Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdien av programvareoppdateringer generelt på Tesla sine modeller.

Startet av OhmPaPa, lørdag 15. februar 2020, klokken 21:38

« forrige - neste »

OhmPaPa

Tesla har vel sagt at de gjør statige forbedringer på bilene sine i stedenfor å lansere nye modeller hvert n'te år.

Så ja - jeg regner med vi har TMS i 2069 også. Med mange forbedringer selvsagt. 911 i dag har vel noen endringer siden 1963.

« Siste redigering: I dag kl. 15:33 av Elbilforum admin »

Edit: Vil bare for ordens skyld si at disse innleggene ble tatt ut fra en annen tråd av admin. Det er admin som har navngitt denne tråden.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Poenget er at TMS Raven kan sies å være den mest komplette elbil, med alt som den har å by på. Nå er den blitt enda litt bedre på effektivitet og rekkevidde. Tesla har pushet sin egen grense igjen. Og de som har kjøpt TMS og TMX i det siste vil nyte av dette via OTA-oppdatering.

At dette skal bli det samme som aktiv dødshjelp, før den blir erstattet av noe nytt, synes jeg er en litt vel dramatisk beskrivelse. Spesielt når Tesla tilbyr oppgraderingen gratis til de som allerede har kjøpt Raven. Andre produsenter hadde ikke gitt deg noe som helst gratis.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Tror vel ikke at oppdateringen primært er tiltenkt eksisterende brukere. Er nok heller et forsøk på å fremdeles gjøre den litt mere attraktiv i håp om fortsatt å kunne selge noen før etterkommeren kommer. For meg med litt over ett år gammel bil er det nærmest slutt på oppdateringer som har noen reell verdi (IMO).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: z4rd på lørdag 15. februar 2020, klokken 21:53
Spesielt når Tesla tilbyr oppgraderingen gratis til de som allerede har kjøpt Raven. Andre produsenter hadde ikke gitt deg noe som helst gratis.
Ja, man kan jo bare se hva som skjedde med etron55.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. februar 2020, klokken 22:07
Tror vel ikke at oppdateringen primært er tiltenkt eksisterende brukere. Er nok heller et forsøk på å fremdeles gjøre den litt mere attraktiv i håp om fortsatt å kunne selge noen før etterkommeren kommer. For meg med litt over ett år gammel bil er det nærmest slutt på oppdateringer som har noen reell verdi (IMO).

Det er jo ingen tvil om det. Selvfølgelig ønsker de å fortsette med å holde den attraktiv på markedet. Men det faktum at endringene kommer tidligere kjøpere (av en nyere batch, følgelig) til gode skal man ikke ignorere eller underspille.

Du mener at du ikke har fått noen relevante oppdateringer som har noe verdi etter kjøp? Sentry Mode, Dog Mode, Dashcam osv har ingen verdi for deg?

Kan vise til denne mtp oppdateringer kun ila 2019: https://elbilforum.no/index.php?topic=49897.0

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 15. februar 2020, klokken 22:07
For meg med litt over ett år gammel bil er det nærmest slutt på oppdateringer som har noen reell verdi (IMO).
Fikk nettopp opplesing av tekstmeldinger og sending av disse pluss en haug talekommandoer på en 2,5 år gammel bil. Dette er ihvertfall nyttig for meg. Samme med dog mode og camp mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: z4rd på søndag 16. februar 2020, klokken 09:25
Du mener at du ikke har fått noen relevante oppdateringer som har noe verdi etter kjøp? Sentry Mode, Dog Mode, Dashcam osv har ingen verdi for deg?

Riktig, og jeg skriver "for meg". Har ikke hund, bruker ikke Sentry, Dashcam var artig. Hva med:

- En fungerende regnsensor
- Lesing av fartsskilt
- Fikse fantombremsinger
- Få det flere har bestilt og betalt for (FSD)
-
-
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. februar 2020, klokken 09:31
Hva med:

- En fungerende regnsensor
- Lesing av fartsskilt
- Fikse fantombremsinger
- Få det flere har bestilt og betalt for (FSD)
Måten du ordlegger deg på antyder at det er bare de med helt nye biler som får nyttige oppdateringer. Du la vekt på ett år gammel bil ("meg med ett år gammel bil").

Uansett, det at man får nye funksjoner som er nyttige ekskluderer ikke at det er annet de bør fikse. Regnsensor fungere like bra (eller dårlig) som på vår 2 år nyere i3, selv om det er rom for forbedringer. Enig i de andre punktene dog, men som sagt betyr ikke det det samme som at de ikke leverer nyttige oppdateringer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2020, klokken 09:38
Måten du ordlegger deg på antyder at det er bare de med helt nye biler som får nyttige oppdateringer. Du la vekt på ett år gammel bil ("meg med ett år gammel bil").
Det jeg mente her var i relasjon til denne trådens navn  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1


Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2020, klokken 09:38
Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. februar 2020, klokken 09:31
Hva med:

- En fungerende regnsensor
- Lesing av fartsskilt
- Fikse fantombremsinger
- Få det flere har bestilt og betalt for (FSD)
Måten du ordlegger deg på antyder at det er bare de med helt nye biler som får nyttige oppdateringer. Du la vekt på ett år gammel bil ("meg med ett år gammel bil").

Uansett, det at man får nye funksjoner som er nyttige ekskluderer ikke at det er annet de bør fikse. Regnsensor fungere like bra (eller dårlig) som på vår 2 år nyere i3, selv om det er rom for forbedringer. Enig i de andre punktene dog, men som sagt betyr ikke det det samme som at de ikke leverer nyttige oppdateringer.

Nei det betyr bare at prioriteringene deres på hva som bør fokuseres på å bli oppdatert først er rimelig langt unna hva jeg mener de bør fokusere på: få på plass det elementære først, så kan de fylle på med annet etterhvert. Nå føler jeg det som forbruker er omvendt.

z4rd

Da jeg kjøpte min TMX var ikke regnsensor et alternativ engang. Kunne ikke velge Autowipers i menyen.  Et par måneder senere dukket den opp. Ja, det var mye krøll i starten, men den har vært velfungerende lenge nå. 

Poenget mitt er at din Tesla blir bedre enn den dagen du hentet den. Mens «alle andre» blir utdaterte raskere og får ikke nye funksjoner eller utbedringer i samme skala etter den dagen folk hentet ut bilen sin. Dette er gjeldende og har vært status lenge nå.

FSD er en egen kategori. Det har blitt diskutert opp og ned.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: k1 på søndag 16. februar 2020, klokken 09:47
Nei det betyr bare at prioriteringene deres på hva som bør fokuseres på å bli oppdatert først er rimelig langt unna hva jeg mener de bør fokusere på: få på plass det elementære først, så kan de fylle på med annet etterhvert. Nå føler jeg det som forbruker omvendt.
Dette ser jeg ofte blir skrevet av folk som ikke skjønner hvordan software utvikling blir gjort.

Det er begrenset hvor mange som kan jobbe med en problemstilling samtidig. Tesla har helt sikkert nok folk til å jobbe både med talekommandoer, underholdning og AP samtidig.

Alternativet hadde vært å ikke få disse mindre viktige funksjonene, og samtidig ikke fått noen raskere progresjon på AP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

k1

#13
Jeg forstår dette like godt som deg, men mener som andre her at alt dette andre vissvasset har nær null verdi for meg vs hva jeg er blitt lovet og som ikke har blitt holdt. Og ja, jeg snakker på egne veier om hva jeg mener har verdi for meg.

Å proklamere at alle disse nye funksjonene er så flott og fantastisk av tesla å gi oss gratis, mener jeg dette blir å prøve å dekke over den mangelen på hva som er lovet. Ikke bare mangler det vesentlige her, men nær sagt hver nye release av sw inneholder nye irriterende bugs.

z4rd

#14
Jeg poengterte for Motorwatt at bilene har reelle oppdateringer via OTA regelmessig kontra konkurrentene.
Ingen andre får nye funksjoner og sikkerhetsoppdateringer i samme skala. 
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA