sitat fra: gr på tirsdag 18. februar 2020, klokken 18:04
Er vel både Samsung (e-Golf/e-Up?) og SK Innovation (e-Niro mfl?) også inne i bildet, i tillegg til Tesla/Panasonic og LG?
Joda, det finnes noen som bruker batterier fra andre enn LG chem. KIA ser ut til å bruke SK Innovation (søstermerket Hyundai bruker LG) og VW bruker kanskje Samsung (LG brukes på id3). Poenget er at de fleste bruker LG Chem sine batterier nå idag, med de fordelene og ulempene det er å ha en såpass markedsledende underleverandør.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA