Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regen på e-Tron

Startet av geear, fredag 14. februar 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

geear

Det var en lang diskusjon om regen i rekkeviddetråden, syns det fortjente en egen tråd, fordi jeg er nysgjerrig på hvordan det virker. Den skal klare 220 kW regen, og i følge brukere her på forumet så er det ikke merkbar forskjell på kaldt batteri. Hvordan kan det gå an å tilføre 220 kW til et lithium-batteri under 0 grader? Og hvordan klarer de det under regen når de ikke klarer det under lading?

Offisielt Audi-dokument:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi8x6n_0NHnAhXLG5oKHZOdAzAQFjALegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.audi-mediacenter.com%2Fen%2Fthe-audi-e-tron-in-abu-dhabi-11089%2Fdownload&usg=AOvVaw0ax0mkq0mco4IWeojTggRG

I følge denne er maks deselerasjon på 0,3g, over det hiver den på de elektrohydrauliske bremsene også. Til sammenligning så har Model 3 (fordi det var den eneste elbilen jeg fant data på i farten) regen opp til 0,2g i standard og 0,3g i track mode, altså like høy deselerasjon på regen som e-tron, men siden den er mye lettere, så er det snakk om mye mindre effekt tilbakeført til batteripakka, og med kald batteripakke på for eksempel e-Golf, Tesla, m.fl. er regen KRAFTIG redusert, noen ganger omtrent ingenting. Hvordan går det an at e-Tron tilbakefører så vanvittig effekt? Eller stemmer det ikke at den ikke blir påvirket av batteritemp?

En "sannhet" (så var det unntakene da) har vært at lithium ikke tåler lading under 0 grader.

Det er utallige linker på nett, men et par eksempler:
https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures
https://relionbattery.com/blog/lithium-battery-cold-weather

Og ja, det er mange forskjellige kjemier, men hva er forklaringen for e-tron sin del?

Orbit

Det er lavere regen på kaldt batteri også på e-tron. De to "B-modusene" med flappene bak rattet er likevel svake nok til at de også fungerer normalt på kaldt batteri. Fulladet og kaldt batteri har riktignok kun regen tilsvarende ca første nivå på rattet.

Så å utnytte fulle 0,3g (dvs bremsepedal) til kun regen, krever både at batteriet er tilstrekkelig varmt, samt at det ikke er helt fullt. Ingen magi her. Men du skal ikke kjøre så langt før bilen tilbyr full regen. Merk at det i praksis nesten ikke er merkbart om det er regen eller mekaniske bremser som brukes, så føreropplevelsen er veldig konsistent uavhengig av temperatur og ladenivå.  Det eneste du kan merke som en forskjell, er som sagt at "én-pedal"-kjøring gir lite retardasjon når batteriet ikke kan ta imot effekten. Bremsepedal-følelsen er helt lik, uansett som det ender som lading på batteriet eller varme i skivene. Pedalfølelsen er også kunstig laget, uavhengig av modus.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA