Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilen, klimaet og fordeling

Startet av hanche, mandag 17. februar 2020, klokken 22:00

« forrige - neste »

hanche

Kronikk i Nationen i dag:

https://www.nationen.no/motkultur/kronikk/elbilen-klimaet-og-fordeling/

«Spørsmålet om Tesla og elbil versus konvensjonell bil og synet på elbil-politikken dreier seg om mange ting. Det er spørsmål om fordeling.»

«I stedet for subsidiering må privatbilismen beskattes hardere via høyere drivstoffavgifter, og elbileierne må også betale veibruksavgift og andre avgifter.»
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Burger

#2
Reagerer på denne : "Det meldes også om misnøye mot at de mest velbemidlete husholdningene får hundre tusenvis av kroner i subsidier for kjøp av Tesla, ...."

Allerede i linje 2 så kommer han med udokumentert påstand. Hvem faen melder hvor? Det kan godt hende det er misnøye, men som oftest så bør slike formuleringer vise til en kilde eller være løsere formulert. F.eks "I de siste dagers mediaoppslag...", "I følge nortstats undersøkelse...", "Blandt de fattigste så kan man tenke seg....", "Ifølge SSB sin ferske analyse om bilbruk og fordeling".

Tredje linje er "Dessuten er det nok mange som tviler på miljøgevinsten ved Tesla." Hva har folks meninger med fakta og en økonomisk analyse å gjøre? Heldigvis moderes språket til at det er en antakelse.

Men senere så dropper han som de fleste at drivstoff koster strøm å utvinne, raffinere og transportere til bensinstasjoner og da ramler hele greia sammen.

Dette var for dårlig for en professor på NTNU. Nationen sier " Anders Skonhoft Professor samfunnsøkonomi NTNU" mens https://www.ntnu.no/ansatte/anders.skonhoft sier bare tilknyttet. Usikker på om det betyr noe, mens en av de mest kjente professorene på NTNU jeg vet om har tittel professor og litt til : https://www.ntnu.no/ansatte/may-britt.moser . Kan hende at tilknyttet kan bety midlertidig innleid professor eller at NTNU har bommet litt og ført opp feil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hanche

Hmm, vi skal ikke gjøre for mye ut av det med tittelen, tror jeg. I følge norsk wikipedia er han født i 1949, så han er nok pensjonert nå. En pensjonert professor tituleres normalt professor emeritus, men jeg tror ikke noen regel hindrer ham i å droppe «emeritus». At det står «tilknyttet» på websiden kan ha noe å gjøre med at disse sidene er autogenerert på grunnlag av personaldatabasen og diverse andre datakilder internt ved NTNU. Kan hende har han fortsatt et ansettelsesforhold som har trigget den tittelen, selv om han (formodentlig) ikke lenger sitter i professorstillingen.

Her er forresten et annet eksempel: https://innsida.ntnu.no/person/csk – han vet jeg er professor emeritus ved mitt eget institutt, men han står også som «tilknyttet».

Nå som det er ute av veien, kan vi gå tilbake til å diskutere sak.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Burger

Takk for oppklaring Hanche, mistenkte noe sånt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Gardin

Sitat fra:  Anders Skonhoft på mandag 17. februar 2020, klokken 22:00
«Spørsmålet om Tesla og elbil versus konvensjonell bil og synet på elbil-politikken dreier seg om mange ting. Det er spørsmål om fordeling.»
Elbilpolitikken handler over hode ikke om fordeling. Avgifter egner seg ekstremt dårlig til fordelingspolitikk. Til det skal vi isteden bruke skattepolitikken. Inntektsskatt, utbytteskatt, formueskatt etc. treffer mesteparten av målgruppen, og er mye bedre egnet. Det er bare en brøkdel av de rike som kjøper Teslaer, så avgifter på Tesla treffer ikke særlig godt.

Dessuten er stortingsflertallet mer eller mindre blitt enige om hvor mye skatter og avgifter som skal kreves inn. Dersom det skulle dras inn vesentlige summer på elbilavgifter, så vil de redusere andre skatter og avgifter tilsvarende. Med en høyreregjering vil dette stort sett komme de rike til gode. De som finansierer elbilfordelene er altså folk som har råd til å kjøpe en Tesla, men velger å bruke pengene på noe annet isteden.

Avvikling av denne omfordelingen fra velstående borgere til andre velstående borgere som elbilfordelene utgjør vil slett ikke føre til noen forbedret fordelingspolitikk. De fattige vil uansett aldri se noe til eventuelle Teslamilliarder. Spørsmålet om fordeling er en avsporing i debatten om elbilpolitikken.

GOLF-raider

Anders Skonhoft har vært debatert her på
forumet tidligere. Her er en gammel lenke :D
https://elbilforum.no/index.php?topic=21744.0
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

«Dagens Næringsliv» trykker frem et nytt innlegg i
elbildebatten den 29 juni   ::)
Bjørn Røse, tidligere toll- og avgiftsdirektør er skribent
og ønsker å kaste en ny brannfakkel inn på elbil-bålet:
https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/innlegg-trettenmilliarderssporsmalet/2-1-832428
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

automat

Har lest den, men det er noe jeg ikke skjønner. Han skriver:

«Men så kommer trinn 3 i resonnementet, som omfatter EUs nye forordning for utslippstillatelser, såkalte AEA-er, som også Norge og Island har sluttet seg til. Forordningen fastsetter de maksimale, årlige utslippene av klimagass fra ikke-kvotepliktig sektor, herunder veitrafikk og elbiler fra 2021 av.»

Hvordan kan elbiler havne utenfor kvotepliktig sektor? Hvis elbiler skal regnes utenfor kvotepliktig sektor, så må jo ladestrøm på en eller annen måte trekkes ut av regnestykket? Strøm ligger jo allerede i kvotepliktig sektor. Hvordan skiller man strøm brukt til å lade elbil fra strøm brukt til varmtvann og lys?

Hvordan fungerer egentlig denne AEA-forordningen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eisa01

Strømproduksjonen er kvotepliktig, så indirekte er elbiler dekket på den måten.

Men tipper EU også har satt noen direkte mål på de andre sektorene, hvor elbilene egentlig teller? Men ja, om noen har faktiske detaljer, så hadde det vært nyttig

GOLF-raider

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

vinterdekk

#11
Ikke så lett å følge resonnementene.

Avgiftslette for nye (mer) miljøvennlige biler -> Usosialt.
Høyere avgifter for fossilt drivstoff -> Sosialt.
Betale bomavgifter -> Usosialt.
Vei over skatteseddelen -> Sosialt.

Ikke det verste jeg har lest av åpne debattinnlegg, men jeg sliter med å se vektingen mellom sosiale og usosiale tiltak. Og det er få referanser som påpekt over i fall noen ønsker å ettergå påstandene. Det er jo også en gang slik at man må styre nybilsalget gjennom incitamenter om man skal klare å påvirke bilparkens sammensetning. Det vil kanskje være usosialt i ett tiår men på sikt kan man begynne å øke avgiftene på elbiler og bruktmarkedet vil være stort. Vi er bare inne i en midlertidig tilstand.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: GOLF-raider på mandag 06. juli 2020, klokken 09:50
«Dagens Næringsliv» trykker frem et nytt innlegg i
elbildebatten den 29 juni   ::)
Bjørn Røse, tidligere toll- og avgiftsdirektør er skribent
og ønsker å kaste en ny brannfakkel inn på elbil-bålet:
https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/innlegg-trettenmilliarderssporsmalet/2-1-832428

Dette innlegget til Bjørn Røse er et godt eksempel på at en ikke alltid skal lytte til fagfolk. Kolleger er sikkert imponert over alle detaljene han påpeker, mens jeg vil si at han ikke ser skogen for bare trær.

Hva koster ca. 60.000 elbiler i 2019 Norge? Røse har satt opp summen av alle penger staten ikke har fått inn. Men er det et tap for Norge? Det er vel like mye en omfordeling av midler fra noen til andre? Den egentlige utgiften for Norge er merkostnaden ved å importere en elbil i stedet for en tilsvarende fossilbil. Staten sponser denne differansen for at folk skal velge elbiler og det kan dreie seg om ca 100.000 kr per bil, altså 6 milliarder i 2020, mot beløpet 12,9 milliarder som Røse har beregnet.

På et tidspunkt har verden ca 800 millioner elbiler i stedet for 800 millioner fossilbiler. På grunn av Norges tidlige satsing på elbiler har kanskje dette skiftet kommet opp til fem år tidligere enn det ellers ville ha kommet. Altså 800 millioner biler i fem år som spyr ut ca 2,5 tonn CO2 per år, betyr at verden har spart ca 10.000 millioner tonn CO2-utslipp (Norges utslipp per nå er ca 50 millioner tonn per år). Men tidligere toll- og avgiftsdirektør Røse er nok for nærsynt i sine trange faglighet til å se slike perspektiver!

GOLF-raider

Vår alles kjente professor Anders Skonhoft skriver
et nytt innlegg fullt av svada til inntekt for klimasaken ::)
https://www.dn.no/innlegg/klima-og-miljo/elbil/ulikhet/innlegg-klimaverstingene-betaler-minst/2-1-1027502
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

cra

Sitat fra: GOLF-raider på tirsdag 29. juni 2021, klokken 21:28
Vår alles kjente professor Anders Skonhoft skriver
et nytt innlegg fullt av svada til inntekt for klimasaken ::)
https://www.dn.no/innlegg/klima-og-miljo/elbil/ulikhet/innlegg-klimaverstingene-betaler-minst/2-1-1027502

Lurte på om jeg skulle be deg sitere litt fra saken så jeg slapp å belønne tøvet med et klikk for å se hva det dreier seg om, men så ser jeg at det jeg trenger å vite framgår av lenken. Sorry, DN; jeg tar ikke agnet. :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA