Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq  (Lest 4728 ganger)

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4503
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #15 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 19:56 »
Er aldri feil å sjekke markedet før en slår til. Vi har siden 2012 solgt ladestasjoner til under 5000 kr. Nå tross rekordsvak krone har vi klart å presse prisen ned i under 4500 kr for en 7,4 kW box:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner

Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i. Men det var en langt bedre pris, og viser jo at det er litt å gå på på disse, siden dere neppe er helt uten fortjeneste på de...

 ;)

Ser forøvrig at Coop selger EO Mini på medlemstilbud nå til 5 749,-

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/medlemskupp/eo-mini-elbil-ladestasjon
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1879
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #16 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:00 »
Ja, hvor mye produktutvikling tror du det er i et slikt produkt?

De brukte i hvert fall ikke hele produktutviklingsbudsjettet på innkapslingen  ;D
Når en ser hva f.eks en vaskemaskin koster, så burde en slik ladeboks være i området 500,- kr. Den er ikke så veldig ulik en byggsentral i størrelse og kompleksitet. Disse koster 750,- kr hos Biltema. Kan da umulig bli produsert enorme antall av disse heller? Det bør være ca. like stort behov for ladestasjoner som vaskemaskiner, dvs. 1 stk. pr. husstand. I hvert fall på litt sikt.

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14934
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #17 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:02 »
Er aldri feil å sjekke markedet før en slår til. Vi har siden 2012 solgt ladestasjoner til under 5000 kr. Nå tross rekordsvak krone har vi klart å presse prisen ned i under 4500 kr for en 7,4 kW box:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner

Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i. Men det var en langt bedre pris, og viser jo at det er litt å gå på på disse, siden dere neppe er helt uten fortjeneste på de...

 ;)

Ser forøvrig at Coop selger EO Mini på medlemstilbud nå til 5 749,-

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/medlemskupp/eo-mini-elbil-ladestasjon

Det er mye på gang, vi kommer snart til å kunne levere en ny 3-fase 32A ladestasjon fra Viridian med type 2 uttak og DC-RCM for under 5500,- inkl. mva. Om krona bare styrker seg litt skal jeg få den under 5000,- på sikt også ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14934
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #18 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:05 »
Ja, hvor mye produktutvikling tror du det er i et slikt produkt?

De brukte i hvert fall ikke hele produktutviklingsbudsjettet på innkapslingen  ;D
Når en ser hva f.eks en vaskemaskin koster, så burde en slik ladeboks være i området 500,- kr. Den er ikke så veldig ulik en byggsentral i størrelse og kompleksitet. Disse koster 750,- kr hos Biltema. Kan da umulig bli produsert enorme antall av disse heller? Det bør være ca. like stort behov for ladestasjoner som vaskemaskiner, dvs. 1 stk. pr. husstand. I hvert fall på litt sikt.

Bare type 2 kontakten koster mer enn dette fra f.eks ITT. Så skal du ha en kontaktor som klarer et femsifret antall inn/ut-koblinger med inntil 32A kapasitet, heller ikke gratis.

Type 2 kontaktene klarer 3x32A og har solenoid for låsing. De er nok litt dyrere i produksjon enn et enkelt rødt veggstikk for å si det slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1879
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #19 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:09 »
Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i.

Nesten litt ufint å sammenligne disse. Den fra Elbilhjelpen ser ca. 100 ggr. penere ut imo. Den andre ser ut som noe elektrikeren smikka sammen en tirsdag formiddag. Men jeg liker enkeltheten og den lille størrelsen. Hadde bare prisen vært tilsvarende lav... Jeg skal bare ha strøm til bilen, trenger ingen bling attpå. Motsatt ende av skalaen er BMW Wallbox


RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4503
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #20 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:10 »
Er aldri feil å sjekke markedet før en slår til. Vi har siden 2012 solgt ladestasjoner til under 5000 kr. Nå tross rekordsvak krone har vi klart å presse prisen ned i under 4500 kr for en 7,4 kW box:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner

Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i. Men det var en langt bedre pris, og viser jo at det er litt å gå på på disse, siden dere neppe er helt uten fortjeneste på de...

 ;)

Ser forøvrig at Coop selger EO Mini på medlemstilbud nå til 5 749,-

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/medlemskupp/eo-mini-elbil-ladestasjon

Det er mye på gang, vi kommer snart til å kunne levere en ny 3-fase 32A ladestasjon fra Viridian med type 2 uttak og DC-RCM for under 5500,- inkl. mva. Om krona bare styrker seg litt skal jeg få den under 5000,- på sikt også ;)

Goodie good news!

Nesten så jeg blir glad for at jeg ikke bor et sted der jeg har måtte smelle av 20 K og opp for å få installert. Håper det går godt nedover til jeg eventuelt kan skaffe meg et bosted der jeg må smelle opp boks selv, men håper jo at det allerede finnes boks der jeg eventuelt flytter.

 ;)

Med boks til under 5 K, så burde vel et lettvint anlegg komme på vel under 10 K ferdig montert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4503
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #21 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:14 »
Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i.

Nesten litt ufint å sammenligne disse. Den fra Elbilhjelpen ser ca. 100 ggr. penere ut imo. Den andre ser ut som noe elektrikeren smikka sammen en tirsdag formiddag. Men jeg liker enkeltheten og den lille størrelsen. Hadde bare prisen vært tilsvarende lav... Jeg skal bare ha strøm til bilen, trenger ingen bling attpå. Motsatt ende av skalaen er BMW Wallbox



Finnes selvsagt penere og mer prangende bokser å få tak i, og skjønner det er et poeng for enkelte, spesielt om man har adresse på beste vestkant.

 ;)

Synes det er greit at den ikke gjør mye av seg, hverken i størrelse, farger eller design. Enkelt og greit, uten å være hverken prangende eller alt for simpel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4503
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #22 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:16 »
Ja, hvor mye produktutvikling tror du det er i et slikt produkt?

De brukte i hvert fall ikke hele produktutviklingsbudsjettet på innkapslingen  ;D
Når en ser hva f.eks en vaskemaskin koster, så burde en slik ladeboks være i området 500,- kr. Den er ikke så veldig ulik en byggsentral i størrelse og kompleksitet. Disse koster 750,- kr hos Biltema. Kan da umulig bli produsert enorme antall av disse heller? Det bør være ca. like stort behov for ladestasjoner som vaskemaskiner, dvs. 1 stk. pr. husstand. I hvert fall på litt sikt.

Selv til doble prisen, er det langt mer treffende pris. Pris i dette området høres riktig ut, 750,- til 1 500,- når man tenker på hva den består av.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1879
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #23 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:24 »
Bare type 2 kontakten koster mer enn dette fra f.eks ITT.

Det er type 2 kontakter og plugger som "ødelegger" hele regnestykket. Disse er det svært begrenset utvalg av, og de koster fra dyrt og oppover. Alt det andre finnes i ulike kvaliteter i alle prisklasser. Det billigste releét som klarer oppgaven koster kr? Ikke veldig mye, mistenker jeg.
Type 2-kontakt fra Phoenix Contact; 2438,- kr  ???
https://no.farnell.com/phoenix-contact/ev-t2m3se12-1ac32a-0-7m6-0e12/ac-charging-cable-700mm-32a-250v/dp/3285166?st=IEC%2062196

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4503
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #24 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:36 »
Bare type 2 kontakten koster mer enn dette fra f.eks ITT.

Det er type 2 kontakter og plugger som "ødelegger" hele regnestykket. Disse er det svært begrenset utvalg av, og de koster fra dyrt og oppover. Alt det andre finnes i ulike kvaliteter i alle prisklasser. Det billigste releét som klarer oppgaven koster kr? Ikke veldig mye, mistenker jeg.
Type 2-kontakt fra Phoenix Contact; 2438,- kr  ???
https://no.farnell.com/phoenix-contact/ev-t2m3se12-1ac32a-0-7m6-0e12/ac-charging-cable-700mm-32a-250v/dp/3285166?st=IEC%2062196

Er det billigere å bruke fast kabel for type 2 til bilen? Fant bare kabel for type 1 ved søk der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15270
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #25 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:44 »
Med boks til under 5 K, så burde vel et lettvint anlegg komme på vel under 10 K ferdig montert.

Stemmer det. 9990.- ferdig montert på 32A kurs, og 8990.- på 16/20A kurs
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1879
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #26 på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 20:54 »
Det billigste releét som klarer oppgaven koster kr? Ikke veldig mye, mistenker jeg.

Etter litt research: Riktignok fra en 16 A enfase-lader, men det gir en pekepinn. Teardown:
https://www.youtube.com/watch?v=aZ0tIRC3yuU

Reléene, til litt under $1/stk.
https://lcsc.com/product-detail/Relays_HF165FD-G-24-HY1STF_C139499.html

JEG

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 136
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #27 på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 16:43 »
Med boks til under 5 K, så burde vel et lettvint anlegg komme på vel under 10 K ferdig montert.

Stemmer det. 9990.- ferdig montert på 32A kurs, og 8990.- på 16/20A kurs
Det som taler mot billige ladere er at du uansett må ut med 5-6000 for installasjon. Da sitter man med en følelse av at det er greit å betale litt mer for selve laderen.

Like vel vurdere jeg dette tilbudet (som jeg ikke ser på hjemmesiden?), men antar det er ett-eller-annet som mangler i sikringsskap som presser prisen høyere, eller anner kødd. Har jordfeil men ikke overspenningsvern, så antar det da ryker på en arm og et ben.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15270
    • Vis profil
Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
« Svar #28 på: Søndag 16. Februar 2020, klokken 06:30 »
Like vel vurdere jeg dette tilbudet (som jeg ikke ser på hjemmesiden?), men antar det er ett-eller-annet som mangler i sikringsskap som presser prisen høyere, eller anner kødd. Har jordfeil men ikke overspenningsvern, så antar det da ryker på en arm og et ben.
Overspenningsvern kommer nok ekstra uansett hvilken boks du velger, så regn med et par laken ekstra der. Ellers er det bare å velge bare boksen, eller boks inkludert montering her: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/vestres-36-kw-installasjon?tm=ladestasjoner
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no