Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Jaguar slipper opp for batterier  (Lest 810 ganger)

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2557
    • Vis profil
Jaguar slipper opp for batterier
« på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 08:44 »
Å ikke ta strategiske valg å holde en slik vital del av bilen internt, men outsource som disse selskapene gjør må da være et feilgrep. (de er ikke sincere med elbil og håper det går over... "Kodak"). Håper de ikke slipper opp for ICE motorene da...

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/18/195650150/ma-stoppe-produksjonen-av-norsk-elbil-favoritt
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2976
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #1 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 09:11 »
LG Chem (sammen med CATL) skal vel levere batterier til Polestar også? Forhåpentligvis....
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

mroek

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #2 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 09:33 »
LG Chem (sammen med CATL) skal vel levere batterier til Polestar også? Forhåpentligvis....

Ja. Men det vi ikke vet er om det er batteriprodusenten som ikke klarer å levere det som er bestilt, eller om det er Jaguar som ikke har bestilt/allokert nok batterier. Hvis det er sistnevnte, så er det jo først og fremst et Jaguar-problem, i motsatt fall vil det vel kunne ramme også andre produsenter.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2976
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #3 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 09:57 »
Nettopp!
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

Burger

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1174
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #4 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 10:10 »
Var det ikke estimert at jaguar fikk 2-3 gangen i inntjening i eu bot 2021? Ikke riktig tidspunkt å ikke kunne produsere elbil.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

chargedup

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 375
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #5 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 10:15 »
De fleste elbiler på markedet i Norge idag får vel celler/batterier fra LG Chem, bortsett fra Tesla?
Sannsynligheten for forsinkelser med "alle" elbilene (KIA/Hyundai, Audi/Porsche/VW, Jaguar, Mercedes, GM, Ford, Volvo/Polestar osv) hadde blitt mindre hvis ikke "alle" kjøpte batterier fra samme produsent. Samtidig er det nok en grunn til at alle kjøper av LG Chem, de er nok bra og billige pr kwh. Både Jaguar, Audi og Mercedes har nå hatt utsettelser pga leveranser av batterier fra LG Chem. Om dette er fordi de har forhåndsbestilt/allokert for få batterier eller ikke, hjelper ikke oss forbrukere.

Planene til de fleste store bilprodusentene er uansett å bygge egne fabrikker for batterier, muligens med LG Chem eller andre som partnere, med den fordelen for oss forbrukere med at de kan være mer dynamiske hvis model XYZ selger bedre enn forventet.
Opel Ampera-e
Solgt: i3 (60Ah) - I-pace S - EQC - Model 3 LR AWD
Forhåndsreservert: Skoda - Model Y - Mach-E

chargedup

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 375
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #6 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 10:34 »
Var det ikke estimert at jaguar fikk 2-3 gangen i inntjening i eu bot 2021? Ikke riktig tidspunkt å ikke kunne produsere elbil.
Elbiler produsert og registrert i 2020 har bare noe å si for bøtene de får i 2020, men ser poenget ;D
Mange produsenter må heve prisene på fossilbiler med høyt utslipp, selge mye elbiler eller en kombinasjon. Ryktene skal ha det til at Mercedes kommer til å lage "limited" edition (begrense opplaget) av alle AMG modellene. Audi har nok gjort lurt i å lansere 50 utgave av E-tron. Kommer vel også flere og flere småbiler (eUP som i VAG har blitt 3 forskjellige biler feks), ettersom en eUP teller like mye i co2 regnskapet som en Audi E-tron.
Opel Ampera-e
Solgt: i3 (60Ah) - I-pace S - EQC - Model 3 LR AWD
Forhåndsreservert: Skoda - Model Y - Mach-E

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 898
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #7 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 12:52 »
(de er ikke sincere med elbil og håper det går over... "Kodak"). Håper de ikke slipper opp for ICE motorene da...
ZZzZz ::)
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2557
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #8 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 16:51 »
Ja enig de sover i timen. :-1:
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7235
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #9 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 18:04 »
De fleste elbiler på markedet i Norge idag får vel celler/batterier fra LG Chem, bortsett fra Tesla?
Sannsynligheten for forsinkelser med "alle" elbilene (KIA/Hyundai, Audi/Porsche/VW, Jaguar, Mercedes, GM, Ford, Volvo/Polestar osv) hadde blitt mindre hvis ikke "alle" kjøpte batterier fra samme produsent. Samtidig er det nok en grunn til at alle kjøper av LG Chem, de er nok bra og billige pr kwh. Både Jaguar, Audi og Mercedes har nå hatt utsettelser pga leveranser av batterier fra LG Chem. Om dette er fordi de har forhåndsbestilt/allokert for få batterier eller ikke, hjelper ikke oss forbrukere.

Planene til de fleste store bilprodusentene er uansett å bygge egne fabrikker for batterier, muligens med LG Chem eller andre som partnere, med den fordelen for oss forbrukere med at de kan være mer dynamiske hvis model XYZ selger bedre enn forventet.
Er vel både Samsung (e-Golf/e-Up?) og SK Innovation (e-Niro mfl?) også inne i bildet, i tillegg til Tesla/Panasonic og LG?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Ingeniøren

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2804
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #10 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 18:25 »
Hva er problemet - du får levert bilen på bergingsbil og så blir du kalt inn når batteriet er kommet  :D

Forøvrig er det vel ikke noen nyhet at det kan bli kapasitet problemer med levering av batterier. Flere produsenter som sliter med dette som nevnt (Jaguar, Kia, Audi...). Dette har man snakket om i årevis. Noe må vel avisene ha å skrive om.

Edit: Kommende Mustang skal og få batterier fra LG i Polen...
« Siste redigering: Onsdag 19. Februar 2020, klokken 07:14 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

GOLF-raider

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 278
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #11 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 21:30 »
I Sverige bygges nu batterifabrikken «Northvolt» i Skellefteå   ::)
https://www.expressen.se/dinapengar/5-saker-du-bor-veta-om-northvolt-i-skelleftea/
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

chargedup

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 375
    • Vis profil
Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« Svar #12 på: Onsdag 19. Februar 2020, klokken 08:40 »
Er vel både Samsung (e-Golf/e-Up?) og SK Innovation (e-Niro mfl?) også inne i bildet, i tillegg til Tesla/Panasonic og LG?
Joda, det finnes noen som bruker batterier fra andre enn LG chem. KIA ser ut til å bruke SK Innovation (søstermerket Hyundai bruker LG) og VW bruker kanskje Samsung (LG brukes på id3). Poenget er at de fleste bruker LG Chem sine batterier nå idag, med de fordelene og ulempene det er å ha en såpass markedsledende underleverandør.
Opel Ampera-e
Solgt: i3 (60Ah) - I-pace S - EQC - Model 3 LR AWD
Forhåndsreservert: Skoda - Model Y - Mach-E