Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HJELP!! Kona eller Niro

Startet av Terje Hagen, mandag 17. februar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Terje Hagen

Hei,
Jeg har valgets kvaler. Har fått bra tilbud på både Hyundai Kona og Kia Niro, men har stor problemer med å bestemme meg. Kan få begge (Kona 2020, Niro 2019) umiddelbart. Skal jeg ha Niro 2020 må jeg belage meg på å vente noen måneder. I midlertid ikke lenger ann akseptabelt. Har prøvd begge, men klarer altså ikke å bestemme meg.
Er det noen som har erfaring/synspunkter som kan gi meg ro i sjelen og gjøre at jeg bestemmer meg, hadde jeg satt pris på det.

(For ordens skyld, jeg har postet dette i både Kona og Niro forumet.)

andy99

Enkelt. Ingen av dem. Kjøp deg tesla M3 ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

RJK

Jeg vurderte sterkt på om jeg skulle gå for E-Niro mens listene fremdeles var ferske. Har vel funnet ut at de er temmelig identiske på mange måter, men muligens litt bedre plass i baksete og bagasjerom, men det nuller seg lit ut om man kaster ut platene og "isoporen" under bagasjeromsplata.

Siden det i hovedsak bare er bil for to jeg trenger, og baksete som en bonus, så havnet jeg på Kona. Og det var for min del utseendet som gjør det.

Nå får vel begge app, men Kona kan du fp med 11 kW ombordlader i tillegg, og viser seg i praksis å go bedre rekkevidde enn E-Niro, til tross for samme motor, batteripakke og langt på vei samme front og. Så er ikke plassen avgjørende, og du synes bege interiørene fungerer greit, så ville jeg endt opp med Kona i dag og, om det sto mellom de to.

Men så har vi dette med hurtigladestasjoner og langtur, så skulle jeg valgt i dag, så hadde jeg absolutt vurdert å heller se på TM3. Da har du større plass (dog og større bil), bedre ytelse og frunk til ladekabler. Ingenting er mer irriterende enn å finne ut at de ligger nederst, innerst og bakerst, og under masse tunge ting, når det er bruk for den. Og det er ikke plass å legge de under setet, om du har folk i baksetet.

I tillegg, du får mulighet til å bestille krok du kan bruke til lettere tilhenger (teardrop og tilsvarende), sykkelstativ for krok eller om så bagasjeboks for enda mere lagring.

Riktignok finnes det workarounds på det med trunkspace, men irriterende at de hverken har fikset plass for dette originalt, og at "isoporen" er laget slik at man ikke får plass til begge ladekablene (og adaptere) uten at man må lage egen eller fikse på den originale.

Men klart, vil man ha liten, kort og godt manøvrerbar bil for bykjøring, så er den glimrende.  For egen del så ser jeg dog at jeg savner både bagasjeromsplass og krok. Men jeg velger i utgangspunktet å beholde bilen enn så lenge, til det kommer enda mer fristende modeller til salgs, som TMY. Eller en rimelig konkurrent til Cybertruck, Rivian og EQV.

Dog, for min del skal den altså ikke komme fra noen av merkene under VW AG, dog det er min egen preferanse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Hadde samme dilemma i fjor. Så på en sammenlikning Teslabjørn gjorde i en garasje i Korea. Endte opp med Kona.

Kona fordeler(tatt på hukommelsen):
- Heads up display (HUD)
- Elektrisk justerbare seter foran (ikke bare fører)
- Skjermen med navigasjon osv er høyere opp på dashbordet
- Ser bedre ut

Kia e Niro fordeler:
- Litt mer innvendig plass/bagasjerom

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øyvind.h

#4
Prøvesatt akkurat i baksetet i eNiroen. Masse plass bak en voksen mann. Konaen er ikke i nærheten på benplass. På bildet har jeg sittet foran og så satt meg bak (er 186cm). Standard senket gulv i bagasjen så det er også overraskende stort. Kan ikke underdrive plassforskjellen mellom disse bilene.

Til 2 pers funker derimot kona ganske bra vil jeg tro. Og har man behov for å justere passasjersetet foran ofte vil en sikkert sette pris på at det er elektrisk.

Konaen synes jeg ser veldig rar ut, men ingen av dem er designperler i mine øyne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

batterimannen

Vi har Kona og sitter helt fint både foran og vak (179 cm). Synes det går bra med 4 voksne i bilen, men 5 blir ubehagelig pga bredden. Jeganer ikke om det er samme setehøyde bak på begge bilene (fra gulv opp til setet).

Men ja, største fordel med eNiro kontra Kona er plass.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øyvind.h

Hmm. Forsøkte å sitte bak i en kona, men det var omtrent ikke plass til bena.

Her er for øvrig en ganske grundig video, men versjonen de tester har veldig høyt gulv i bagasjerommet i eNiro sammenlignet med hva som leveres i Norge. Tipper gulvet er i hvert fall 20cm dypere her enn i testen.

https://m.youtube.com/watch?v=L1Xbj5RS0Yk
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Terje Hagen

Sitat fra: andy99 på mandag 17. februar 2020, klokken 17:03
Enkelt. Ingen av dem. Kjøp deg tesla M3 ;)

Ikke noe alternativ. Jeg nærmer meg 70 år, er nesten 190 cm høy, og har STORE problemer med å komme meg ut og inn av en TM3. Flere jeg kjenner har denne, så jeg har prøvd, men det er definitivt ikke noe for meg.
Vurderte en stund TMY (villig til å vente), men da prisen for billigste med gikk fra 441.000 til 507.000 var dette heller ikke aktuellt.
Så spørsmålet mitt blir fremdeles: Kona eller Niro.
(...og jeg har ingen problemer med å komme inn i noen av dem).

Terje Hagen

Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2020, klokken 17:09
Jeg vurderte sterkt på om jeg skulle gå for E-Niro mens listene fremdeles var ferske. Har vel funnet ut at de er temmelig identiske på mange måter, men muligens litt bedre plass i baksete og bagasjerom, men det nuller seg lit ut om man kaster ut platene og "isoporen" under bagasjeromsplata.

Siden det i hovedsak bare er bil for to jeg trenger, og baksete som en bonus, så havnet jeg på Kona. Og det var for min del utseendet som gjør det.

Nå får vel begge app, men Kona kan du fp med 11 kW ombordlader i tillegg, og viser seg i praksis å go bedre rekkevidde enn E-Niro, til tross for samme motor, batteripakke og langt på vei samme front og. Så er ikke plassen avgjørende, og du synes bege interiørene fungerer greit, så ville jeg endt opp med Kona i dag og, om det sto mellom de to.

Men så har vi dette med hurtigladestasjoner og langtur, så skulle jeg valgt i dag, så hadde jeg absolutt vurdert å heller se på TM3. Da har du større plass (dog og større bil), bedre ytelse og frunk til ladekabler. Ingenting er mer irriterende enn å finne ut at de ligger nederst, innerst og bakerst, og under masse tunge ting, når det er bruk for den. Og det er ikke plass å legge de under setet, om du har folk i baksetet.

I tillegg, du får mulighet til å bestille krok du kan bruke til lettere tilhenger (teardrop og tilsvarende), sykkelstativ for krok eller om så bagasjeboks for enda mere lagring.

Riktignok finnes det workarounds på det med trunkspace, men irriterende at de hverken har fikset plass for dette originalt, og at "isoporen" er laget slik at man ikke får plass til begge ladekablene (og adaptere) uten at man må lage egen eller fikse på den originale.

Men klart, vil man ha liten, kort og godt manøvrerbar bil for bykjøring, så er den glimrende.  For egen del så ser jeg dog at jeg savner både bagasjeromsplass og krok. Men jeg velger i utgangspunktet å beholde bilen enn så lenge, til det kommer enda mer fristende modeller til salgs, som TMY. Eller en rimelig konkurrent til Cybertruck, Rivian og EQV.

Dog, for min del skal den altså ikke komme fra noen av merkene under VW AG, dog det er min egen preferanse.

Som jeg har redegjort for ifm forrige innlegg, så er ikke TM3 eller TMY aktuelle.
Uansett, takk for svar.

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. februar 2020, klokken 19:09
Hmm. Forsøkte å sitte bak i en kona, men det var omtrent ikke plass til bena.

Her er for øvrig en ganske grundig video, men versjonen de tester har veldig høyt gulv i bagasjerommet i eNiro sammenlignet med hva som leveres i Norge. Tipper gulvet er i hvert fall 20cm dypere her enn i testen.

https://m.youtube.com/watch?v=L1Xbj5RS0Yk

Slik jeg har forstått av TB sin gjennomgang, så er E-Niro sin plate allerede i laveste posisjon, mens for Kona kan man ta ut den øverste "isopor"-delen og senke gulvplaten, og da er plutselig ikke forskjellen så stor. Får riktignok ikke "flatt" gulv da med baksetene langt ned, men en betydelig hump. Men likte løsningen for "isoporen" i E-Niro. Der får man lagt inn begge kablene slik at man kan utnytte gulvflaten uten å slenge ene ladekabelen inni kupéen.

Ellers var det flere ting som enten mangler eller han ikke nevnte, som er pro Kona, som både oppvarming og kjøling i forsetene. Usikker på om E-Niro har dette, og orker ikke sjekke det nå. Men absolutt greit å sjekke ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 19:17
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2020, klokken 17:09
SNIP

Som jeg har redegjort for ifm forrige innlegg, så er ikke TM3 eller TMY aktuelle.
Uansett, takk for svar.

Ja, har hørt det fra andre, at den ikke er like høy innvendig fra sete til tak. Jeg har heldigvis ikke samme problem tror jeg, selv om jeg har korte ben og lang rygg. Men så er jeg bare 170 cm selv (kontrollert senest i går...).

:-)

Da er vel ikke unger et problem, og kanskje ikke bagasje heller, slik at det viktigste blir uansett hvilken bil dere føler dere trives best i selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: andy99 på mandag 17. februar 2020, klokken 17:03
Enkelt. Ingen av dem. Kjøp deg tesla M3 ;)

Ikke noe alternativ. Jeg nærmer meg 70 år, er nesten 190 cm høy, og har STORE problemer med å komme meg ut og inn av en TM3. Flere jeg kjenner har denne, så jeg har prøvd, men det er definitivt ikke noe for meg.
Vurderte en stund TMY (villig til å vente), men da prisen for billigste med gikk fra 441.000 til 507.000 var dette heller ikke aktuellt.
Så spørsmålet mitt blir fremdeles: Kona eller Niro.
(...og jeg har ingen problemer med å komme inn i noen av dem).

Hvis sittestilling og at det er lett å komme ut og inn i bilen er viktig så kunne du også vurdert BMW i3.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Terje Hagen

Sitat fra: batterimannen på mandag 17. februar 2020, klokken 19:38
Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: andy99 på mandag 17. februar 2020, klokken 17:03
Enkelt. Ingen av dem. Kjøp deg tesla M3 ;)

Ikke noe alternativ. Jeg nærmer meg 70 år, er nesten 190 cm høy, og har STORE problemer med å komme meg ut og inn av en TM3. Flere jeg kjenner har denne, så jeg har prøvd, men det er definitivt ikke noe for meg.
Vurderte en stund TMY (villig til å vente), men da prisen for billigste med gikk fra 441.000 til 507.000 var dette heller ikke aktuellt.
Så spørsmålet mitt blir fremdeles: Kona eller Niro.
(...og jeg har ingen problemer med å komme inn i noen av dem).

Hvis sittestilling og at det er lett å komme ut og inn i bilen er viktig så kunne du også vurdert BMW i3.

Naah.. BMW'n ble ekskludert allerede før første runde, så det er nok kun slik forumtråden angir: Kona eller Niro.

RJK

Sitat fra: batterimannen på mandag 17. februar 2020, klokken 19:38
Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: andy99 på mandag 17. februar 2020, klokken 17:03
Enkelt. Ingen av dem. Kjøp deg tesla M3 ;)

Ikke noe alternativ. Jeg nærmer meg 70 år, er nesten 190 cm høy, og har STORE problemer med å komme meg ut og inn av en TM3. Flere jeg kjenner har denne, så jeg har prøvd, men det er definitivt ikke noe for meg.
Vurderte en stund TMY (villig til å vente), men da prisen for billigste med gikk fra 441.000 til 507.000 var dette heller ikke aktuellt.
Så spørsmålet mitt blir fremdeles: Kona eller Niro.
(...og jeg har ingen problemer med å komme inn i noen av dem).

Hvis sittestilling og at det er lett å komme ut og inn i bilen er viktig så kunne du også vurdert BMW i3.

Den er jo ikke i nærheten så god på rekkevidden. Selv den siste sliter med å klare 31 mil som den er oppgitt med. Kona klarer dette på vinterstid, og har fremdeles rekkevidde igjen, ihvertfall med de temperaturene vi har på Østlandet. Bagasjerommet er og betydelig mindre, selv om den faktisk har en liten "frunk".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Terje Hagen

Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2020, klokken 19:38
Sitat fra: Terje Hagen på mandag 17. februar 2020, klokken 19:17
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2020, klokken 17:09
SNIP

Som jeg har redegjort for ifm forrige innlegg, så er ikke TM3 eller TMY aktuelle.
Uansett, takk for svar.

Ja, har hørt det fra andre, at den ikke er like høy innvendig fra sete til tak. Jeg har heldigvis ikke samme problem tror jeg, selv om jeg har korte ben og lang rygg. Men så er jeg bare 170 cm selv (kontrollert senest i går...).

:-)

Da er vel ikke unger et problem, og kanskje ikke bagasje heller, slik at det viktigste blir uansett hvilken bil dere føler dere trives best i selv.
...og det er akkurat det som er dilemmaet. Jeg trives (like) godt i begge.
Hadde håpet noen (gjerne med personlig erfaring) kunne si:

du må ikke velge A pga.....
eller:
du må velge B pga....

Aaarg - må gjøre et valg om noen timer...(sukk!!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA