Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradert Frontlys

Startet av MiiMAN, mandag 17. februar 2020, klokken 13:37

« forrige - neste »

MiiMAN

Det er jo en misære at denne bilen ikke har LED lys fra fabrikk, både med tanke på strøm forbruk men også med tanke på lys utbytte.

Jeg har derfor byttet både hovedlyspærer -> LED samt parklys pærer -> LED

Dette ble helt utrolig bra, bilen bruker mindre strøm og lyser veldig veldig bra...

Var urolig for om det ville bli mye "strø" lys men det ble det ikke.

Kan anbefales - Bilde kommer når det blir mørkt :-)

Elmo

Jeg "kjøper" alle argumentene utenom det med å spare strøm.
Du er lite kjent med elbil hvis du tror at å bytte til LED-lys her og der blir merkbart på rekkevidden på noen som helst måte.

Sitat fra: MiiMAN på mandag 17. februar 2020, klokken 13:37
. . . bilen bruker mindre strøm  . . .
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

MiiMAN

Vel, da bør du kanskje ta en liten tur i logikken og kanskje til og med matematikken....

15W er vitenskapelig bevist mindre enn 55W...

Utover det så står det ingenting i mitt innlegg om at det gir lenger rekkevidde.

Sandvika

Om vi for morroskyld skal regne på rekkevidde, fullt batteri gir ca 3t kjøring. 40w spart i tre timer er 120wh, ca. 1km ekstra rekkevidde. Om ikke signifikant så står argumentet seg. Målt opp mot kostnad på batteri for å gi samme økning så kunne godt Seat spandert på seg ledlys.. 

Elmo

Jeg er helt enig.
 
Som sagt reagerte jeg bare på utsagnet om mindre strømforbruk. Jeg vet selvfølgelig at LED pærer gir betydelig lavere strømforbruk (i 12V anlegget).
Problemet er når strømforbruk nevnes i elbilsammenheng så tenker alle på kjæresten og rekkevidde.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

BatteriOgFossil

#5
For min egen del, så er et sånt bytte kun aktuelt dersom alle punktene under er oppfylt:

a) Det er en lovlig teknisk endring
b) Det gir et lysbilde som ikke blender/irriterer motgående trafikk
c) Det gir et beviselig bedre lys ved mørkekjøring - også bedre enn om man bytter ut standardpærene med f.eks. Osram Nightbreaker eller Philips Xtreme Vision halogen pærer. (hvis ikke ville jeg heller valgt en av de to halogen-pære-modellene)

Blir spennende å se bilder :)

Radiobil1

#6
På eUpen har dette vært oppe her på forumet.
Jeg puttet inn bedre hvitere H4 PIAA pærer. Tok meg ikke råd til LED eller Xenon.
Puttet Led på parklys.
Begge deler er en klar forbedring.

https://elbilforum.no/index.php?topic=36996.msg790644#msg790644


Hvis noen prøver Led eller Xenon, så si fra om resultatet.

BatteriOgFossil

Jeg har bestilt et sett GE Megalight Ultra H4 +130 (halogen) fra Car Bulbs Direct, så får vi se hvordan det blir. I verste fall så har jeg kastet bort 200 kr. Skal være bra på rekkevidde og lysfordeling, og dårlig på levetid (det kan jeg leve med) ifølge en test NAF publiserte i 2017.

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-lysparer-for-bil2/ge-lightning-megalight-ultra/


https://www.carbulbsdirect.com/product/ge-megalight-ultra-130-h4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA