Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart hjemmeladestasjon - hva er smart å ha, og hvor kan man få det?

Startet av mkaut, søndag 16. februar 2020, klokken 19:26

« forrige - neste »

mkaut

Jeg vurderer å kjøpe min første hjemmelader, og da skal den være smart - men hva innebærer det egentlig?
Først litt info: jeg vil helst at laderen er smart i seg selv, dvs. å klare mest mulig uten en skyløsning (siden disse har en tendens å koste penger (på kort sikt) og forsvinne (på lang sikt)). Jeg vil også ha en lader med stikkontakt, siden vi har en C-Zero og en e-Golf.

Og nå til lista over ting jeg (som ikke har noen erfaring) tror kan være nyttig å ha, utom enkel programmering av ladetid som jeg regner med at alle smartladere har:

  • effektstyring basert på strømpris - Easee kan gjøre det med Tibber abonnement og Pulse, Zaptec kan gjøre det med Premium abonnement
  • effektstyring basert på forbruk ellers i huset, når/hvis effekttarrifene kommer - Easee + Tibber + Pulse, tror at Zappi kan også gjøre det?
  • last-balansering mellom faser (for å unngå skjevlast), på IT-nett - Zaptec kan noen gjøre det, vet ikke om andre; men er det viktig/nyttig? og får man bedre balansering med trekant-kobling som Easee muliggjør for e-Golf?
  • mulighet for å (senere) koble en ekstra lader på samme kurs og la dem last-balansere mellom seg - Easee og Zaptec kan gjøre det, vet ikke om Zappi
  • styring fra et smarthus-system (jeg kjører openHAB), via et standard protokoll eller API (dvs. ikke via mobil-app) - tror at Siemens sin kan gjøre det lokalt, vet ikke ellers
  • noe annet viktig/nyttig?
VW e-Golf 2017

elektrolux

Sitat fra: mkaut på søndag 16. februar 2020, klokken 19:26
jeg vil helst at laderen er smart i seg selv, dvs. å klare mest mulig uten en skyløsning (siden disse har en tendens å koste penger (på kort sikt) og forsvinne (på lang sikt)). Jeg vil også ha en lader med stikkontakt, siden vi har en C-Zero og en e-Golf.

Alt det du lister opp og mye mer er mulig med Zappi som styrer alt uten skyløsning. Samleboks for alle fasene både for IT og TN nett er under utvikling.  Det er ikke laget app for strømpris (enda) så du må satse på å bruke timeren på tidspunkt som det erfaringsmessig er rimeligst strøm.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Joltus


elektrolux

Mulig via API, men krever utvikling av nødvendig software.

Med det sagt ER Myenergi sitt eget smarthus system som styrer det som virkelig teller som Lading, VVB, varmepumper, Solceller og batteribank. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mroek

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. februar 2020, klokken 19:58
Alt det du lister opp og mye mer er mulig med Zappi som styrer alt uten skyløsning.

Jeg synes også det er tiltalende med en boks som ikke er avhengig av en skyløsning, og jeg trodde faktisk at Easee også kunne fungere standalone og bruke f.eks kun wifi.

Zappi ser ikke ut til å kunne lade 11 kW, kun 7.4 kW eller 22 kW, er det riktig?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

elektrolux

Zappi lader trinnløst mellom 22 kW og 1,4 kW. Det eneste den ikke kan ( forde den måler strømrettningen i tillegg til mengden ) er 3 fase IT. Det er derfor det utvikles en bedre løsning på dette der 3 faser samles med 100% lik last på hver fase selv om bilen kun lader med en fase. F.eks vil en e-Golf sin kvasi 16+16=28A IT belastning bli til 17,6A last på hver fase. På TN nett vil 2 x 16A bli til 3 x 10A.

Grunnen til at Myenergi går denne veien er å møte europeiske krav til lik last over alle fasene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

Dersom man benytter Tibber som strømleverandør, og har bil som støtter Tibber-integrasjon (Audi, BMW, Jauar, MINI, Tesla, Volkswagen eller Volvo - sikkert flere etterhvert) har man ikke nødvendigvis behov for smart hjemmelader. Man kan da la Tibber "smartlade" basert på strømpris og ønsket ferdigtidspunkt.

Om man har behov for effektregulering (skru ned effekten på ladestasjon dersom høy belastning på resten av huset) må man såvidt jeg forstår ha Tibber med Easee (smart ladestasjon) og Pulse (sanntid strømmåling). Slik regulering er vel mest aktuelt dersom man har ladestasjon med høy effekt.

(Trådstarter, du er sikkert klar over dette, men jeg antar det er lesere her som ikke vet.)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

mroek

Ok, så for de som har 3-fase IT-nett er ikke Zappi på nivå med f.eks Easee per i dag.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mkaut på søndag 16. februar 2020, klokken 19:26


  • effektstyring basert på strømpris - Easee kan gjøre det med Tibber abonnement og Pulse, Zaptec kan gjøre det med Premium abonnement
  • effektstyring basert på forbruk ellers i huset, når/hvis effekttarrifene kommer - Easee + Tibber + Pulse, tror at Zappi kan også gjøre det?
  • last-balansering mellom faser (for å unngå skjevlast), på IT-nett

Tibber bruker ikke Pulse for å lastbalansere mot strømtrekk fra hovedsikring, og ser ikke på effekt i det hele tatt. Pulse brukes ikke til smartlading i.f.m. strømpris (er jo heller ikke nødvendig). Tibber har dog ett åpent og bra API som man kan bruke til integrasjon. Styring basert på effekt tipper jeg kommer, det har blitt spilt inn for de. De er veldig responsive på innspill.

Jeg har en Easee hjemme, nye Zappi var ikke tilgjengelig når jeg kjøpte, og så venter jeg på at de skal støtte trefase IT.

Planlegger solcelletak på hytta etter hvert, og da er Zappi høyaktuell. Muligens blir det bytte hjemme og, men jeg ønsker en løsning som kan styre varmepumpe, VVB, billading og solceller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Sitat fra: mroek på mandag 17. februar 2020, klokken 09:22
Ok, så for de som har 3-fase IT-nett er ikke Zappi på nivå med f.eks Easee per i dag.

Nei, de er dessverre hevet over det nivået siden den har mer avansert måling av strømmen.

Men du har rett: Inntil samleboksen til Myenergi blir tilgjengelig vil Easee og andre bokser med 3 fase rele tilby noe mindre skjevlast ved lading av e-golf på et 3 fase IT nett.

En plass enklere 3 fase bokser har et reelt overtak er på 3 fase IT lading av Tesla 3.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. februar 2020, klokken 09:33
Tibber bruker ikke Pulse for å lastbalansere mot strømtrekk fra hovedsikring, og ser ikke på effekt i det hele tatt.
(...)

Enten så misforstår jeg hva du mener her, eller så tar du feil. Se vedlagt utklipp fra nettbutikken til Tibber.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

mkaut

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. februar 2020, klokken 09:38
Men du har rett: Inntil samleboksen til Myenergi blir tilgjengelig vil Easee og andre bokser med 3 fase rele tilby noe mindre skjevlast ved lading av e-golf på et 3 fase IT nett.

Snakker vi om noe som kommer med neste versjon av Zappi, eller en ekstra boks, som vil dermed kunne brukes med dagens Zappi? Og hvis det andre, snakker vi sikkert om et par tusen kroner, eller?
VW e-Golf 2017

elektrolux

Blir en ettermonterbar tilleggsboks. Vil nok koste noen kroner grunnet avansert transformering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA