Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brann, Taycan

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 18. februar 2020, klokken 07:26

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Jeg lenker til denne her inne også som ligger på menyen "elbiler i media".

https://elbilforum.no/index.php?topic=50721.msg880526#new

Counterpointer


Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. februar 2020, klokken 07:26
Jeg lenker til denne her inne også som ligger på menyen "elbiler i media".

https://elbilforum.no/index.php?topic=50721.msg880526#new
Hva er vitsen med det, er det ikke nok med en tråd?

PerBear

Sitat fra: Rollep på tirsdag 18. februar 2020, klokken 12:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. februar 2020, klokken 07:26
Jeg lenker til denne her inne også som ligger på menyen "elbiler i media".

https://elbilforum.no/index.php?topic=50721.msg880526#new
Hva er vitsen med det, er det ikke nok med en tråd?
Jeg også synes det er fornuftig å ha en lenke herfra. Dette er jo rette plassen for info rundt denne bilen.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Kilroy

Jeg er redd det kan ta litt tid før vi får årsaken her, men håper og tror at det er feil på elektriske anlegget og ikke noe i veien med bilen. Tidligere branner har ofte tatt tid før man har fått vite årsaken.  De få Tesla brannene har fått tilsvarende oppmerksomhet og bygger opp om fordommer mot elektriske kjøretøy dessverre :-(
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Electric cars in Norway

#5
Kilroy, enig med deg. Jeg tror faktisk ikke det er noe galt med bilen i det hele tatt men at det er bygningen som har tatt fyr.

Og det er derfor sikkert vi ikke får noe ny informasjon heller. Det er sikkert en feil i det tekniske anlegget i huset. Bilen stod heller ikke til ladning, mener jeg å ha lest et sted...  så jeg satser på at det er bygningen, dvs garasjen som har begynt å brenne og derfor brant bilen opp også....

Les denne svært gode og reflekterte nyheten her som ble publisert for ca en time siden, kopi under og bilde og lenke:

Kopi:

Overskrift:
Mystery Surrounds Porsche Taycan Caught in a Fire

BY GUILLAUME RIVARD
FEBRUARY 19, 2020

You might have heard stories of Tesla cars that caught fire, most of them the result of debris damaging the electric system components after a crash.

Well, this past weekend, one of the approximately 130 Porsche Taycan sedans sold in the U.S. last year suffered a similar fate down in Florida.

According to the limited information we have, a fire broke out suddenly and burned down the garage housing the Taycan. The exact cause remains unknown at this point. There's a chance the fire didn't even start in the car or with the domestic charging station.


"At this point, it's too early to speculate on the cause of this incident. There have been no other reported incidents like this before, and we are willing to assist further investigation in any way we can," Porsche says.

The Taycan initially launched last September with a brand new platform and an 800V electric system that's double the normal standard for EVs.

Could it be that the technology needs further development? It's possible. Should people be scared of EVs in general? Certainly not, but these incidents still warrant attention.

Meanwhile, fires in gasoline-powered cars occur regularly yet seldom make headlines.

https://www.guideautoweb.com/en/articles/54243/mystery-surrounds-porsche-taycan-caught-in-a-fire/


Electric cars in Norway

Fortsatt ikke noe nytt fra ekspertene som jobber med dette. Men les gjerne om spekulasjonene  på Taycan forumet ift om at Porsche kommer til å "sitte lengst mulig på rapporten" før de publiserer resultatet :-1:

Jeg tror ikke Porsche vil gjøre noe slikt. Men artig å lese slike konspirasjonsteorier  :D ;D

https://www.taycanevforum.com/threads/taycan-fire-in-florida-any-update.1719/

Griffel

#7
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. april 2020, klokken 19:33
Fortsatt ikke noe nytt fra ekspertene som jobber med dette. Men les gjerne om spekulasjonene  på Taycan forumet ift om at Porsche kommer til å "sitte lengst mulig på rapporten" før de publiserer resultatet :-1:
Nå nermer vi oss august. Dersom feilen kunne spores til det elektriske anlegget i garasjen ville nok det vært kunngjordt nå. Storbrannen som startet i en dieslbil på Sola klarte jo ikke å antenne batteribranner i elbiler uten tekniske problemer.
En brann i garasjen ville nok også være relativt enkel å slukke før det utviklet seg til en batteribrann.
At dette ikke har med bilen å gjøre beveger seg i retning ønsketenking. :'(
Men det betyr ikke det samme som at alle Taycan har en svakhet, enkeltfeli i produksjon forekommer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Counterpointer

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juli 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. april 2020, klokken 19:33
Fortsatt ikke noe nytt fra ekspertene som jobber med dette. Men les gjerne om spekulasjonene  på Taycan forumet ift om at Porsche kommer til å "sitte lengst mulig på rapporten" før de publiserer resultatet :-1:
Nå nermer vi oss august. Dersom feilen kunne spores til det elektriske anlegget i garasjen ville nok det vært kunngjordt nå. Storbrannen som startet i en dieslbil på Sola klarte jo ikke å antenne batteribranner i elbiler uten tekniske problemer.
En brann i garasjen ville nok også være relativt enkel å slukke før det utviklet seg til en batteribrann.
At dette ikke har med bilen å gjøre beveger seg i retning ønsketenking. :'(
Men det betyr ikke det samme som at alle Taycan har en svakhet, enkeltfeli i produksjon forekommer.
En er ingenting, to kan være en tilfeldighet, tre er et mønster !

pst

Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. juli 2020, klokken 12:41
En er ingenting, to kan være en tilfeldighet, tre er et mønster !
Akkurat ; nå er det registrert mer enn 500 Taycan i Norge og jeg ser ingen grunn til ikke å bestille en ;D
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Counterpointer

Sitat fra: pst på mandag 27. juli 2020, klokken 19:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. juli 2020, klokken 12:41
En er ingenting, to kan være en tilfeldighet, tre er et mønster !
Akkurat ; nå er det registrert mer enn 500 Taycan i Norge og jeg ser ingen grunn til ikke å bestille en ;D
På den ene siden er jeg helt enig med deg , på den andre siden er det minst en million grunner til å ikke gjøre det

batterimannen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 23:01
Sitat fra: pst på mandag 27. juli 2020, klokken 19:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. juli 2020, klokken 12:41
En er ingenting, to kan være en tilfeldighet, tre er et mønster !
Akkurat ; nå er det registrert mer enn 500 Taycan i Norge og jeg ser ingen grunn til ikke å bestille en ;D
På den ene siden er jeg helt enig med deg , på den andre siden er det minst en million grunner til å ikke gjøre det

Det er vel solgt litt over 5000 Taycan i verden. Hvis det er feil som har ført til brann i 3 stk, så er det vel litt høy feilrate.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 28. juli 2020, klokken 08:56
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 23:01
Sitat fra: pst på mandag 27. juli 2020, klokken 19:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. juli 2020, klokken 12:41
En er ingenting, to kan være en tilfeldighet, tre er et mønster !
Akkurat ; nå er det registrert mer enn 500 Taycan i Norge og jeg ser ingen grunn til ikke å bestille en ;D
På den ene siden er jeg helt enig med deg , på den andre siden er det minst en million grunner til å ikke gjøre det

Det er vel solgt litt over 5000 Taycan i verden. Hvis det er feil som har ført til brann i 3 stk, så er det vel litt høy feilrate.
Jeg vet bare om en. Er det flere?

batterimannen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. juli 2020, klokken 09:02
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 28. juli 2020, klokken 08:56
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 23:01
Sitat fra: pst på mandag 27. juli 2020, klokken 19:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. juli 2020, klokken 12:41
En er ingenting, to kan være en tilfeldighet, tre er et mønster !
Akkurat ; nå er det registrert mer enn 500 Taycan i Norge og jeg ser ingen grunn til ikke å bestille en ;D
På den ene siden er jeg helt enig med deg , på den andre siden er det minst en million grunner til å ikke gjøre det

Det er vel solgt litt over 5000 Taycan i verden. Hvis det er feil som har ført til brann i 3 stk, så er det vel litt høy feilrate.
Jeg vet bare om en. Er det flere?

Sikkert bare jeg som misforstod din post. Trodde du mente at det var et mønster fordi det var tre tilfeller, men du sikter til at siden det kun er 1 tilfelle så er det ingenting? 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 28. juli 2020, klokken 12:51
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. juli 2020, klokken 09:02
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 28. juli 2020, klokken 08:56
Sitat fra: knut.aulie på mandag 27. juli 2020, klokken 23:01
Sitat fra: pst på mandag 27. juli 2020, klokken 19:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. juli 2020, klokken 12:41
En er ingenting, to kan være en tilfeldighet, tre er et mønster !
Akkurat ; nå er det registrert mer enn 500 Taycan i Norge og jeg ser ingen grunn til ikke å bestille en ;D
På den ene siden er jeg helt enig med deg , på den andre siden er det minst en million grunner til å ikke gjøre det

Det er vel solgt litt over 5000 Taycan i verden. Hvis det er feil som har ført til brann i 3 stk, så er det vel litt høy feilrate.
Jeg vet bare om en. Er det flere?

Sikkert bare jeg som misforstod din post. Trodde du mente at det var et mønster fordi det var tre tilfeller, men du sikter til at siden det kun er 1 tilfelle så er det ingenting?
Jepp.

Kunne sikkert skrevet det tydeligere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA