Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem er mer usympatiske enn Teslaeiere..

Startet av JorEl, lørdag 15. februar 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Motorwatt

Alle selskapene kan vel sette egne priser, og har nødvendigvis ikke et forklaringsproblem. Aktuarer kan beregne forskjellig, og da også være med å indikere i hvilket marked man vil tilby sine tjenester.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

E_S

Et annet poeng er hvilken statistikk de har brukt.

Om de ser på *økning* i antall skader er jeg overhodet ikke overrasket, da antallet Tesla på norske veier har steget enormt de siste årene.

That said, mange bruker jo forsikringen for "tulleskader" som et smart repair-sted kan fikse for et par-tre tusen, og det ender ofte opp med enorme reparasjonskostnader for bagateller.

Jeg savner et forsikringsselskap for folk som bulker sjeldnere enn hvert 10. år og som ikke bruker forsikringen for små dusteskader, og som har lave priser for de som forholder seg til dette og hvor det virkelig svir å måtte bruke forsikringen. "En bonustapfri skade i året" er jo å invitere til enorme kostnader - et virkelig dustepåfunn som tiltrekker seg den typen kunder man overhodet ikke vil ha.
:)

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 22. februar 2020, klokken 10:01
Alle selskapene kan vel sette egne priser, og har nødvendigvis ikke et forklaringsproblem.

Sant nok, men vil vel tro at flere kunder flytter over alle sine forsikringer til ett annet selskap dersom de ikke blir sittende igjen med ett inntrykk av at de nye prisene er en nogenlunde "riktig" pris. Derfor kan det være viktig for dem både å gi kundene ett inntrykk av at det er en god grunn til denne prisoppgangen, og helst få med så mange av de andre selskapene på samme strategi.
Model S 85D

Motorwatt

Konspirasjonsteori  :D
Sjekket Gjensidige og Storebrand med samme informasjon på S75D:
Gjensidige = 23.435.- / Storebrand 14.566.- (Bruker ingen av dem).

Selskapene lever nok sitt eget liv......
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 22. februar 2020, klokken 10:52
Konspirasjonsteori  :D

Nei, jeg ikke så mye som antydet at de samarbeidet (konspirerte) om dette. Men en hver som øker prisen på en vare/tjeneste ønsker så klart at så mange som mulig konkurrenter gjør det samme.
Model S 85D

Motorwatt

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. februar 2020, klokken 11:53
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 22. februar 2020, klokken 10:52
Konspirasjonsteori  :D

Nei, jeg ikke så mye som antydet at de samarbeidet (konspirerte) om dette. Men en hver som øker prisen på en vare/tjeneste ønsker så klart at så mange som mulig konkurrenter gjør det samme.
Ok, men som eksempelet mitt viser lykkes de iallfall i liten grad....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 22. februar 2020, klokken 11:59
Ok, men som eksempelet mitt viser lykkes de iallfall i liten grad....

... så langt. Det er ikke uten grunn at Gjensidige stadig er i media for å fortelle både egne kunder og konkurrenter at elbiler er og bør være dyre å forsikre.
Model S 85D

magnetic

#22
Sitat fra: Motorwatt på fredag 21. februar 2020, klokken 18:24
Tesla-eiere krasjer mest. Overrasket?

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-sjaforer-krasjer-mest/72163515

Tesla hevder at de krasjer/kræsjer/koliderer 6x mindre enn snittet haha
Ved tvils tilfeller om skyld kan logg/kameraer og teslas egne advokater hjelpe oss i å melke motpartens forsikringsselskap ved å gi høy reparasjons kostnad og utføre jobben billig. lol
Støtt en god sak og bruk teslas egen forsikring.

https://www.youtube.com/watch?v=Zn58tQJjC5w

z4rd

Den linken du viser til med forsikringsskader dekker ikke kun kollisjoner og kun den type skader akkurat.
Den inkluderer når en Leaf eller Whateverbil kjører inn i en parkert Tesla også. Eller en luring som kjører Summon inn i en bjelke... bulking på kjøpesentre osv. Ikke kun skader forårsaket av en Tesla, men påført en Tesla også.

Det Elon snakker om er kollisjoner der en Tesla er involvert. Altså to vidt forskjellige ting.

Eller har jeg misforstått noe her som du har innsikt i, siden du kun utdypet det med en "haha"?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

magnetic

#24
haha var en spark i leggen til norske forsikring selskaps praksis i å bruke (rike) tesla eiere som en melke ku
men de kan nok ha rett i att tesla biler er utsatt for mye vold på parkerings plasser og at reparasjoner er dyre

z4rd

#25
Ah, OK! Skjønner :)

Personlig har jeg ikke hatt noen skader på mine to Tesla, men det hadde jeg heller ikke på samtlige av de andre bilene jeg eide før jeg fikk meg elbil, bortsett fra ruteskift pga steinsprut.

Det som hadde vært interessant hadde vært å sett hvilke sjåfører, fra hvilke andre merker som har gått over til Tesla og deretter sammenlignet tallene med en eventuell nedgang i forsikringsskader hos de gamle merkene :)

Det er stort sett sjåførene som bulker... men jeg føler etter at TM3 kom, så tok det helt av. Jeg betaler jo mindre i forsikring for min TMX fordi den ble forsikret før inntoget av TM3. Nå er grunnsatsen på samtlige gått opp... også på min TMX, men fortsatt et etterslep slik at den er flere tusen kroner rimeligere.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

alda

Sitat fra: magnetic på fredag 06. mars 2020, klokken 08:01
haha var en spark i leggen til norske forsikring selskaps praksis i å bruke (rike) tesla eiere som en melke ku
men de kan nok ha rett i att tesla biler er utsatt for mye vold på parkerings plasser og at reparasjoner er dyre
Tror du skal slita med att hitta ETT (1) norskt försäkringsbolag som har tjänat pengar på Tesla....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

Man trenger vel ikke være særlig "rik" for å eie en TM3 som prismessig kan ligge på nivå til en Golf.

Det som følger er en personlig mening/antagelse: Introduksjonen av TM3 skapte også et nytt marked, aldersmessig. Kanskje nå eiere med mindre kjøre-erfarenhet som plutselig satt bak rattet i en bil med helt andre fartsressurser enn det man var vant med. Tror nok at forsikringselskapene i stor grad også legger inn sjansen for uhell i nesten like stor grad som historikk. Det har vel lenge vært slik at yngre sjåfører betaler en høyere premie nettopp av denne årsaken. Nå vil man av konkurransegrunner ikke øke denne grensen, og legger hele økningen inn på biler som Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

alda

Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. mars 2020, klokken 08:55
Man trenger vel ikke være særlig "rik" for å eie en TM3 som prismessig kan ligge på nivå til en Golf.

Det som følger er en personlig mening/antagelse: Introduksjonen av TM3 skapte også et nytt marked, aldersmessig. Kanskje nå eiere med mindre kjøre-erfarenhet som plutselig satt bak rattet i en bil med helt andre fartsressurser enn det man var vant med. Tror nok at forsikringselskapene i stor grad også legger inn sjansen for uhell i nesten like stor grad som historikk. Det har vel lenge vært slik at yngre sjåfører betaler en høyere premie nettopp av denne årsaken. Nå vil man av konkurransegrunner ikke øke denne grensen, og legger hele økningen inn på biler som Tesla.
Det är ganska enkel matematik. Antal bilar av en viss modell i ett gitt område, och skadestatistikk på de. Ligger ingen synsing i prisingen.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA