Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan starte og stoppe lading i appen?

Startet av Elbilmannen87, tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:52

« forrige - neste »

Elbilmannen87

E tron!

elektro

Er det ikke en knapp for dette det står "Start lading nå" under Ladeplanlegging når man ikke lader?

Du kan vel alle fall endre ladegrense til under nåværende nivå (for de som ikke har 2019 modell e-tron 55).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Og med "gammel" bil kan du stoppe lading ved sette bilen til å være ferdigladet godt frem i tid og skifte til tidsurmodus. Da vil også ladingen stoppe (i alle fall dersom du er kommet over 50%) og vente til senere med sluttspurten.

Til de med ny bil: Går det også an å endre ladegrensene som er satt med geo-fencing? Eller er det bare den generelle grensen som kan endres fra app?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

evtronDK

Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. februar 2020, klokken 18:10
Og med "gammel" bil kan du stoppe lading ved sette bilen til å være ferdigladet godt frem i tid og skifte til tidsurmodus. Da vil også ladingen stoppe (i alle fall dersom du er kommet over 50%) og vente til senere med sluttspurten.

Til de med ny bil: Går det også an å endre ladegrensene som er satt med geo-fencing? Eller er det bare den generelle grensen som kan endres fra app?

Det gælder også får geofencing.....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

elektro

Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. februar 2020, klokken 18:10
Og med "gammel" bil kan du stoppe lading ved sette bilen til å være ferdigladet godt frem i tid og skifte til tidsurmodus. Da vil også ladingen stoppe (i alle fall dersom du er kommet over 50%) og vente til senere med sluttspurten.

Tenkte på dette, men må man ikke aktivere tidsuret i bilen, ved å trykke på det sånn at det blir rødt? Hvis jeg ikke gjør dette, starter bilen å lade med én gang jeg kommer fra jobb, selv om jeg har stilt den inn til å lade til 80% hver dag kl. 06:30..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Renzir

Sitat fra: elektro på onsdag 12. februar 2020, klokken 10:03
Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. februar 2020, klokken 18:10
Og med "gammel" bil kan du stoppe lading ved sette bilen til å være ferdigladet godt frem i tid og skifte til tidsurmodus. Da vil også ladingen stoppe (i alle fall dersom du er kommet over 50%) og vente til senere med sluttspurten.

Tenkte på dette, men må man ikke aktivere tidsuret i bilen, ved å trykke på det sånn at det blir rødt? Hvis jeg ikke gjør dette, starter bilen å lade med én gang jeg kommer fra jobb, selv om jeg har stilt den inn til å lade til 80% hver dag kl. 06:30..

Virker som om min starter å lade umiddelbart for å sjekke hva den kan få av strøm, så stopper den veldig raskt og tar resten senere iht plan.

Orbit

#6
Det ser også ut til at dersom den er koblet opp på med lav effekt, bruker den en høyere "minsteprosent" før den tar pause før sluttspurten. På 8A (1,8kW) har jeg sett den kjøre opp til 96%, før den tar mange timers pause, og så de siste 4%. Med 11kW tilkoblet, går den umiddelbart på pause (unntatt når det er veldig lav SoC), for så å lade alt i en omgang slik at den er ferdig en time før programmert avgangstid.

Sitat fra: elektro på onsdag 12. februar 2020, klokken 10:03
Tenkte på dette, men må man ikke aktivere tidsuret i bilen, ved å trykke på det sånn at det blir rødt? Hvis jeg ikke gjør dette, starter bilen å lade med én gang jeg kommer fra jobb, selv om jeg har stilt den inn til å lade til 80% hver dag kl. 06:30..
Du må enten aktivere tidsurmodus i bil (rød strek under klokken), eller skifte til tidsurmodus i app (disse er det samme). Det litt ulogisk at den ikke automatisk også går i tidsurmodus når du setter en avgangstid. Setter du kun avgangstid, er det ikke aktiv - kun en tid du senere kan bruke i tidsurmodus.  ???
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kåre Knatten

Start og stopp av lading gjør jeg fra App'en til ladestasjonen, hvis jeg ikke vil at bilen skal lade til oppsatt lademål.

elektro

Sitat fra: Orbit på onsdag 12. februar 2020, klokken 13:10
Det ser også ut til at dersom den er koblet opp på med lav effekt, bruker den en høyere "minsteprosent" før den tar pause før sluttspurten. På 8A (1,8kW) har jeg sett den kjøre opp til 96%, før den tar mange timers pause, og så de siste 4%. Med 11kW tilkoblet, går den umiddelbart på pause (unntatt når det er veldig lav SoC), for så å lade alt i en omgang slik at den er ferdig en time før programmert avgangstid.

Sitat fra: elektro på onsdag 12. februar 2020, klokken 10:03
Tenkte på dette, men må man ikke aktivere tidsuret i bilen, ved å trykke på det sånn at det blir rødt? Hvis jeg ikke gjør dette, starter bilen å lade med én gang jeg kommer fra jobb, selv om jeg har stilt den inn til å lade til 80% hver dag kl. 06:30..
Du må enten aktivere tidsurmodus i bil (rød strek under klokken), eller skifte til tidsurmodus i app (disse er det samme). Det litt ulogisk at den ikke automatisk også går i tidsurmodus når du setter en avgangstid. Setter du kun avgangstid, er det ikke aktiv - kun en tid du senere kan bruke i tidsurmodus.  ???

Aha.. takk. Ja, det virker unødvendig komplisert. Og ulikt f.eks. e-Golf.

Det er en egen innstilling for om bilen skal lade til min. 25% alltid. Mulig den ligger under stedsbasert lading, som jeg har deaktivert, ettersom jeg opplevde flere ganger at den ikke oppførte seg som forventet. Mulig det bare er jeg som har tungt for det, men.. :)

En annen raritet er at man bare kan stille inn avgangstid med varme i bilen? Man kan gjøre det i appen også, men da må man inn to forskjellige steder; Parkeringsklimatisering -> Tidsur og Ladeplanlegging -> Tidsur.

Pleier også å deaktivere aktive  før jeg starter forhåndsvarming manuelt, hvis jeg ønsker å reise med mest mulig batteri. Ellers vil den bruke noen prosent av batteriet, selv om den er koblet til 11 kW, og ikke lade det opp igjen.


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Du kan stille inn lading til avgangstid uten varme både fra bil og app. I bil trykker du på det røde termometeret til høyre for tidsangivelsen (slik at dette blir grått).

I app er det under Lading -> Tidsur -> Tidsur X -> Klimatisering elektrisk (av/på). Det som ligger under parkeringsklimatisering er egne tidsur kun for varming, og der kan du også velge hva du vil ha varmet opp av vinduer og seter (dersom du har "komfort førklimatisering", GA2, men også en del av vinterpakken).

Har også sett det samme som deg med at bilen noen ganger viser noen prosentpoeng lavere etter oppvarming med 11/22 kW tilkoblet, spesielt dersom den ble parkert/ladet med varmt batteri, og det nå er mye kaldere. Men har også sett det omvendte f.eks. når jeg parkerer om kvelden med relativt kaldt batteri (f.eks. retur fra helg i kulde), og bilen neste morgen (uten lading og førklimatisering) plutselig har 1-2% mer angitt da batteritemperaturen kanskje er 10-15 grader høyere. Så jeg tror batteri-% ikke er noen absolutt sannhet, og vi blir litt lurt av at BMS rekalkulerer når bilen våkner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA