Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQB

Startet av hELgenen, mandag 17. februar 2020, klokken 11:53

« forrige - neste »

hELgenen

På tide vi får opp en tråd om EQB også

Her er litt spion bilder :

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/17/195649840/mercedes-eqb-se-hva-petter-oppdaget-utenfor-kjopesenteret

B klasse har aldri falt i smak, men som elbil synes jeg dette ikke ble så feil...
Krysser fingrene for at den har høyere bakkeklaring enn EQC




telcontar

Denne ser spennende ut, prismessig blir vel den liggende rundt 500k

Kenny

Er en del flere bilder på TopSpeed, sist oppdatert den 28.02.
Absolutt spennende bil dette, spesielt om den får litt høyere bakkeklaring enn EQC. Kan vi håpe på så mye som 20 cm ref. variantene med fossilt drivstoff? 



Counterpointer

110 kW til 500 k høres fint ut, men det er vel litt lite realistisk. Drøyer vel ganske lenge til det kommer noen nye modeller nå også, selv om denne har vært planlagt en stund.

daktari

Positiv omtale. Har tro på denne som EQB.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Leaf_2014

#5
Har også trua på denne. Hvis de har sikringsnett over bakseteryggen så burde bagasjerommet i praksis bli mye større enn EQC, som knapt har plass til en paraply over rollon. Kombiner det med justerbare bakseter og frunk.

https://insideevs.com/news/465446/mercedes-benz-eqb-testing-nurburgring-nordschleife/ (edit: er visst gammel film fra sommeren)
Leaf 2014

batterimannen

Mercedes-Benz announces EQB compact SUV with 7 seats coming next year
https://electrek.co/2021/04/16/mercedes-benz-eqb-compact-suv-7-seats/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023


turfsurf

Ikke akkurat konkurransedyktig på rekkevidde med AWD. Dårligere enn I-Pacen jo... Håper større batteri kommer snart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbileier fra Sandnes

Denne er i utgangspunktet helt perfekt, men den kommer ikke med tilhengerfeste, hvis informasjonen i YouTube review stemmer. Det er dessverre en dealbreaker for min del.

https://youtu.be/273DJmWZiHI
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på søndag 18. april 2021, klokken 19:35
Denne er i utgangspunktet helt perfekt, men den kommer ikke med tilhengerfeste, hvis informasjonen i YouTube review stemmer. Det er dessverre en dealbreaker for min del.

https://youtu.be/273DJmWZiHI

Godt tips til mer informasjon :+1:
Usikkerhet fortsatt om 5s (eller uten 4Matic) får mulighet for henger, f.eks. 750 kg som EQA.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#11
Sitat fra: turfsurf på søndag 18. april 2021, klokken 19:01
Ikke akkurat konkurransedyktig på rekkevidde med AWD. Dårligere enn I-Pacen jo... Håper større batteri kommer snart.

Tja, med denne karosseriformen er vel ikke akkurat I-Pace en direkte konkurrent (men med 21-22" hjul ligger også I-Pace nede på denne rekkevidden). Den er spot on mhp rekkevidde på dagens EQC og XC40, bedre enn e-tron 50 og på linje med e-tron 55 med 20" hjul (den mest solgte utgaven av 55). Q4 quattro, ID4X og Enyaq 80X har kanskje 1 mil bedre rekkevidde med 19" hjul, men med 20" og større blir det likt. (her husket jeg feil, men de har 10kWh mer netto batteri

Det er vel mest avhengig av prisen om den har "passe WLTP rekkevidde" ;)

Ut i fra elbilsalget i fjor ser ut som mange synes at 350-400km WLTP er passelig, noe det egentlig er for de som normalt ikke drar på langtur. Vel så ofte virker det som om det er andre egenskaper de ser etter i tillegg.


(Personlig er det lang, praktisk rekkevidde om vinteren noe jeg jakter på pga mye langturer som gir årlig kjørelengde langt, langt over gjennomsnittet; men til det er WLTP i seg selv ikke en god nok indikasjon)

daktari

66 kWh batteri og Cd på 0,28 burde gi samme rekkevidde som E50 kanskje, hvis ikke Merce er litt mer effektive motorer enn Audi.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#13
Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 22:37
66 kWh batteri og Cd på 0,28 burde gi samme rekkevidde som E50 kanskje, hvis ikke Merce er litt mer effektive motorer enn Audi.

Tenker du på e-tron 50 quattro (64,7kWh netto) eller Q4 e-tron 50 quattro (77kWh netto)?
EQB 350 4Matic har 66,5kWh netto.

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 18. april 2021, klokken 20:18

Godt tips til mer informasjon :+1:
Usikkerhet fortsatt om 5s (eller uten 4Matic) får mulighet for henger, f.eks. 750 kg som EQA.

Må si at det er utrolig kjedelig om man ikke i det minste kan kjøre en liten jolle eller vannscooter på en båthenger. 750kg ville vært tilstrekkelig. Hvis det bare er mulig på 5 seteren, finst det jo mange andre biler å velge mellom som også er 5-setere.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA