Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HJELP!! Kona eller Niro

Startet av Terje Hagen, mandag 17. februar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 21:16
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2020, klokken 19:38
Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 19:17
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2020, klokken 17:09
SNIP

Som jeg har redegjort for ifm forrige innlegg, så er ikke TM3 eller TMY aktuelle.
Uansett, takk for svar.

Ja, har hørt det fra andre, at den ikke er like høy innvendig fra sete til tak. Jeg har heldigvis ikke samme problem tror jeg, selv om jeg har korte ben og lang rygg. Men så er jeg bare 170 cm selv (kontrollert senest i går...).

:-)

Da er vel ikke unger et problem, og kanskje ikke bagasje heller, slik at det viktigste blir uansett hvilken bil dere føler dere trives best i selv.
...og det er akkurat det som er dilemmaet. Jeg trives (like) godt i begge.
Hadde håpet noen (gjerne med personlig erfaring) kunne si:

du må ikke velge A pga.....
eller:
du må velge B pga....

Aaarg - må gjøre et valg om noen timer...(sukk!!)

Er så vidt jeg vet bare Kona som har blind spot warning, så kanskje det gjør utslaget?

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Kona, og alle de punktene jeg har pirket på, er ikke noe der E-Niro er spesielt bedre på. Så om ikke 100 mm ekstra beinplass for baksertepassasjerer er avgjørende, så slår jeg fremdeles et slag for Kona. Jeg synes ihvertfall den er penere utvendig og innvendig, selv om den kanskje har noe mindre myk plast...

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

eNiro har naturligvis blindsonevarsler.

Her er en systematisk gjennomgang. I tillegg til vesentlig bedre plass mener de eNiro er bedre å kjøre og klart forsvarer prisforskjellen i England i hvert fall.


https://www.youtube.com/watch?v=L1Xbj5RS0Yk
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. februar 2020, klokken 22:13
eNiro har naturligvis blindsonevarsler.

Her er en systematisk gjennomgang. I tillegg til vesentlig bedre plass mener de eNiro er bedre å kjøre og klart forsvarer prisforskjellen i England i hvert fall.


https://www.youtube.com/watch?v=L1Xbj5RS0Yk

Dumt å vise til videoen som ditt sannhetsvitne, for i denne videoen her, sier han faktisk ved ca 11:08 at Kona "scores with coming with blind spot monitoring, which isn't even an option on the E-Niro", så her tok jeg infoen for "god fisk". Egentlig godt jeg tok feil i tilfelle.

Det jeg ikke bet meg like godt merke til, var at den både kjører 6 miles mere, til tross for at i Norge så får merkelig nok KIAen lengre rekkevidde etter WLTP-tall, som den aldri klarer å forsvare i real world testing, og Kona lader fra 0 - 100 på 20 minutter kortere tid enn E-niro (9:30 mot 9:50) på ellers identisk drivlinje (motor, batteri, ombordlader etc.).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ørjan

#18
Vi har både Kona og Niro. Hatt dem litt over 1år. Utstyrsmessig er de lik bortsett fra head up display og memoet seter i Kona . Bakseteplassen er den største forskjellen. Skal en kjøre litt lengre turer så blir Kona for liten i baksetet.  Bagasjerommet løses med takboks for lengre turer. En fordel med Niro her, er at en kan ha originalt reservehjul under platen. (Import bilene) eventuelt kjøpe innsatsen og plate til «norsk» bil.
Kjøremessig er Kona mer «stump» i fjæringen. Mer sporty chassi og føles «kvikkere» og nettere å kjøre. Niro mer komfor og føles litt mykere og større. Mer en de 20cm som er forskjell.
Rekkevidden opplever vi som tilnærmet lik.
Synes setene på Kona er noe mykere og bedre å sitte i. Virker som Niro sine er hardere polstring i.

Min anbefaling er at skal du kun kjøre 2 i bilen så kjøp Kona. Skal du kjøre med folk i baksetet kjøp Niro. Plassmessig oppleves det som stor forskjell.
Om baksete plassen og noe større bagasjerom ikke er viktig så gå for sporty eller komfor.
Om du ikke bryr deg om små forskjeller her heller. Kjøp den du synes er penest design på. Personlig synes jeg Kona er finest.

Når det gjelder valuta for pengene og mest fornuftig valg, ved tilnærmet lik pris, er Niro det beste kjøpet. Da får du en bil uten store minus, som er mer brukervennlig på flere bruksområder og med bedre garanti.

Håper dette kan hjelpe i valget. Hos oss kjører fruen Kona og jeg Niro. På tur kjører vi Niro. Skal vi frakte litt større ting bruker vi Niro. På ferie og tur til hytten to voksne og to barn/voksne kjører vi Niro.
Kona er kjørt 12000. Niro kjørt 23500. Begge på litt over et år.
Uten at fornuften skulle styrt. Hadde jeg valgt Kona men den gir ikke fruen fra seg 😔😊



Lykke til !





Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

Terje Hagen

Sitat fra: Ørjan på mandag 17. februar 2020, klokken 23:35
Vi har både Kona og Niro. Hatt dem litt over 1år. Utstyrsmessig er de lik bortsett fra head up display og memoet seter i Kona . Bakseteplassen er den største forskjellen. Skal en kjøre litt lengre turer så blir Kona for liten i baksetet.  Bagasjerommet løses med takboks for lengre turer. En fordel med Niro her, er at en kan ha originalt reservehjul under platen. (Import bilene) eventuelt kjøpe innsatsen og plate til «norsk» bil.
Kjøremessig er Kona mer «stump» i fjæringen. Mer sporty chassi og føles «kvikkere» og nettere å kjøre. Niro mer komfor og føles litt mykere og større. Mer en de 20cm som er forskjell.
Rekkevidden opplever vi som tilnærmet lik.
Synes setene på Kona er noe mykere og bedre å sitte i. Virker som Niro sine er hardere polstring i.

Min anbefaling er at skal du kun kjøre 2 i bilen så kjøp Kona. Skal du kjøre med folk i baksetet kjøp Niro. Plassmessig oppleves det som stor forskjell.
Om baksete plassen og noe større bagasjerom ikke er viktig så gå for sporty eller komfor.
Om du ikke bryr deg om små forskjeller her heller. Kjøp den du synes er penest design på. Personlig synes jeg Kona er finest.

Når det gjelder valuta for pengene og mest fornuftig valg, ved tilnærmet lik pris, er Niro det beste kjøpet. Da får du en bil uten store minus, som er mer brukervennlig på flere bruksområder og med bedre garanti.

Håper dette kan hjelpe i valget. Hos oss kjører fruen Kona og jeg Niro. På tur kjører vi Niro. Skal vi frakte litt større ting bruker vi Niro. På ferie og tur til hytten to voksne og to barn/voksne kjører vi Niro.
Kona er kjørt 12000. Niro kjørt 23500. Begge på litt over et år.
Uten at fornuften skulle styrt. Hadde jeg valgt Kona men den gir ikke fruen fra seg 😔😊



Lykke til !

Meget vel formulert, her var det fint å høre fra en som har erfaring fra begge bilene.
Takk skal du ha. (Har fremdeles ikke bestemt meg men...)

Amoss

Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 21:16
Hadde håpet noen (gjerne med personlig erfaring) kunne si:

du må ikke velge A pga.....
eller:
du må velge B pga....

Aaarg - må gjøre et valg om noen timer...(sukk!!)

Skal ikke skryte på meg noen erfaring, men så langt jeg kan forstå ender problemet opp med:
Trenger du god plass til voksne/utvokste personer i baksetet = e-Niro, ellers velg Kona.

Treger/ønsker du app må du vel velge 2020 modell uansett (slik jeg har forstått det).
Model S 85D

Terje Hagen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 18. februar 2020, klokken 01:38
Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 21:16
Hadde håpet noen (gjerne med personlig erfaring) kunne si:

du må ikke velge A pga.....
eller:
du må velge B pga....

Aaarg - må gjøre et valg om noen timer...(sukk!!)

Skal ikke skryte på meg noen erfaring, men så langt jeg kan forstå ender problemet opp med:
Trenger du god plass til voksne/utvokste personer i baksetet = e-Niro, ellers velg Kona.

Treger/ønsker du app må du vel velge 2020 modell uansett (slik jeg har forstått det).

Er nok der jeg ser forskjellen ja. Kan forøvrig få 2020 av Kona (nesten) med en gang.

RJK

Vet du om du får mulighet til 11 kW ombordlader, og er det i tilfelle med på å gjøre valget lettere?

Selv om jeg kun har mulighet for 7,4 kW i borettslaget, så ser jeg det som langt mere interessant å velge en 22 kW AC-lader om en ihvertfall kan dra 11 kW effekt ut av den, og siden tid er endel av kosten, mens kWh-prisen er fast, så vil det gjøre det langt mer interessant og økonomisk bedre å benytte slike.

Passer langt bedre når man f.eks. tar seg en tur til et kjøpesenter eller ned til byen for å spise en bedre middag og/eller en kinotur, når bilen kan fylles opp relativt godt uten at man trenger å stresse pga at bilen blir "fulladtet" (passerer 80 % SoC) for tidlig i forhold til det man ønsker å gjøre.

Med GK er timeprisen for å stå parkert 6 kroner, og så kommer pris per kWh ladet i tillegg. Om man ikke har lader i borettslaget, vil man eventuelt kunne tegne månedsabonnement til 99,- (da skal du jammen lade mye for at det skal lønne seg), så er ikke ikke timekosten noe å tenke på.

Riktignok en sleip måte å få seg billig parkeringsplass, ved å sette ladegrense i bilen på 80 eller 90 %, og ellers bare stå der resten av natta. Er sikkert brudd på vilkårene også, og om det brer om seg, så vil nok GK gjøre en endring her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Terje Hagen

Ok, da var valget tatt. Det ble Kona.
Tilbudet jeg fikk (nybilpris og innbytte) var vesentlig bedre enn hva Kia ga.
Får bilen om ca 14 dager.
Gleder meg!
Takk for alle innspill, kommentarer og forslag.

ID4

Sitat fra: Terje Hagen på tirsdag 18. februar 2020, klokken 15:20
Ok, da var valget tatt. Det ble Kona.
Tilbudet jeg fikk (nybilpris og innbytte) var vesentlig bedre enn hva Kia ga.
Får bilen om ca 14 dager.
Gleder meg!
Takk for alle innspill, kommentarer og forslag.

Det var raskt :). Gratulerer. Du kommer nok ikke til å angre.

Amoss

Model S 85D

RJK

Gratulerer fra meg og, og lykke til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


Terje Hagen

Sitat fra: RJK på tirsdag 18. februar 2020, klokken 18:12
Gratulerer fra meg og, og lykke til.

Takker!
(They made me an offer I coundn't refuse).


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA