Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbedringer på Model S siste 3 år

Startet av ob64, søndag 16. februar 2020, klokken 21:33

« forrige - neste »

ob64

Jeg hadde en Model S P85L fra 2015, men byttet denne til en Model X 100D i 2017. Nå nærmer det seg at jeg skal bytte igjen. Har vurdert E-tron, Ipace og EQC, men rekkevidden blir for dårlig for mitt behov. Jeg synes X`en er bra, men den er litt vel stor, og måkevingene er jeg aldri blitt venner med. Vurderer nå en S igjen, og lurer på om noen av de irriterende tingene fra 2015 modellen S er blitt bedre. Lurer spesielt på:

1) Har de fikset vindusspyleren slik at den faktisk kan brukes i fart?
2) Er det fortsatt problemer med at varmeapparatet sender kuldesjokk på beina?
3) Blir skinnet i setene fortsatt slitt etter få måneders bruk?
4) Er det fortsatt problemer med at dørhåndtaket ikke virker?

Takker for svar fra de med erfaring fra nyere Model S  :)
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

Motorwatt

2018 TMS:

1) Ingen problemer
2) Ikke hatt slike problemer
3) Har stoffseter
4) Mener at det har kommet nye og fordbedre håndtak. Ingen problemer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#2
Angående punkt 3)

Jeg har ikke TMS selv, men har kjørt flere, og vet at det ble nye seter for både TMS og TMX fra mid-2017, samt nå ila 2019.

De sluttet ila 2017 med skinnsetene og gikk over til veganskinn. De holder seg mye finere enn de opprinnelige skinnsetene som hadde en tendens til å «gå i oppløsning».

Det siste nå ila 2019 er en litt slimmere design i seteryggen. Men setet er likt ellers, slik jeg har forstått det.

EDIT: for de som ikke er spesielt kjent med Tesla, så brukte de ekte skinn til å begynne med, men denne hadde ikke spesielt bra kvalitet. Ekte skinn krever også riktig behandling da det «lever». Tesla gikk deretter over til kunstskinn, ofte referert til som vegan. Denne er fastere i formen, holder seg bedre og tåler mer. Så skinn er ikke skinn - hvis man vurderer opp mot stoffseter f.eks.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Skjøteledning

Hadde 2015 S70D med helskinn, ble aldri helt venn med skinnet.
Synes de ikke holdt seg spesielt bra og var klamme om sommeren og kalde om vinteren.
Har nå en 2018 S75D med stoffseter, superfornøyd.

Sense

#4
Jeg har longe range fra august 2019, gått 17000 km allerede og har følgende å bemerke:

1. Tesla har ikke gjort underverker på spylerfronten for model S. Trykket er kanskje økt noe, men det er fortsatt vanskelig å innstille dysene slik at du slipper en møkkete trekant nede på høyre side som ikke blir rengjort. På min er dysene på høyre side innstilt lavere enn venstre. Det er sikkert lurt, selv om det ikke hjelper på trekanten, for på venstre siden går noe av spylervæsken over taket i lav fart. Så trykket virker å være innstilt på middels fart.
2. Kuldesjokk forekommer ikke på min bil, men jeg merker heller ikke noe varme fra fotbrønnen.
3. Etter 6-7 mnd bruk ser jeg ingen slitasje på setene så langt. Det positive er at de virker ikke så kalde som ekte skinn vinterstid.
4. Har ikke hatt noe problemer så langt. Selv isbelegg på bilen har ikke stoppet dørhåndtakene fra å poppe ut.

Ellers vil jeg gjerne ta fram de nye luftfjærene som en forbedring jeg har merket. Økt akselerasjon, redusert forbruk med følgelig lenger rekkevidde, er heller ikke å forakte.
Jeg kjørte denne helgen opp til hytta på fjellet 900 moh, og ned igjen under skikkelig snø og regnvær, 520 km totalt, uten å lade og uten økonomikjøring. Det var uten å fullade før avreise hjemmefra. Og likevel hadde jeg 75 km rekkevidde igjen ved hjemkomst. Snittforbruk på 178 tur/retur !
Atferdsendring: Jeg har sluttet å sjekke rekkevidden til daglig.....

tibber73

Sitat fra: Sense på mandag 17. februar 2020, klokken 10:31
...
Ellers vil jeg gjerne ta fram de nye luftfjærene som en forbedring jeg har merket.
...
Hvordan vil du beskrive Raven-fjæringen. Myk eller fast?
Jeg begynner å bli lei luftfjæringene i min 2017 S75D. Føles som en gokart..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Haralda

Har en 2014 model med ekte skinn. Det positive er at disse setene tåler juling. Satt i en 2018 X med plastikk skinn. De hadde fått skader/hull siden noe hadde dunket borti. Spørr deg selv - vil du ha plastikk skinn i godstolen eller ekte vare?

jkirkebo

Sitat fra: Haralda på mandag 17. februar 2020, klokken 11:03
Har en 2014 model med ekte skinn. Det positive er at disse setene tåler juling. Satt i en 2018 X med plastikk skinn. De hadde fått skader/hull siden noe hadde dunket borti. Spørr deg selv - vil du ha plastikk skinn i godstolen eller ekte vare?

For min del er svaret enkelt, jeg vil ha stoff i godstolen ;) (og sofaen)
Er derfor glad jeg har stoffseter i X'en også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Sitat fra: tibber73 på mandag 17. februar 2020, klokken 10:50
Sitat fra: Sense på mandag 17. februar 2020, klokken 10:31
...
Ellers vil jeg gjerne ta fram de nye luftfjærene som en forbedring jeg har merket.
...
Hvordan vil du beskrive Raven-fjæringen. Myk eller fast?
Jeg begynner å bli lei luftfjæringene i min 2017 S75D. Føles som en gokart..

De føles mer solide. Oppleves mykere og langt mer komfortable enn de gamle. Samtidig så krenger ikke bilen mer ved aktiv kjørestil. Men de skal jo være adaptive og tilpasse seg fasthet etter kjørestilen. Det er kanskje grunnen til at disse passer bilen langt bedre. På min gamle model S følte jeg bilen var ok i fart, men unødig hard og stump på småveier med hull.
Vibrasjoner fra hjulopphenget er også redusert betraktelig med de nye luftfjærene.

ob64

Bra tilbakemeldinger, takker!

Er det andre her med X som vurderer å gå tilbake til S? Er X rett og slett en nyere og bedre bil enn S`en, eller har S`en gjennom sine stadige små forbedringer hengt med?
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

z4rd

Hvis du har en S og X produsert fra samme periode, vil jeg si de er tilnærmet like, bortsett fra at X har sine helt unike ting, som elektriske dører, panorama, sitteplasser/oppbevaring, falcon wing, og ikke minst hengerfeste.

S byr på en mer sportslig ride siden den er vesentlig lavere, mens X gir deg SUV-følelsen med en høyere sittestilling. Ellers skal fit og finish være likt. Veldig avhengig av hva som appellerer mest. Når det er sagt, vil S ha den beste rekkevidden/forbruket av de to.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Sitat fra: ob64 på mandag 17. februar 2020, klokken 17:40
Bra tilbakemeldinger, takker!

Er det andre her med X som vurderer å gå tilbake til S? Er X rett og slett en nyere og bedre bil enn S`en, eller har S`en gjennom sine stadige små forbedringer hengt med?
Har hatt to S og nå en X. S'en tok ujevnheter bedre, hadde litt bedre støydemping, lavere forbruk, bedre aks og litt bedre handling. Alt annet liker jeg bedre i Model X og behovet dekkes fullt ut. Noe S'en ikke gjorde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA